Kort sagt:

+ Komfort

+ Meget godt automatgir

+ Ytelser

+ Forbruk


- Pris med utstyr

GLK-soga er over. Nå tar GLC over. Det nye navnet skal hjelpe folk å forstå hva slags bil dette er i Mercedes’ modellflom: GL for å vise at den er en SUV, mens C-en forteller at opphavet er en C-klasse.

En mellomstor SUV, altså. Siden den er en Mercedes, er det en mellomstor SUV i øvre prisklasse. Det er selvsagt BMW X3 og Audi Q5 som er de nærmeste konkurrentene, og de sterkeste versjonene skal prøve seg mot Porsche Macan.

LUFT-LØFT: Mercedes GLC er eneste SUV i denne størrelsesklassen som kan fås med luftfjæring. Med den kan du endre bakkeklaringen fra 18 til 23 cm. Luftfjæringen gir også duvende deilig komfort. © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic aut.

  • Motor, cm³: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 170/3000-4200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2800
  • Egenvekt, kg: 1845
  • Tilhengervekt, kg: 2500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 466/189/164
  • Bagasjerom, liter: 550-1600
  • Standard dekkdimensjon: 235/65 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5-0,55*
  • CO₂-utslipp, g/km: 129-143*
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,3
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 585 000
  • Pris testbil, kr: 853 000
  • *Avh. av dekk-/felgdimensjon

Kjøreegenskaper: 5

Vi kjenner oss trygge på at veldig mange vil like å kjøre en GLC. Dyktige bilkonstruktører har kamuflert bort de typiske ulempene en SUVs ekstra vekt (den veier 1845 kg) og høyde medfører, i alle fall ved normal kjøring.

Da kjennes GLC lett og nett – i alle fall lettere enn vekt og ytre mål skulle tilsi.

Testbilen har luftfjæring, noe som gir fullt utbytte når det gjelder valg av kjøremodus. De går fra snille øko og komfort til de kvassere sport og sport+. I tillegg kommer et individuelt valg der du kan styre flere enkeltstående parameter. Luftfjæringen gir også muligheten til å variere bakkeklaringen fra 18 til 23 cm.

Av kjøreøvelsene våre lærer vi at ingeniørene har valgt å gjøre antisladdelektronikken streng: Farta bremses kraftig ned når grepet svinner. Det er vanlig – og fornuftig – i SUV-er. Det kan kjennes drastisk ut de første gangene det skjer.

4Matic-systemet er som i de andre større Mercedesene. I testperioden var det bar asfalt, men fra vinterkjøring med Mercedeser kjenner vi systemet som meget godt.

Motor: 5

Mercedes ønsker å markere at fabrikken er frampå teknisk sett. Det ene måten de gjør det på, er ved å gi GLC en ny nitrinns automatkasse. Den ble først brukt i en grovt motorisert versjon av E-klasse i fjor, men tar nå over for sjutrinnsautomaten i nye modeller.

Girkassen er standard, og det er flott. Veldig mye annet i GLC er nemlig ikke standard.

CROSSOVER: Forgjengeren GLK var kantete. Mercedes GLC er i stedet avrundet på crossovervis. Det er en typisk designtrend for moderne SUV-er. © Terje Bjørnsen

TESTDATA

  • 0-100 km/t, sek.: 8,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 9,9
  • 80-120 km/t, 7. gir: 12,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,8
  • Støy tomgang, dBA: 43,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Automatkassen er et prima eksempel på at flere er bedre når det er snakk om antall gir. Ved vanlig kjøring sørger den for at bilen, som har 220-dieselen med 170 hk/400 Nm, alltid går svært avslappet. Nesten alltid skjer girskift seinest ved rundt 2000 o/min, og på flatmark sviver motoren på ca. 1400 o/min eller lavere.

Girskiftene er kjappe, men typisk Mercedes-myke, også når du gir på litt ekstra. Girkassen kan hoppe over girtrinn hvis det er best.

Ytelser: 6

At virkemåten for motor og girkasse er god, kan avleses i tall. Evnen til å trekke ut det beste i rett turtallsområde, for så å skifte gir kjapt, gjør at GLC 220d er like rask i forbikjøringsakselerasjonen som flere lavere, lettere og på papiret sterkere biler vi har testet.

60-100 km/t tar 5 sekunder blank, og det er i praksis likt med Jaguar XE 2,0d med 180 hk og Volvo V70 D4 med 181 hk, og hakk i hæl med BMW 320d xDrive med 190 hk.

SOLID: Kvalitetsopplevelsen av interiøret er på typisk tysk statusbilnivå. Noen synes den frittstående skjermen virker litt for ettermontert. Betjeningssystemet krever tilvenning. © Terje Bjørnsen

KOMFORT: Dette er et godt sted å sitte. Setene er bare én av mange sider ved Mercedes GLC som gir oss lyst til å dra på en skikkelig lang biltur. © Terje Bjørnsen

Eksteriør: 4

Med GLC følger Mercedes merkets nåværende designlinje til punkt og prikke. Fronten er blottet for sjenanse og bluferdighet. Det er en C-klassefront tilsatt gjær og satt til heving – den breier seg ut og buler opp. Ringen rundt stjerna er stor som en middagstallerken.

