Mercedesen var stjålet. Den helstrøkne bilen, uten en rustflekk, og med splitter nye dekk og dyrt stereoanlegg. Hedmarkingens innrapportering oste av personlig smerte. Fredag hadde han vært på byen med gutta, parkert midt i Hamar sentrum, men da han skulle hente kjøretøyet på søndag, var bilen fordunstet. Dæven ta!

Men bilen kom til rette - delvis utbrent. Brannen var faktisk blitt slukket, og det gjorde jobben til forsikringsselskapets tekniske utreder enda lettere. Og ansiktet til bileieren enda tristere.

Avsløringene sto i kø. For det første dreide det seg om en ordentlig møkkabil, den generelle tekniske tilstanden var sjaber. Rust over alt. Nedslitt gummi. Og i tenningslåsen satt den nøkkelen som eieren ikke kunne gjøre rede for. Kanskje på tide å legge kortene på bordet? Innrømme at en skadeerstatning ville langt overstige et salg av en morken tysker? Å, nei!

I retten var mannen i hvert fall sjanseløs. Svindelforsøket ga 26 dager ubetinget fengsel og til sammen 30 000 kroner i saksomkostninger.

"Han begynte å juge om alt rundt bilen og dro seg stadig inn i nye, rare forklaringer. Mange tror at en brann vil utslette en bils elendige tilstand, men det gjør faktisk ikke det. Dekkgummien som står på bakken, brenner ikke. Heller ikke et "jævlig dyrt stereoanlegg"," forteller Thor Borge, utreder i IF med snart tre tiår bak seg som teknisk snushane.

Les også:

Verdens største bygning

- Slik drepte vi flere presidenter

IF Skadesenter 01092010 Thor Borge=

Thor Borge er en veteran innen teknisk utredning i If og finner avslørende spor i selv de mest utbrente og ødelagte bildeler. If har eget sikkerhetssenter i Hobøl, der man i årenes løp har tent på 120¿130 biler for å skaffe seg detaljkunnskap om biler som brenner. Det lønner seg. © Egil Nordlien HM Foto

Kompliserte saker

Du skal stå opp tidlig for å bløffe herr Borge, som er utdannet bilelektriker og mekaniker, og hans likemenn. Det de ikke har sett av svindelvarianter, finnes antakelig ikke. I dag får utrederne også suveren hjelp av bilens egen elektronikk. Alle moderne biler har startsperre. En bilnøkkel er intet mindre enn en sladrehank av en datamaskin, som forteller om dato og klokkeslett, temperatur, chassisnummer og kjørelengde.

"Nettannonser som tilbyr "utstyr som kan manipulere startsperrer", er vi kjent med. En av Norges fremste innen bilelektronikk, Simen Huse i Simco, har kjøpt inn flere typer programvare. Det meste virker ikke. Klager du, blir du bedt om å kjøpe tilleggsutstyr. Og sånn fortsetter det. Vår utfordring i retten er: Hvem blir trodd på - motparten eller Huse? Men noen avanserte, rådyre greier funker. Da er imidlertid prisen 10 000-12 000 euro. Mye er produsert i Litauen," sier Borge, som utreder rundt 100 saker i året.

Men mange av sakene - til tross for solide indikasjoner på urent spill - er kompliserte. En eier av en japansk kassevogn i Østfold leverte bilen til en kamerat tredve mil unna for å skifte en bremsewire. Ikke lenge etterpå kom en melding fra den hjelpsomme kompisen om at bilen måtte kondemneres fordi han hadde vært uheldig og rygget på den med lastebilen sin.

IF ante uro, og Thor Borge tok seg en tur til denne mekkekyndige lastebileieren. Ikke minst fordi han var kjent fra bilbedragerier før. Det var liten tvil om at lastebilen hadde rygget inn i kassevogna og påført den skader. Bare en gang, sverget mannen på. Men Borges nitide saumfaring avdekket at det måtte ha vært minst to påkjørsler - i meget bra fart. Makan til uflaks!

Snart kom motivet til syne. Mannen hadde nok lånt kassevogna privat og opplevd et motorhavari. Det kunne Borge fastslå etter å ha undersøkt motoren. Og da mannen påsto at bilen hadde gått på tomgang under "uhellet", ble han tatt i en løgn.

Etter å ha fortalt kompisen sin at han hadde ødelagt bilen hans, ble "uhellet" arrangert.

=

Eieren av denne Mercedesen trodde han kunne skjule alle bilens skavanker ved å brenne den opp og deretter håve inn et fett beløp for en «strøken», bortkommen kjerre. Han tok grundig feil.

En farlig frekkis

En annen fersk sak fra Drammensdistriktet viser også at forsikringsbransjen ikke er fullstendig kyniske i oppgjørets time. En VW Passat 98-modell var angivelig stjålet. Bilen hadde en tidlig generasjon startsperre som kunne manipuleres.

