Være en god lærer

Dette bildet forandret rektor Nadias liv

Nadia Lopez var i ferd med å miste troa på det hun drev med.

STARTEN: Det var slik det startet. Vidal Chastenet fortalte om rektoren sin på Humans of New York sin Facebookside.
STARTEN: Det var slik det startet. Vidal Chastenet fortalte om rektoren sin på Humans of New York sin Facebookside. Foto: FOTO: Fra Facebook
Sist oppdatert
SKOLE: Nadia Lopez følte ikke hun gjorde en god nok jobb og vurderte å slutte som rektor på Mott Hall Bridges Academy.
SKOLE: Nadia Lopez følte ikke hun gjorde en god nok jobb og vurderte å slutte som rektor på Mott Hall Bridges Academy. Foto: FOTO: Andrew Fennell

I fjor vinter var Nadia Lopez i ferd med å miste troa på det hun drev med. Hvorfor slite seg ut på en skole i et av New Yorks mest belastede områder? Hvem bryr seg egentlig om jobben hun gjør med elevene her?

Mens Lopez går og grubler på fremtiden, blir en av elevene ved skolen, Vidal Chastanet, stoppet på gaten av Brandon Stanton, mannen bak fotobloggen Humans of New York (HONY) på Facebook. Stanton spør Vidal hvem som har størst innflytelse i livet hans. Og Vidal svarer ikke mammaen sin, ikke andre personer i familien - han svarer rektoren på skolen der han går; Nadia Lopez.

Han sier hun betyr mest fordi hun ikke gir elevene straff når de gjør noe galt, men setter seg ned og prater med dem. Hun forteller elevene sine at samfunnet rundt ikke forventer mye av dem. Men det gjør hun. Og det bør de gjøre.

«En gang fikk hun alle elevene til å reise seg opp, en etter en, og hun sa til hver enkelt at de betyr noe», fortalte Vidal.

Og dermed begynte telefonen til Nadia Lopez å dure. Meldinger tikket inn, folk fra hele landet, ja, fra hele verden, uttrykte støtte til rektorens prosjekt.

Forventninger

Statusen til HONY ble delt tusenvis av ganger på kort tid. Brandon Stanton fulgte opp med å oppsøke skolen til Vidal, Mott Hall Bridges Academy. Der møtte han lærere som fortalte om denne helt spesielle rektoren som insisterer på å forvente store ting av elevene, til tross for at alle sammen kommer fra et av de aller fattigste strøkene i byen. Slike strøk pleier ikke å fostre så mange akademiske karrierer eller millioninntekter. Det er mer vanlig med fengselskarrierer og sosialhjelp.

Derfor, sier hun, må barn som kommer fra fattige områder, jobbe ti ganger hardere.

– Det forventes ikke at de er like intelligente som andre eller at de noen gang skal lykkes. Det er derfor viktig å sette høye forventninger til dem. Det vil fungere som en påminnelse når motivasjonen svikter, sier Nadia Lopez til Kvinneguiden.

Derfor stiller hun krav til dem. Krav til oppførsel og ikke minst krav til arbeidsinnsats på skolen.

– De må vite hva de arbeider mot. Jeg forventer at mine elever deltar i undervisningen ved å stille spørsmål og komme med egne synspunkter, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vil se at de lykkes

– Målet til enhver pedagog er å se studentene vise vekst både faglig og følelsesmessig, sier Lopez.

Og det er nettopp det hun og lærerkollegiet ved Mott Hall ser. På skolen som Nadia Lopez startet i 2010, fullfører nesten alle. Det er tilnærmet null som dropper ut. Hele 98 prosent går videre til universitetet, forteller hun. Tilsvarende tall for skoler i lignende områder er 34 prosent.

– Det viser at høye forventninger og oppfølging fra lærerne og resten av skolen, øker elevenes appetitt for kunnskap, sier Lopez.

Men hun forteller at det vanskeligste ikke er å få elevene til å jobbe, men å få dem til å tro på at de fortjener suksess.

Fikk svar

Facebook-statusen til HONY om Vidal og den spesielle rektoren hans tok helt av. Den er delt 170.000 ganger, har 1,2 millioner «likes» og over 20.000 kommentarer. Kommentarer som nesten utelukkende støtter rektor Lopez og hennes pedagogiske metoder for å gjøre sine nederlagsdømte elever til skolevinnere.

Joda, det var noen som brydde seg om jobben hennes. Veldig, veldig mange, faktisk.

Til og med president Obama. Nadia Lopez og Vidal ble invitert inn i Det ovale kontor, og Vidal fikk prøvesitte stolen til presidenten. Og dermed fikk rektoren rett igjen; det er ikke noe sted elevene ved Motts Hill ikke passer inn.

