Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass

Litt overraskende blir hybridversjonen vår Audi Q5-favoritt.

Sist oppdatert

Alle som har vært en tur i USA, vet at du må ha en hybridbil på programmet for lykkes salgsmessig. I God's own country er de på langt nær like hekta på diesel i personbiler, som vi er her i Europa. Dermed er også europeiske bilprodusenter på gang med hybridmodeller.

Audis hybridsystem kom først i kompakt-SUV-en Q5, men vil også komme i andre Audi-modeller - blant annet Audi A6. Det er den velkjente 2,0 TFSI-motoren på 211 hk som er kombinert med en elmotor på 40 kW. Kraften fordeles gjennom en åttetrinns tiptronic automatkasse til alle fire hjulene med quattro permanent firehjulsdrift.

Audi Q5 får for øvrig en lett facelift i sommer med oppgraderte motorvarianter, nye utstyrsalternativer og en lett eksteriørmessig oppgradering. Dermed følger man noe av mønsteret for fornyelsen av Audi A4 og Audi A5.

Teknisk sett forblir Audi Q5 hybrid quattro uendret.

Kjøreegenskaper: 4

Audi Q5 kom på markedet høsten 2008. Bilen var ikke blant de aller mest velkjørende da den kom, og selv om årene har fart pent med egenskapene til Audi Q5, mangler den litt på å utfordre den nye BMW X3 og Mercedes GLK.

Det er ikke noe i veien med kjøresikkerheten - Audi Q5 oppfører seg stabilt og stødig i vår unnamanøver- og slalåmtest. I forhold til de mer dynamiske konkurrentene, føles den litt tyngre og tregere i responsen.

Nå kjøper de fleste neppe SUV for knivskarpe svingegenskaper, men akkurat på kjørefølelse og -glede, henger Q5 litt etter.

Motor: 5

Det er lett å bli permanent dieselvaksinert med en velfungerende bensinhybrid under skallet. Audi Q5 hybrid quattro er ikke noe unntak. Den er stillegående og harmonisk i alt fra bykjøring til motorveicruising.

Lithium-ion batteriet har kapasitet til tre kilometer ren elektrisk drift i 60 km/t, og ved maksimal akselerasjon fungerer elmotoren som tilleggskraft. I praksis merker du mest til hybridsystemet ved by/nærkjøring og forbikjøring.

Det eneste som plager oss med hybridsystemet, er en ørliten forsinkelse når du skal over et kryss eller inn i en rundkjøring, men noe stort tema er dette ikke.

RASK: Ingen tvil om at Audi Q5 hybrid quattro har orden på kraftleveransen. Her skuffer det ordentlig godt unna. Det er i forbikjøring bilen imponerer mest; 60-100 km/t og 80-120 km/t på 3,8 og 4,2 sekunder. Det er helt i klasse med tre-liters dieseler som den 245 hk sterke Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro. FOTO: Terje Bjørnsen
RASK: Ingen tvil om at Audi Q5 hybrid quattro har orden på kraftleveransen. Her skuffer det ordentlig godt unna. Det er i forbikjøring bilen imponerer mest; 60-100 km/t og 80-120 km/t på 3,8 og 4,2 sekunder. Det er helt i klasse med tre-liters dieseler som den 245 hk sterke Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro. FOTO: Terje Bjørnsen

Ytelser: 6

Slik en del hybridsystemer fungerer i dag, virker de mer ytelses- enn miljøorientert. Når vi ser på testresultatene, er det i alle fall ingen tvil om at Audi Q5 hybrid quattro har orden på kraftleveransen.

Her skuffer det ordentlig godt unna. 0-100 km/t-testen klarer vår bil på 7,0 sekunder og er dermed hårfint kjappere enn fabrikkstallet på 7,1.

Men det er i forbikjøring bilen imponerer mest; 60-100 km/t og 80-120 km/t på 3,8 og 4,2 sekunder. Det er helt i klasse med tre-liters dieseler som den 245 hk sterke Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro.

Eksteriør: 3

PLASS: I hybridversjon er også bagasjeplassen noe mindre, med 460 liter mot 540 i en vanlig Q5. FOTO: Terje Bjørnsen
PLASS: I hybridversjon er også bagasjeplassen noe mindre, med 460 liter mot 540 i en vanlig Q5. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. Når du ser hva Audi har fått til på eksempelvis den nye Audi A6, blir egentlig hele Q-serie designet et aldri så lite mysterium. Etter bildene å dømme, er det fint lite man i faceliftsammenheng får gjort med et uinspirert stykke SUV-design.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1984

EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/4300-6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 480/1500-4200

EGENVEKT, KG: 1985

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/190/162

BAGASJEROM, LITER: 460-1480

STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/55R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,1

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 752 500

PRIS TESTBIL, KR: 854 300

Interiør: 4

Audi Q5 er et godt eksempel på at en tilsynelatende røslig SUV ikke er spesielt plasseffektiv. Her slår også fasongen på Q5 inn, der både sidene og hekken faller merkbart innover og dermed reduserer plassen i høyden.

I seg selv har Audi Q5 brukbare plassforhold og fungerer som en familiebil for fire. Sammenligner du eksempelvis med Audi A6 Avant, får du større bagasjerom og bakseteplass i denne. I hybridversjon er også bagasjeplassen noe mindre, med 460 liter mot 540 i en vanlig Q5.

