En ny engelsk studie konkluderer med at det er farligere å spise mat mens man kjører, enn å sende sms eller å kjøre alkoholpåvirket.

Det er i rapporten "Two hands are better than one" - laget på bakgrunn av kjøresimulator-tester i regi av universitetet i Leeds, på vegne av forsikringsselskapet Esure - at den oppsiktsvekkende konklusjonen kommer.

Bakgrunnen er at forskningen viser at reaksjonstiden øker med 44 prosent når man har en hånd på rattet, og mat i den andre.

Et ganske skremmende tall, all den tid ikke så rent få av oss rett som det er kjører med ferske rosinboller og rykende kaffekopp, for ikke å snakke om hele bil-Norges favorittmat - ei pølse, neddynget i salat.

Å drikke er også farlig

Hva så med å drikke mens man kjører? Å drikke alkohol er selvsagt galskap, og mange av oss havner i bakrusfella. Men hva med å leske seg med for eksempel vann?

I følge rapporten er det mindre farlig enn å spise, men likevel farligere enn å ha to hender på rattet. 22 prosent forsinkes reaksjonen med.

Muligens fordi det er enklere å håndtere for eksempel en vannflaske, enn ei vaklevoren pølse man er redd skal havne på skjorta.

I forhold til det å holde bilen i eget kjørefelt, fikk deltakerne i testen 18 prosent dårligere kontroll (mer vingling) når de drakk samtidig som de kjørte.

Men verdt å merke seg er at det å snakke i mobiltelefonen fikk enda større utslag på hvordan man holdt kontroll over bilen i eget kjørefelt.

©Philippe Dureuil James Hardy/AltoPress/Maxppp ; Man drinking bottled water while driving=

BEDRE ENN VIN, MEN...: Vann er bra når du kjører langt, men det bør helst ikke oppstå en trafikkfarlig situasjon mens du bælmer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

§ 3. Grunnregler for trafikk

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

En rapport som Transportøkonomisk Institutt publiserte i 2008 viste til at spising og drikking mens man kjørte bil først og fremst gikk utover den motoriske kapasiteten til sjåføren. Det vil si at spiser man for eksempel en hamburger mens man kjører, reduseres evnen til hurtig unnamanøvring fordi man bare har én hånd på rattet.

- Et betydelig straffeansvar

- Man er pålagt å holde oppmerksomheten på veien når man kjører bil. Man skal verken ringe, sende sms-er, spise boller og pølser, sminke seg eller lese iPad når man kjører, sier UP-sjef Runar Karlsen.

- Bruk av mobiltelefon er det eneste som er regulert i lovgivningen, men spising og lingnende aktivitet bak rattet er brudd på veitrafikklovens paragraf 3, og man påtar seg et betydelig straffeansvar dersom slik uoppmerksomhet blir oppdaget i forbindelse med en ulykke, sier Karlsen.

- Hva med de mange kaffeavtalene i farta?

- Kaffeavtaler er vel og bra, men den skal nytes når bilen står stille. En kan jo bare tenke seg hva som kan oppstå dersom man søler varm kaffe mens man kjører bil.

Mye bidrar til farlig kjøring

Nå trenger man selvsagt ikke å være trafikkforsker eller UP-sjef for å skjønne at alt som distraherer oss under bilkjøring, gjør oss til farligere bilførere.

Vi har for eksempel tidligere skrevet om hvor farlig det er å kjøre bil mens man er trøtt. Og vi har skrevet om hvor farlig det er å prate med sidemannen mens man kjører!

Mange av oss er generelt trafikkfarlige gjennom vår adferd som bilister, og en amerikansk undersøkelse konkluderte med at både de yngste og eldste bilførerne skilte seg ut som ekstra ulykkesbelastede, men av forskjellige årsaker.

Her blir elevene bedt om å tekste mens de kjører opp:

Vi vet også at to hender på rattet er det beste, selv om mange av oss ofte nøyer oss med en hånd (47 prosent av de spurte britene innrømmet at de ofte kjørte med bare en hånd på rattet).

Over 36 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de hadde brukt en hånd til å betjene touch screen-skjermen på navigasjonen mens de kjørte, og 20 prosent hadde røyket sigaretter under kjøringen. 8 prosent svarte at de hadde opplevd en nesten-ulykke mens de opererte radioen under kjøring.

Alt peker mot det som burde være en selvfølge når man sitter bak rattet, men som dessverre ikke er det for svært mange bilførere. To hender på rattet, og øynene på veien!

Denne sammensatte videoen bruker svært sterke virkemidler for å demonstrere hva som kan skje når man er en uoppmerksom trafikant:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!