La oss begynne med å gratulere. Har du 800 000-900 000 kroner som du kan bruke på bil, er du heldig. Uansett hva du velger, får du en flott bil med en ettertraktet logo i grillen.

Også i denne prisklassen kan en si at nordmenn stort sett velger fornuftig. Coupeer og mer sportslige biler går det fint lite av. I praksis handler det i stedet om biler med god plass, firehjulsdrift, kraftig motor og automatgir. Kall det gjerne nordmannens drømmebil. Innenfor disse premissene står valget i de aller fleste tilfeller mellom en påkostet stasjonsvogn eller en stor SUV.

I praksis er merkevalget avgjort. De som kan by på begge biltyper i dette prisområdet, heter Mercedes, BMW og Audi.

I denne sammenligningen har vi brukt biler fra Mercedes, nærmere bestemt en E 250 CDI 4Matic og en ML 250 BlueTec 4Matic. Ulikhetene ved de to biltypene kan imidlertid i stor grad overføres til konkurrentenes alternativer. Hos Audi handler det om A6 Avant quattro mot den amerikadigre Q7 (ja, den er større utvendig og klart dyrere,men den mindre Q5 er ingen fullgod A6-match).

Fra BMW står valget mellom en 5-serie xDrive stasjonsvogn og en X5. Volvo har også begge biltyper, men gamle XC90 er mye dyrere enn V70 AWD, og XC60 er en mindre SUV enn ML, X5 og co.

Øyer 10022012 SML MB ML mot MB E Klasse=

DUELL PÅ GLATTA: Firehjulsdrevet stasjonsvogn mot SUV. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

Utrolige terrengferdigheter

Hva du skal velge, avhenger naturligvis av personlige preferanser.

Er en høy sittestilling et absolutt krav for at du skal trives i en bil, så er valget klart: En SUV er bilen for deg.

Likedan er det dersom du er blant de ytterst få som tar luksus-SUV-en din med ut i terrenget.

ML kan fås med et terrengprogram med innstillinger for ulike typer utfordringer og underlag. Vi har tidligere kjørt ML i en terrengløype vi aldri ville funnet på å la en E-klasse prøve seg i. Vadedybde, klatreevne og bakkeklaring gir terrengferdigheter som nærmest virker utrolige for en bil som har langtransport på motorvei som en annen spisskvalitet.

Øyer 10022012 SML MB ML mot MB E Klasse=

BEST PÅ FØRET: Den lettere og lavere E-klasse tar seg langt mer smidig gjennom svingene enn ML. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

Forskjeller i ytelser

Dersom du ikke legger slike forutsetninger til grunn, begynner en konseptsammenligning å bli riktig interessant. I testresultatene våre dukker betydelige forskjeller opp.

De to testbilene har samme motor, en 2,14-liters diesel med 204 hk og 500 Nm. Også automatgir (sju trinn) og firehjulsdriftssystem er grunnleggende det samme. Evnen til å ta seg fram på alle typer vanlig vei, enten vi snakker om veier som er bratte, glatte eller dårlig brøytet, bedømmer vi som lik.

Begge ter seg som om de har belter i stedet for hjul når du banker gasspedalen i bånn fra stillestående i en snødekt motbakke.

Derimot er det godt merkbare, og ikke minst målbare, forskjeller i ytelse. Med samme motor er E-klasse rundt sekundet raskere i så vel 60-100 km/t som 80-120 km/t (E-klasse hhv. 5,1 og 6,4 sekunder, ML hhv. 6,2 og 7,3 sekunder).

Mercedes ML 250 BlueTec

JUMBO PÅ ISEN: Den tunge ML glir i en evighet når hjulene slipper på isbanen vi tester den på. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

Mellomtingen

Et sted mellom stor stasjonsvogn med firehjulsdrift og SUV finner du biler som Audi A6 Allroad og Volvo XC70. Skal du ha litt av alt, er det lurt å se nærmere på disse. Begge er det en kan kalle SUV-ifiserte stasjonsvogner, der utgangspunktet er henholdsvis A6 Avant quattro og V70 AWD. Du får noen ekstra centimeter bakkeklaring og dermed litt høyere sittestilling. Derimot slipper du (stort sett) ekstra vekt og luftmotstand, slik at du har ytelser og forbruk omtrent som i en ren stasjonsvogn. A6 Allroad i siste utgave er for sprellfersk å regne, mens XC70 er moden og velprøvd.