Som vanlig er Audi-interiøret elegant og med en soliditetsfølelse få andre produsenter kan matche.

Komfort: 5

Med et svært stillegående drivverk og avmålt sportslige veiegenskaper, frir Audi Q5 hybrid quattro til den mer komfortorienterte delen av SUV-publikummet. Fjæringskomforten er bra for biltypen og S line sportsunderstellet er fint avstemt til å matche 19-tommers hjul med noe høyere sidevegger enn normalt for den felgstørrelsen.

Seter og sittestilling er nesten helt personbilaktig og S line sportspakken inneholder også svært gode sportsseter. Skal vi klage på noe, må det være noe mer dekkstøy enn det som er normalt for en bil i denne prisklassen. 68 dBA på vinterdekk i dimensjon 265/50-19 T er litt mer enn vi forventer.

Sikkerhet: 5

Audi Q5 ble testet av EuroNCAP i 2009. Den fikk fem av fem stjerner og en score på 92 % for beskyttelse av voksne, 84 % for beskyttelse av barn og 32 % for beskyttelse av fotgjengere.

GOD KOMFORT: Seter og sittestilling er nesten helt personbilaktig og S line sportspakken inneholder også svært gode sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen
GOD KOMFORT: Seter og sittestilling er nesten helt personbilaktig og S line sportspakken inneholder også svært gode sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen

Bilen får ros for solid karosseristruktur. Fører og passasjer er godt beskyttet i en frontkollisjon, men rattstammen kan utgjøre en risiko for skader i lår/hofteparti, i følge EuroNCAP-rapporten.

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 7,0

60-100 KM/T, 3. GIR: 3,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 3,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 4,8

60-100 KM/T, 6. GIR: 6,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,6

80-120 KM/T, 7. GIR: 6,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,7

STØY TOMGANG, dBA: 31,2

STØY 50 KM/T, dBA: 59,2

STØY 80 KM/T, dBA: 64,3

STØY 100 KM/T, dBA: 68,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,8

I sidekollisjon med barriere får bilen toppscore, mens i den tøffere sidekollisjon mot stolpe-testen, vurderes beskyttelsen i brystregionen som marginal. Nakkeputene skal gi god beskyttelse mot whiplash-skader.

Pris/utstyr: 3

Audi Q5 hybrid quattro har noe mer standardutstyr enn normalt for Q5. MMI Navigasjon plus, 19-tommers dekk/felger, Audi sound system, hellakkering og lengdeinnstilling av baksetet er det viktigste.

I følge importøren har utstyrspakken en verdi på snaut 60 000 kroner og må tas med i beregningen når du sammenligner prisen mot øvrige Q5-versjoner. Med en pris på 752 500 kroner koster da Audi Q5 hybrid quattro snaut 60 000 mindre enn en tilsvarende utstyrt Q5 med 245 hk treliters diesel.

Ekstrautstyr hører alltid med på en dyr tysk premiumbil. Vår bil hadde utstyr for 101 000 kroner, der metallic arktissølv (9 560,-), S line sportspakke (23 730,-), skinn/alcantara (7 620,-) og xenon plus (9 390,-) i alle fall må være med.

På bruktmarkedet er Audi Q5 en populær bil. Om hybridversjonen ufortjent skulle bli mer tungsolgt enn en dieselmodell, er et usikkerhetsmoment man må ta med seg.

Miljø: 3

Det er ingen som forventer at Audi Q5 hybrid quattro skal bruke revolusjonerende lite drivstoff. Ut fra normforbruket i EU-miksen på 0,69 liter per mil, virker det likevel positivt i forhold til Q5 2,0 TFSI med tilsvarende motor (0,86) og Q5 2,0 TDI med 170 hk (0,70).

Fullt så bra går det ikke i vår faste forbrukstest. Da bruker hybriden 0,80 liter per mil. Isolert sett er ikke det noe som får grønne bilister til å gå i taket. Ser man opp mot sammenlignbare biler er det like vel ikke noe å skamme seg over:

SÅPESTYKKET: Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. FOTO: Terje Bjørnsen
SÅPESTYKKET: Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Eksempelvis kjørte vi nye BMW X3 med 177 hk diesel på 0,68, mens VW Touareg med 245 hk treliters diesel gikk testrunden på 0,81 liter per mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Drivlinjen er det mest vellykkede ved Audi Q5 hybrid quattro. Den gir bilen et silkemykt inntrykk, samtidig som ytelsene gjør den til hvass akselerasjonsmester om du ønsker. Ellers er Audi Q5 en kompakt premium-SUV på det jevne.

Les også:

LANGT FRA IMPONERENDE: I vår faste forbrukstest bruker hybriden 0,80 liter per mil. Isolert sett er ikke det noe som får grønne bilister til å gå i taket. FOTO: Terje Bjørnsen
LANGT FRA IMPONERENDE: I vår faste forbrukstest bruker hybriden 0,80 liter per mil. Isolert sett er ikke det noe som får grønne bilister til å gå i taket. FOTO: Terje Bjørnsen

Derfor er det blitt enda dyrere å eie bil

Dette er farligere bak rattet enn alkohol

Denne SUV-en blir en bestselger

KRAFTPAKKE: Audi Q5 Hybrid er mer ytelses- enn miljøorientert. FOTO: Terje Bjørnsen
KRAFTPAKKE: Audi Q5 Hybrid er mer ytelses- enn miljøorientert. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 13/05 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også