Da vi testet Volvo XC90 mot BMW X5 tidligere i høst, vant Sverige en enkel seier. I mellomtida har Tyskland sendt
en ny SUV til Norge. Kan Audi Q7 sørge for tysk revansj?

Volvoens klare seier forrige gang skyldes selvfølgelig at XC90 er en god stor-SUV. Men seieren kan også ha noe med motstanderen å gjøre. BMW X5 har nå tapt to sammenligningstester på rad (den første var mot Range Rover Sport og Mercedes ML). Et bilde tegner seg. X5 er ikke det beste produktet i BMWs ellers sterke portefølje.

Derfor tester vi mer enn gjerne XC90 en gang til. Denne gangen er motstanderen den splitter nye Audi Q7. Da vi prøvekjørte den i vår, etterlot den et inntrykk av at Audi virkelig hadde satset på at alle prestisjebil-forventninger skulle innfris. Men prøvekjøring i utlandet er én ting, norske veier noe annet. Dermed er det duket for svensk-tysk omkamp.

Før vi går løs på opplevelse av bilene og testresultater, er det én ting som skal sies. Det er ikke alltid vi får biler som matcher hverandre fullt og helt til våre tester. Her har Audien langt kraftigere motor (272 hk/600 Nm) enn Volvoen (D5-motoren har 225 hk/470 Nm), og følgelig også betydelig høyere pris. Vi har imidlertid tidligere kjørt «norgesutgaven» av Q7 med nedtrimmet utgave av samme motor, med 211 hk og 500 Nm dreiemoment. Med «norgesutgaven» reduseres prisforskjellen til rundt 80 000 kroner i frapris i Volvos favør.

Førermiljø

I mange år har interiør vært en sterk side i den ene Audi-modellen etter den andre. Solid og forseggjort er stikkord, på en måte konkurrentene har slitt tungt for å matche. I den nye Q7 skryter Audi av at de har slanket bort inntil 325 kg (avhengig av modell). Likevel greier den nye Q7 å følge opp vante Audi-fornemmelser. Bare noen små knirkelyder fra et av baksetene reduserer inntrykket av at interiøret er meislet ut av ett stykke.

Audi har endelig greid å gi betjeningen norsk språk, noe vi synes er et krav i biler med så mye avansert utstyr. Skjermen, som har krystallklart bilde, betjenes via et berøringsbrett og et dreie/klikkehjul mellom forsetene. Alt man bruker ofte, ligger først i menyene. Et betjeningssystem av denne typen blir neppe særlig mer intuitivt enn det vi finner her.

I XC90 er så godt som alt lagt til en stor pekeskjerm som betjenes akkurat som et nettbrett. Basisbetjeningen er svært lett å finne ut av, men naturlig nok blir valgene mange når man dykker lenger inn i systemet. Da blir også pekefeltene små hvis man skal endre noe i fart. Kartgrafikken er langt grovere i Volvoen, og eksempelvis zooming er enklere i Q7 enn i XC90. Systemene er forskjellige, men alt i alt vurderer vi dem som jevnbyrdige.

Det er flotte materialer i en påkostet XC90 også, men totalopplevelsen er likevel ikke fullt så bombesikker. Noen steder er plasten hardere, og Volvoen virker ikke like godt «pakket». Men begge har praktfulle forseter og rikelig med muligheter til å finne akkurat din sittestilling.

VINNER: Audi Q7

Familievennlighet/plass

Enklest kan vi si det slik: Skal du kjøre ofte med folk i alle sju seter, vil passasjerene bli mest glad i deg om du velger Volvoen. Bare Volvoen har seter i tredje rad som med god rett kan kalles komfortable, selv for temmelig voksne personer. Selvsagt er maksimal komfort på tredje rad også her avhengig av at de foran skyver sitt sete litt framover, men det har de god plass til å gjøre. Beinplassen i rad to er nemlig svært sjenerøs.