Klart best på forbruk

E-klasse føles klart sterkere og greier å bruke dreiemomentet bedre under akselerasjon, mens ML gjerne må gire ned. I tillegg til ytelsesforspranget er E-klasse derfor også bedre når det gjelder motorkomfort. Du slipper å høre dieselmotoren ralle på høyt turtall.

Når det er sagt, skal det med en gang legges til at ML absolutt ikke føles undermotorisert.

Motorstørrelsen tatt i betraktning er vi imponert over hvor kvikk den føles når belastningen er lav til middels stor. Men stasjonsvogna er alltid bedre, ikke minst når bakkene er bratte eller lasten tung.

E-klasse er også klart best når det kommer til forbruk. Selv om ML 250 BlueTec markedsføres som en SUV med stasjonsvognforbruk, bruker den 23 prosent mer når de to bilene kjøres hakk i hæl rundt vår faste, 20 mil lange forbruksrunde.

Her bruker E-klasse 0,69 l/mil, mens ML må ha 0,85 l/mil.

De som skal trekke virkelig tungt, er klart best tjent med ML. Maksimal hengervekt på 3500 kg er hele 1400 kg mer enn for E-klasse.

Øyer 10022012 SML MB ML mot MB E Klasse=

BEST PLASS: Det er slett ikke dårlig med plass i ML-en, men bagasjerommet i E-klasse er betydelig lengre og litt bredere. I ML må du laste mer i høyden. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

Velg E-klasse dersom du vil ha

Bedre ytelser

Bedre kjøreegenskaper/veigrep i sving på glatt underlag

Bedre fjæringskomfort

Mer nyttig plass

Lavere pris

Velg ML dersom du vil ha

Høyere sittestilling

Terrengtilpasning

«Høvdingfølelse» ved bykjøring

Bedre tilhengerkapasitet

Kjøreegenskapene skiller tydelig

Selv om ML ikke er tung til stor SUV å være, og selv om E-klasse er ei tung stasjonsvogn, drasser SUV-en rundt på 220 kg mer. I tillegg har ML mer vekt i høyden, selv om den ikke føles topptung.

Opp en svingete vei i en dalside i Gudbrandsdalen henger SUVen imponerende godt med. Den er ingen bil du hiver rundt i kjappe vendinger, men en som du skal finne god-sporet med, og deretter fôre på med passe gass.

Når veien flater ut og tempoet øker, føler vi instinktivt for å bremse mer før svingene i SUV-en enn i stasjonsvogna.

Sentrifugalkreftene virker sterkere, og er vi for ivrige i SUV-en, er det som om brøytekantene strekker ut usynlige armer som vil dra bilen til seg.

Nedover mot dalen ser vi årsaken til at SUV-er statistisk sett oftere er på besøk i grøfta. Det er så lett å bli narret. Bilen som satt som spikret da du ga gass ut av forrige sving, glir så altfor godt når du litt for seint begynner å bremse mot den neste. SUV-en bør definitivt kjøres mer passivt når forholdene blir vanskelige, noe som blir klinkende klart for oss når vi kjører de to bilene på en isbane på Gudbrandsdalslågen:

Der E-klasse ruller kontrollert i middels hastighet, siger vi sakte rundt med SUV-en for å ha tilnærmelsesvis like god kontroll. Begynner den å skli, slutter den aldri.

Øyer 10022012 SML MB ML mot MB E Klasse=

KLART VALG: Er en høy sittestilling et absolutt krav for at du skal trives i en bil, så er valget klart: SUV. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

Vi Menn Bil Top Gear mener

For oss er valget klart. En stor stasjonsvogn med firehjulsdrift, sterk motor og automat er bedre enn en SUV etter nesten alle objektive mål. Den er raskere, bruker mindre drivstoff, sitter bedre i svingene, har mer nyttig bagasjeareal og koster mindre. SUV-en har trekk-kapasitet og muligheter for terrengtilpasning som ess i ermet, samt høy sittestilling for dem som liker det. Resten som taler for SUV, handler i stor grad om følelsene høyden og størrelsen inngir, ikke om objektive fordeler.

