Du skal ha flaks for å finne en bil annonsert med vinterhjul og metalliclakk inkludert. Forbrukerrådet har foretatt en kontroll av bilbransjen og deres annonsekampanjer. Her kom det frem at kun 6 av 50 kontrollerte annonserte priser inkluderte metalliclakk og vinterhjul, dette til tross for at alle trenger vinterhjul - vi bor tross alt i Norge - og det er metalliclakk på så godt som alle bilene som blir tatt inn til landet.

Planer om å kjøpe bil? Les vår guide om bilshopping på nett.

Kjøper du for eksempel en ny Audi A3, må du punge ut 7090 kroner ekstra for metalliclakk, og hvis du ikke klarer å forhandle deg til inkluderte vinterdekk så ryker du på noen tusenlapper der også.

Kjøper du en dyrere bil, må du betale mer for dette utstyret også. BMW skal ha 8800 kroner for metalliclakk på en X5.

- Det vil være en fordel at dette er inkludert for alle biler. Det skal ikke være nødvendig å sette seg ned med kalkulator for å finne ut hvor mye det vil koste å få bilen på veien, sier underdirektør Elise Malde i Forbrukerrådet.

18 av de samme 50 bilene ble heller ikke annonsert med de kostnadene som er absolutt nødvendige for å få bilen på veien, blant annet leveringskostnader. Dette kan, i likhet med lakk og vinterhjul, påføre deg som kunde store ekstrakostnader som du ikke er forberedt på. Å ikke opplyse om leveringskostnader er ikke bare uetisk ovenfor forbrukere, men det er også i strid med markedsføringsloven. Forbrukerrådet håper nå at forbrukerombudet vil ta tak i saken.

Finn priser på ekstrautstyr i vår oversikt. Les hvordan du bruker databasen her.

Undersøkelsen viste at 36 av de totalt 50 annonsene brøt markedsføringslover på minst én måte.

- Det er enormt mange, og vi ber Forbrukerombudet ta tak i dette og treffe nødvendige tiltak overfor bilbransjen, sier Elise Malde.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!