Volvo er på offensiven for tiden. Først kom en splitter ny XC90, så kom V70-arvtakeren V90 og nå er tiden kommet til XC60. Den ble lansert så langt tilbake som 2008, men har vært en sammenhengende salgssuksess.

Så sent som i fjor ble det solgt over 2200 XC60 i Norge, som gjorde den til landets femte mest solgte SUV etter biler som Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, VW Tiguan og Mazda CX-5.

Plug-in med 407 hk

Som de andre kommer XC60 som plug-in hybrid (T8 Twin Engine bensin), som leverer 407 hestekrefter og en akselerasjon fra 0–100 km/t på kun 5,3 sekunder. Den får en prislapp på 690 000 kroner.

Nye XC60 kommer selvsagt også med D4-dieselmotoren med 190 hk (615 000 kroner med manuelt gir), samt D5-motoren med PowerPulse-teknologi som produserer 235 hk (690 000 kroner). Bensinmotoren T5 med 254 hestekrefter, og den kompressormatede og turboladde T6 med 320 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm, kommer også. Med sistnevnte drivlinje vil XC60 koste 890 000 kroner med R-design.

Produksjonen av nye XC60 starter i april, og de første bilene er ventet til Norge i september.

Sikkerhetssystemer

XC60 kan fås med sikkerhetssystemer som Steer Assist som en del av City Safety-systemet. Et nytt sikkerhetssystem – Oncoming Lane Mitigation – bruker Steer Assist og skal redusere faren for kollisjon med møtende biler, mens BLIS (Blind Spot Indication System) bruker Steer Assist-funksjonen for å redusere risikoen for at bilen kolliderer når man bytter kjørefelt. Det halvautomatiske førerstøttesystemet Pilot Assist, som tar hånd om styring, akselerasjon og bremsing i opptil 130 km/t. Det forutsetter imidlertid at veimerkingen er tydelig. 

Pris sammenlignet med konkurrentene

 MotorHK0-100 km/tPris, fra
Volvo XC60 D4Diesel190---640 000
Volvo XC60 T8 Twin EnginePlug-in bensin4075,3 sek690 000
Mercedes GLC 220 d 4MDiesel1708,3 sek617 900
Mercedes GLC350e 4MPlug-in bensin3275,9 sek546 400
BMW X3 xDrive20dDiesel1908,1 sek617 600
Ford Edge 2,0 TDCiiDiesel1809,9 sek636 000
Jaguar F-Pace 2,0Diesel1808,7 sek697 900
Lexus NX 300hHybrid bensin1979,2 sek521 600
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!