Store fly, stor produksjonshall. Ingeniørene og produksjonsarbeiderne som skrur sammen de største Boeing-flyene blir redusert til maurstørrelse her inne.

Fabrikkbygningen i Everett i staten Washington på USAs vestkyst var verdens største allerede da den første jumbojeten, Boeing 747, ble rullet ut i 1968. I 1991, før produksjonen av Boeing 777 startet, ble bygningen utvidet med ytterligere 50 prosent og er med nesten 13,4 millioner kubikkmeter fortsatt verdens mest voluminøse.

Hadde den vært plassert i Oslo sentrum, ville den ha strukket seg fra Nationaltheatret til Oslo S i bredden, og fra Rådhusplassen til Ibsen-ringen på kortsiden.

- Vi liker å sammenligne den med kjente størrelser for dem som besøker oss, forteller guiden vår, Eileen Dickinson, stolt.

På veggen i konferanserommet henger utskrifter fra Google maps med omrisset av Boeing Everett Plant lagt oppå satellittbilder av Vatikanet og Versailles for å vise at den sluker det meste.

Les også:

- Som en skrekkfilm

- Slik drepte vi flere presidenter

Boeing Seattle=

Boeing Seattle © Bonafede, Håkon

Drømmefly

I dag skal jeg få VIP-runden som en del av en delegasjon fra Norwegian. Flyselskapet er blitt en av Boeings største kunder. Foruten bestillingen på 122 nye Boeing 737, har Norwegian også selve drømmeflyet, B 787 på ønskelisten med fire fly.

Men de har måttet smøre seg med tålmodighet. Leveransene er minst ett år forsinket. Selv om 59 er ferdig bygget, er bare fem levert. Resten står stuet sammen og venter på motorer og ferdigstilling på alle tenkelige oppstillingsplasser på Paine Field-flyplassen utenfor.

Eileen deler ut obligatoriske beskyttelsesbriller før vi setter oss i de elektriske golfbilene for å komme oss rundt. På grunn av avstandene innendørs er det elbil, eller til nød sykkel, som gjelder.

- Jeg har valgt å jobbe det tidligste morgenskiftet får å finne ledig parkeringsplass ved bygningen når jeg kommer på jobb. Hvis ikke, blir det fort et kvarter å gå, forteller hun.

Hun har 39 000 kollegaer som skal dele på plassene i løpet av tre skift.

Boeing Seattle=

Boeing Seattle © Bonafede, Håkon

Lettvekter

De fire produksjonshallene er fulle av grønne flyskrog som monteres etter samlebåndsprinsippet.

I den ene enden av de kilometerlange hallene står skrogene på bukker mens vingene blir montert og justert. Så skal understellet på plass. Mens flyene blir gradvis skjøvet fremover, fylles skrogene med innmat.

Til slutt blir de enorme motorene hengt under vingene. Etter åtte døgn blir flyet slept ut i den andre enden for å prøveflys.

Vi stanser ved produksjonslinja til B 777 som har verdens største jetmotorer. Diameteren er like stor som skrogdiameteren på en 737. Den gode gamle B 747 Jumbojeten har seks millioner deler. En million av dette er nagler.

- Men i 787 er det bare 10 000 nagler, noe som gir en ikke ubetydelig vektreduksjon, sier Eileen.

Dreamlineren er det første Boeingflyet som består av 50 % karbonfiberkompositt, og skrogstrukturen er produsert i ett stykke.

For passasjerene betyr det større vinduer og høyere kabintrykk på grunn av den stivere strukturen. Siden plast ikke ruster, kan man også ha høyere luftfuktighet om bord, som gjør langturene mindre slitsomme.

For flyselskapene betyr den lavere vekten en drivstoffbesparelse på 20 prosent.

Boeing Seattle Henting av ny 737 -800 til Norwegian Boeing flyfabrikk=

Boeing Seattle Henting av ny 737 -800 til Norwegian Boeing flyfabrikk © Bonafede, Håkon

Boeing flyfabrikk=

Boeing flyfabrikk © Bonafede, Håkon

Folkefly

Mens Everett er størst, er det fabrikken i nabobyen Renton som produserer flest fly. Ifølge fabrikken er 42 % av verdens passasjerfly bygget her.

Boeing 737 har vært i kontinuerlig produksjon siden 1968. Mens forgjengeren Boeing 727 var det første som fraktet en milliard passasjerer, har 737 slått alle rekorder.

Over 7000 eksemplarer av det populære tomotors flyet er produsert hittil, og nye versjoner skal holde produksjonen i gang det neste tiåret.

I dag er 1700 737'ere på vingene til enhver tid verden over, og hvert 2. sekund starter eller lander en 737.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!