Betydelig lengre og bredere

Også i komfort er det forskjeller. Minst er det som skiller i motorveifart, der begge er mestere i komfortabel ro og lavt støynivå. Her er den fremste forskjellen at fartsfølelse er fraværende i den høye SUV-en - pass på før avkjøringen! Mer å merke seg er det når veien blir ujevn av telehiv og dårlig vedlikehold. Det blir mer bevegelse i ML, og den staute Mercedesroen svinner hen mens den fortsatt er til stede i E-klasse.

På den annen side har vi ingen problemer med å se fordeler (i det minste følelsesmessige) i favør SUV under bedagelig bykjøring.

Den høye sittestillingen gir følelsen av bedre sikt og ekstra trygghet - du er bokstavelig talt hevet over alle andre.

I innvendig plass har SUV-er pleid å skuffe. Om de har vært aldri så store utvendig, har de ikke vært like rommelige som ei stor stasjonsvogn innvendig. ML endrer på det, for her mangler det ikke på plass, i hvert fall ikke når en snakker litervolum. I praksis er de oppgitte volummålene for bagasjerommet like, med nesten 700 liter med bakseteryggen oppe og rundt 2000 liter med ryggen nede.

Men bagasjerommet i E-klasse er betydelig lengre og litt bredere. I ML må du laste mer i høyden.

Vi vet hva vi foretrekker: Stort areal foran stabling i høyden. I både bredde og beinplass i baksete er derimot ML større enn E-klasse, uten at vi klager på plassen i stasjonsvogna heller.

Det er nemlig rikelig av den.

ML: Interiørmessig er det klare likheter, men forskjellig opplevelse. I ML sitter du høyere, du troner på veien. Med det ekstra funksjonshjulet foran armstøtta kan du velge ulike kjøreprogram dersom du har betalt ekstra for offroadelektronikk. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

Mer utstyr "gratis"

Også velstående bilkunder ser på pris, men den er kanskje ikke like avgjørende som for en vanlig stakkar.

Uansett vil de se at E 250 CDI 4Matic starter på 690 000 kroner, mens ML koster faretruende nær 100 000 kroner mer.

Selv med statusbilmerkenes drøye ekstrautstyrspriser blir det en god del utstyr av differansen på 95 700 kroner, og særlig gode er pengene å ha når vi vet at kundene gjerne plusser på utstyr for rundt 150 000 kroner på slike biler. Velger du E-klasse, får du altså med mye utstyr "gratis" sammenlignet med ML.

Akk ja, valgene er vanskelige når en skal svi av bortimot en million.

SOLID: E-klasse er gjennomsolid, men interiøret gir et litt traust inntrykk. FOTO: Egil Nordlien, Egmont HM Foto

MB ML 250 Bluetec

MB E-klasse E 250 4Matic

MOTOR, CM3:

2143

2143

EFFEKT, HK VED O/MIN:

204/4200

204/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

500/1600-1800

500/1600-1800

EGENVEKT, KG:

2160

1940

TILHENGERVEKT, KG:

3500/750

2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

480/193/180

490/186/152

BAGASJEROM, LITER:

690-2010

695-1950

STANDARD DEKKDIMENSJON:

255/50-19

245/40-18 Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,63

0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM:

165

161

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9

8,1

TOPPFART, KM/T:

210

230

PRIS FRA, KR:

785 700

690 000

TESTDATA

60-100 KM/T, 4. GIR:

6,2

5,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

8,4

7,9

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,9

5,1

80-120 KM/T, 4. GIR:

7,5

80-120 KM/T, 5. GIR:

9

7,8

80-120 KM/T, 6. GIR:

11,6

10,3

80-120 KM/T, KICKDOWN:

7,3

6,4

STØY TOMGANG, dBA:

45,2

44,9

STØY 50 KM/T, dBA:

59,8

58

STØY 80 KM/T, dBA:

633,4

63,2

STØY 100 KM/T, dBA:

66

65,8

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,85

0,69

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!