Da den ble gjenfunnet, var det nok av mistenkelige tegn å notere for Borge. Døra sto åpen, med meningsløse brytespor. Innbruddssporene var åpenbart plantet. Og hvorfor ta en bil som var merket med at den hadde både alarm-, nøkkelkort- og startsperremerker på ruta? I tillegg var ratt- og tenningslås brutt opp, og instrumentbordet var så ødelagt at det ikke var mulig å lese kilometertelleren. Hvorfor i all verden gjør en tyv det?

Borge fant transponderen i nøkkelen, ergo var ikke startsystemet manipulert. Og skadene var påført etter at bilen var kjørt og parkert. I tillegg var motoren slitt og garantert oljetørst. I bagasjerommet lå da også flere oljekanner. Saken stinket av "kvitte seg med sliten bil". Men:

"Vi fant ikke motivet og reparerte bilen. Tvilen kom eieren til gode. Han kunne ikke forstå hvor slitt den var," sier IF-mannen, som har 19 taktiske etterforskere - alle tidligere politimenn - på laget.

På en øde vei sør for Lillehammer kjørte en Ford Mondeo i rumpa på en Toyota. Begge førerne var av samme østeuropeiske nasjonalitet, og påsto overfor selskapet at en katt hadde løpt over veien og forårsaket bråbremsing og smellet bakfra. De angivelige barna som hadde sittet i Toyotaen, klaget over nakkeslengsmerter. Her kunne det fantaseres om millioner i erstatning.

Kjente sjåførene hverandre fra før? Nei, sa Ford-mannen, kanskje sett han andre før på gata. Senere viste deg seg at de var svogere.

Utreder Borge fikk etter hvert snekret sammen forhistorien. Mondeoen var en tidligere drosjebil som hadde gått jorda rundt noen ganger, og den hadde en bulk på skjermen som Ford-mannen hadde fått taksert tidligere til 12 000 kroner. Bulkpengene ville han ha i kontanter. Den taksten syntes han imidlertid var for lav og prøvde seg ved et nytt verksted. Men jungeltelegrafen hadde for lengst gått i distriktet og stoppet en ny taksering.

Dermed gikk han over til plan B - en arrangert kollisjon for å dra den gamle bulken inn i den nye skaden. For Toyota-eieren kom forslaget om å arrangere en kollisjon neppe som et sjokk. Han var blitt tatt for bilbedragerier i et annet selskap tidligere.

"Saken ligger nå hos juridisk avdeling. Saken kan avslås. Eller anmeldes.

=

Han prøvde seg på en frekkis, eieren av denne BMW 730-en, som lekker olje fra en defekt girkasse. Men historien om at en biltyv måtte ha forårsaket skaden, ble ganske lett avslørt som en diger løgn.

Pinlige tabber

En BMW 730, som var meldt stjålet utenfor et supermarked i Hønefoss, ble funnet i veikanten et stykke nord for byen. Eieren påsto at han hadde mistet nøkkelen og at tyven måtte ha funnet den. Men hvorfor skulle tyven tilfeldigvis kjøre i retning av mannens bopel og sette den fra seg ikke så langt unna?

Thor Borge har hørt mange røverhistorier opp gjennom årene, og denne hadde alle ingredienser. Han sjekket med et bilbergerfirma om det hadde vært noen berginger på BMW'en. Det var det, og diagnosen var defekt girkasse. Bilen ble var tauet til et ikke godkjent merkeverksted, som hadde konstatert en defekt girkasse som ville koste nærmere 50 000 kroner å fikse. Det ønsket ikke eieren og fikk bilen tauet derfra igjen. Da parkerte han bilen i veikanten og meldte den stjålet.

"Han prøvde seg med at han hadde skiftet girkasse og at slitasjen måtte ha skjedd under tyveriet. Men et ekspertfirma slo fast at slitasjen hadde skjedd over tid, og jeg fant ut at bilen hadde original girkasse. Girkassen var ikke byttet. Saken er sendt til politiet. Jeg har fått mange gode lattere underveis. Der er mange tullinger," smiler Borge.

For eksempel de tallrike som dumper bilene sine i sjøen eller utfor en fjellskrent, noe som skjer over hele landet. Eieren av den "stjålne" bilen fastholder at han har kontroll over alle bilnøkler, for å ha sitt på det tørre og ha retten til en saftig kontanterstatning. Det pinlige for svindleren er at utrederne ofte finner den dumpete bilen med nøkkelen i og en murstein på gasspedalen!

Men det er ingen spøk at bilsvindel koster forsikringsselskapene rundt 1,5 milliarder i året. Gjett hvem som må dele på den regningen¿? Jo, de ærlige kundene blant oss, dessverre!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!