Det ser svært ut, særlig når man stå nær bilen.

I sidene er det moteriktige linjer og hvelvinger, mens vinduskarmen like moteriktig starter høyt oppe og smalner av bakover. GLC er et farvel til GLKs praktiske kantete former. GLC er i stil en avrundet crossover.

I våre øyne er den i overkant svulmende.

Interiør: 4

Plassforholdene i Mercedes GLC er langt på vei identiske med konkurrentene BMW X3 og Audi Q5. I baksetet kan to voksne sitte med god komfort, for Mercedes har gjort seg flid også med baksetet. Det blir sedvanlig trangt og ubekvemt for en eventuell tredjemann som skal i midten.

Bagasjerommet er en god del lavere under bagasjeskjuleren enn BMW X3. Til gjengjeld finnes et lavt, men langt og bredt rom under gulvet. Vi hadde foretrukket et størst mulig hovedrom i stedet.

Kvalitetsopplevelsen er på typisk tysk statusbilnivå. Det er stramt og ordentlig, uten slinger i valsen.

I likhet med blant annet C-klasse har GLC en frittstående info-/naviskjerm. Vi vet at noen ikke liker denne løsningen fordi de synes skjermen virker ettermontert. Skjermen har super oppløsning og betjenes via dreiemus og direktetaster mellom forsetene.

I en tungt utstyrt Mercedes får man veldig mange valgmuligheter, og systemet krever tilvenning.

Tekst: Øyvind Jakobsen

De 20 beste bilene vi har testet

Hvert år kjører vi 60-70 biler gjennom vår omfattende testprosedyre. Her er de som har kommet best gjennom testene.

Komfort: 6

Mercedes GLC er eneste SUV av denne størrelsen som kan fås med luftfjæring, noe testbilen har. Ekstraprisen for dette er 21 640 kroner, og den utgiften synes vi du bør vurdere.

Testbilen har nemlig svært god fjæringskomfort. Den duver deilig i komfortmodus, men uten å bli dvask. Denne modusen er vår favoritt i denne bilen.

Også i de mer sportslige modusene er fjæringskomforten beholdt. Det er en spesialitet Mercedes har fått til også med denne bilen.

Med piggfrie vinterdekk er støynivået behagelig. Vi vet at slektningen C-klasse har en hel del hjulstøy om den får påmontert brede og sportslige lavprofildekk, men vi kan ikke si sikkert om det vil gjelde for GLC også.

Pris/utstyr: 2

Til GLC presenterer Mercedes ei liste over ekstrautstyr som er på sju tettskrevne sider. I tillegg kommer tre sider med felg- og dekkvalg. Lista er til å bli svimmel av.

Prisnivået på ekstrautstyret kan oppsummeres med to ord: Latterlig høyt. Testbilen koster 853 000 kroner, og av det utgjør ekstrautstyret 268 000 kroner. 46 prosent påslag utover basispris, med andre ord.

 

BILLEDSKJØNT: I dag har selv billigbiler en skjerm på dashbordet. Statusmerkenes svar er å lage skjermene stadig større og gi dem svært høy oppløsning og pene bilder. © Terje Bjørnsen

For alle pengene får du vitterlig mye fint. Bilen kan styre, gi gass og bremse av seg selv under visse typer kjøring, og den er best av alle til å gi en opplevd sikkerhetsfølelse med belter som strammer seg til og signaler om at du skal rette opp kursen. Den har stereo med konsertsalklang, kameraer nær sagt overalt og LED-lys som gjør høstmørket trivelig.

Men påslaget er ekstremt. Til Mercedes’ forsvar skal vi si at det er omtrent sånn hos GLCs tyske konkurrentene også – og at du helt sikkert kan greie deg fint uten mye av det testbilen har.

Men japanske Lexus NX 300h viser at en komplett utstyrsgruppe i en premiumbil kan koste veldig mye mindre. Kanskje bør tyskerne merke seg det.

GLITRENDE: Stereoanlegget fra Burmester er i toppklasse. Mercedes holder på at seteregulering gjøres best med skulturtaster i døra. © Terje Bjørnsen

Forbruk: 5

Rikdommen på girtrinn bidrar også til at forbruket holdes i sjakk. I vår faste runde som alle testbiler kjøres igjennom så likt som mulig, bruker Mercedes GLC 220d 4Matic 0,58 l/mil.

Det er det beste resultatet vi har fått for en SUV i denne klassen. Til sammenligning brukte forgjengeren GLK med den nå utgående sjutrinnsautomaten 0,66 l/mil i samme runde.

Ved småkjøring er GLC-forbruket ikke like imponerende. Naturlig nok, for det er tross alt ganske mye bil som stadig skal trekkes i gang.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes’ nye SUV krysser av på alle punkter som er viktig for en premium-SUV. Komfort, luksusutstyr, trygg følelse – alt dette er på plass i vår dyrt utstyrte versjon. Ikke minst sender den de rette signalene til omverdenen. Av det tekniske liker vi den nye automatkassen spesielt godt.

Men vær forberedt på å måtte punge ut for at Mercedesen skal bli en ekte Mercedes.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 585000

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!