Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad

TG 6500 er ikke blant de mest raffinerte helårsbåtene, men tåler absolutt å bli kjørt

Sist oppdatert

Denne modellen er ikke så godt kjent her hjemme, men den er et greit alternativ om man vil ha en båt med godt skrog og røff innredning. For det meste er enkelt: vinduer i gummilister minner mest om 1970-tallet og det hever heller ikke standarden at hele hytta er på grensen av det simple med ren topcoat på innvendige flater.

Båten lyser imidlertid opp med gode stoler/puter i bra stoff og det er ganske god plass i hytta. Den er plassert lenger akterover enn de andre. Resultatet blir et ganske stort fordekk med større lastekapasitet, mens det opphøyde akterdekket blir desto mindre.

Les også:

Her er test av 11 helårsbåter

Gammeldags innredning preger hytta.
Gammeldags innredning preger hytta.

Selv med 100-hester på hekken går båten godt og der TG virkelig overrasker er med et kjørevillig skrog som tar imot røff behandling. Den tåler mye og lander overraskende mykt, men det hele begrenses av en del skrangling fra innredning og hytte.

Om man blåser i luksuspregede og forseggjorte detaljer og trenger en ren "arbeidshest", byr imidlertid båten på mye og sammenlignet med de andre i testen er dette en langt mer rendyrket laste- og transportbåt. Den har også sine positive sider og produsenten har lang erfaring fra racing og det kommer klarest frem i et velbygd og balansert skrog.

Alle våre båttester finner du her.

Dette er utviklet over tid og dagens 6500-modell har fått økt bæring akter for bedre tilpasning til de tyngre 4-takterne. I tillegg har produsenten lagt vekt på å redusere støynivået fra skroget og har klarte det ganske bra, for det er ikke skroget som støyer. Båten er ganske lav i profilen og gjennom den store takluken kan man stå og kjøre.

Akterdekk på TG 6500
Akterdekk på TG 6500

Akter er en ganske bred skyvedør, men det er trinn opp til det opphøyde akterdekket. Mot fordekket er en støpt, hengslet dør. Vi gir pluss for god bredde på dørene, men frontdøren virker vinglete. Også i denne båten kan det rigges til dobbeltseng mellom benkene akter og pantry kan leveres.

Helårsbåter til 400-500.000:

Test: Buster XXL AWC

Test: AMT 200 C

Test: TG 6500

Test: Hansvik 630 CS

TG har både mindre og større modeller av samme type og den helt nye TG Alfa på 24 fot fremstår som en helt moderne og spennende båt med fikse detaljer. Det beviser at produsenten har innsett at vår tid krever litt mer i moderne detaljer og formspråk. Det bør etter hvert også komme 6500-modellen til gode.

Les også:

Brukbar plass forut
Brukbar plass forut

Båtkatalogen: Helårsbåter på 6-8 m

Båtkatalogen: Helårsbåter på 8-10 m

TEKNISKE DATA: TG 6500 Sport Cruiser

  • Lengde: 6,30 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 1020 kg
  • Tank: 90 l
  • Ant. Køyer: 2
  • Motor: 50-100 hk
  • Maks. personer: 9
  • Testmotor: Mercury F 100
  • Pris fra m/ testmotor:
  • Pris i Sverige: kr 448 100 SEK + hk-avgift
  • Importør: Har ikke norsk importør
  • Internett: www.tgboats.fi

Turtall, o/m

Støy, dBA

Hytta på TG 6500
Hytta på TG 6500

Forbruk, l/mil

Fart i knop

2500

75

1,23

7,3

3000

79

0,9

13

3500

83

0,74

18,5

4000

83

0,7

23,3

4500

86

0,75

25,1

5000

87

0,9

28,2

5500

89

0,95

33,5

5800

90

0,99

35,5

Les også:

Test: Bella 580 C, 2010

Test: Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkelt dashbord
Enkelt dashbord

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også