Harvard

For å inspirere elevene sine, har rektor Lopez gjentatte ganger fortalt dem at også de kan gå på de mest prestisjefylte universitetene. Bare de jobber hardt nok på skolen. Hvorfor skulle de ikke passe inn? sier hun.

Som en del av opplegget ved Mott Hall har hun ønsket å ta med elevene på en omvisning på Harvard. Slik at terskelen skal bli litt lavere. Men en slik tur koster penger. Penger rektoren ikke hadde.

Da kastet HONY seg rundt og organiserte en innsamling. I løpet av tre uker kom det inn 12,5 millioner kroner. Det er nok til en årlig tur til Harvard i mange år fremover.

Rektoren ble også invitert til Ellen DeGeneres sitt talkshow for å fortelle om elevene sine. Da fikk skolen nytt datautstyr til alle elevene av en sponsor. I tillegg ble samme gaven gitt til andre skoler i nærheten - for å støtte utdanningen til elever som kommer fra underpriviligerte områder.

Artikkelen fortsetter under bildet.

OBAMA: Vidal og rektor Lopez ble invitert til sjefen over alle sjefer. Snakk om anerkjennelse!
OBAMA: Vidal og rektor Lopez ble invitert til sjefen over alle sjefer. Snakk om anerkjennelse! Foto: FOTO: Fra Facebook

Positive forventninger

Nadia Lopez sine tanker om sammenhengene mellom høye forventninger og gode resultater er ikke hennes personlige teori. Det støttes i forskning.

PROFESSOR: Edvin Bru har tro på at positive forventninger fører til bedre resultater.
PROFESSOR: Edvin Bru har tro på at positive forventninger fører til bedre resultater. Foto: FOTO: Privat

- Positive forventninger fører til bedre resultater blant elever.

Det sier Edvin Bru. Han er professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Han har blant annet forsket på mestringsfølelse hos elever og har skrevet boken Psykisk Helse i skolen.

– For elevens mestringsfølelse er det viktig at læreren setter realistiske mål, gir tilbakemelding og har positive forventninger om at de skal nå disse målene. Dette skaper pågangsmot og innsats, sier han til Kvinneguiden.

For å kunne gi positive signaler er det viktig at lærerne kjenner elevene sine. Bru forteller at det er bare da de kan sette disse realistiske målene og signalisere til elevene at dette kan du klare.

Rektor synlig for elevene

På Mott Hall Academy er Lopez jevnlig i gangene for å snakke med elevene eller for å forklare dem forskjell på rett og galt. Lopez synes det er viktig at en rektor er synlig på skolen. Lederskap handler om å være bevisst på hvordan du er som rollemodell, mener hun.

– Hensikten til enhver rektor er å sikre at barna har voksne som bryr seg, og som gir dem en god utdanning. Det kan ikke skje på kontoret eller i møter borte fra menneskene som er viktigst, barna på skolen, påpeker hun.

Rektoren synes det er viktig å snakke med elevene for å forstå handlingene deres.

– Enhver negativ handling har en konsekvens. Men hvis vi ikke klarer å forklare elevene hva konsekvensen er, vil de gjenta de samme handlingene. Basert på samtalen med elevene i etterkant blir det avgjort hva en passende straff er, sier hun.

Samfunnstjeneste og foreldreinvolvering er gode verktøy, men umiddelbar straff uten forklaring fører ikke til endret atferd, påpeker Lopez.

Lærere forebygger helseplager

Hva skjer dersom en lærer ikke har positive forventninger til elevene?

Ifølge professor Brun er noen elever, særlig de som er i risiko for psykiske helseproblemer, sårbare hvis de opplever at læreren ikke har tiltro til dem.

– Dersom de opplever at læreren ikke har positive forventninger til dem, kan dette lede til redusert selvbilde, som på sikt kan gi psykiske helseproblemer, sier han.

Studier viser derimot at en god lærer kan forebygge slike helseproblemer hos elever.

– Det som skjer på skolen har ofte stor betydning for hvordan det går med deg senere i livet. Læreren kan ofte være en viktig person for elever som sliter med noe. Har eleven det bra på skolen kan det kompensere for andre problemer.

Gitt elevene flere muligheter

Nadia Lopez fikk svarene hun trengte for å stå på videre for elevene sine. Selv om det nå er over et år siden verden fikk vite om henne og pedagogikken ved Mott Hall Bridges Academy, betyr ikke det at ting har forandret seg ved skolen.

Jeg er fortsatt dedikert og engasjert i arbeidet mitt. Jeg er talskvinne for elevene mine og ønsker å gi dem en god utdannelse. HONY har gitt oss flere muligheter, ressurser og midler som er til nytte for elevene våre, sier hun.

- Det har hjulpet dem å se hvor viktige de er, ikke bare for meg, men for hele verden.

Vil du lese flere lignende saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Denne saken ble første gang publisert 26/04 2016, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også