Utenlandske innholdsleverandører lokker med quiz, IQ- og kjærlighetstester.

På nettsider og i TV-reklame formidles informasjonen om at det dreier seg om abonnementstjenester med minimal skrift.

Mange oppfatter ikke da at de starter opp et abonnement som fort koster opp i mot 150 kroner i uka. Mange barn og unge oppfatter ikke hvor mye det koster å bestille tjenestene.

- Flere av tjenestene appellerer til svært unge brukere. Vi har sett at det er gjort bestillinger av barn helt ned i niårsalderen, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Klikk.no.

Flere hundre klager

Les også: Forbrukerrådet refser bilbransjen

- Det har kommet flere hundre klager på mobile innholdstjenester hittil i år, sier Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Klikk.no.

Tjenestene er ofte veldig utydelig priset, mener Haug.

- Det kan for eksempel være at prisene er oppgitt med bitteliten skrift. Markedsføringen er villedende og klart i strid med markedsføringsloven, som gir et klart forbud mot dårlig veiledning.

På Facebook

Les også: Barnesete får stryk

Et nytt fenomen er at spillene og tjenestene spres som annonser på nettsteder som Facebook - av typen "En du kjenner er forelsket i deg", som mange brukere lar seg lure til å klikke på.

Utenlandske selskaper som Celldorado, Wixawin, Funmobile, Glomobi og SplashMobile står bak.

IQ- og kjærlighetstester er typisk for disse selskapene. Disse tjenestene kommer i tillegg til de mer tradisjonelle innholdstjenestene som ringetoner og bakgrunnsbilder.

- Vi har hatt over 20 klager på denne typen tjenester de siste månedene. Det tyder på at vi har med et stort fenomen på gjøre, sier Haug.

Tror det er privat

Les også: Mobilen skal vare i fem år

Ved markedsføring av IQ- og kjærlighetstester på for eksempel Facebook er det også et problem at forbrukeren tror han har fått en privat melding som i realiteten er reklame for en innholdstjeneste.

Ofte blir forbrukeren sendt til en nettside med mangelfull informasjon om hva slags type tjeneste dette er.

- Jeg oppfordrer forbrukere som fristes til å prøve disse testene til å være skeptiske, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Skal rydde opp

Forbrukerombudet har allerede bedt om endringer i markedsføringen til flere av de utenlandske innholdsleverandørene. Men muntlige løfter om mer synlig prising blir for brutt, forteller Frode Elton Haug.

Denne uka skal ombudet blant annet ha et møte med Celldorado, som har hovedkontor i Amsterdam.

Ombudet kommer også til å ta opp problemene med mobiloperatørene i Norge og be om at de bidrar til å rydde opp i problemene i markedet for mobile innholdstjenester.

Klikk.no har bedt flere av aktørene omtalt over om en kommentar. Ingen av dem har besvart våre spørsmål.

Les også:

Også nye kort kan hackes

Bilsvindel blir vanligere

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!