Vi synes dessuten at Volvo har de mest familievennlige seteløsningene. I Audien er det potensiell klemfare for tær hvis folk skal inn helt bakerst, mens Volvoen er akkurat så trygghetsorientert som man forventer fra merket som fant opp sikkerhetsbeltet.

I Q7 sitter man lavere og langt trangere i tredje seterad – en langbeint voksen får sitte-på-potte-stilling. Det hører definitivt med å nevne at mens de to setene i tredje rad er standard i Volvoen, koster de rundt 30 000 kroner i Audi Q7.

Selv om XC90 er 10 cm kortere enn Q7, er det svensken som byr på det lengste, bredeste og høyeste bagasjerommet. Dermed er det igjen et mysterium for oss hvordan Audi måler når de hevder at bagasjerommet i Q7 er størst (men volumoverdrivelser fra VW-konsernet er blitt normalen).

VINNER: Volvo XC90

4x4 på to måter

Akkurat som det var da XC90 møtte BMW X5 i forrige nummer, har vi her to biler som begge er firehjulsdrevet, men som har helt ulike 4x4-systemer. Q7 får firehjulsdrift via en senterdifferensial – her drives altså alle fire hjul alltid. Kraftflyten reguleres med mest bakover eller mest forover etter behov, mens grunnfordelingen er 40 prosent foran og 60 prosent bak.

Volvo får drift på alle fire via en våtclutchpakke (Haldex) plassert ved bakakselen. Ved normal kjøring på vei med godt feste, er det forhjulene som driver bilen. Bakhjulene kobles inn når sensorene merker hjulspinn. Blant fordelene med et slikt system er lavere forbruk og en kompakt og lett enhet som skaper firehjulsdrift. Vi har ikke testet hvordan firehjulsdriften i XC90 fungerer på vinterføre.

Motor

Volvo og Audi har definitivt valgt hver sin vei. Volvo bruker firesylindrede motorer med sylindervolum 2,0 liter i alle versjoner av XC90. I Audi Q7 er det V6 og 3,0 liter det handler om.

Det er en forskjell vi merker hver eneste gang vi starter motoren. Der Audien lager en dyp lyd som blander det potente med det beint ut koselige, vil du aldri være i tvil om at D5-motoren i XC90 er akkurat det den er: En firesylindret dieselmotor som du hører litt for mye av i en bil som ellers kan kalles en luksus-SUV. For oss er dette et hovedskille i måten bilene oppleves på – og det er altså ingen tvil om hva vi liker best.

Vi har vært inne på at Q7 har «feil» motor for at sammenligningen skal være korrekt. 272-hesteren lager hakkemat av D5-motoren i XC90. Den er best på absolutt alt unntatt forbruk (se testtabell). Volvos problem, om du kan kalle det det, er at vi har prøvd Q7 med den norgestilpassede og nedtrimmede utgaven av samme V6-motor. Vi har ikke kjørt testprosedyrer med den, men vi har kjørt den nok til å vite at den gir samme godfølelse som 272-hesteren. Det er bare kraften som er redusert fra overflod til mer enn nok. Alt annet er på plass.

Det betyr ikke at fire sylindre og 2,0 liter ikke er nok i XC90. 225 hk gjør den faktisk ganske rask, med 5,2 sekunder for forbikjøringsakselerasjonen fra 60–100 km/t som eksempel. Men den har ikke samme grad av overklasse. Lyden er én ting, en overdreven hang til å gire ned selv med middels gasspådrag ut av helt dagligdagse svinger en annen. Et forbruk på 0,73 l/mil på testrunden er imidlertid et av de beste resultatene vi har notert for en stor-SUV.

VINNER: Audi Q7

Pris

Frapris for Volvo XC90 D5 AWD aut. med sju seter som standard er 781 000 kroner (utstyrsgrad Kinetic). Audi Q7 vil koste fra 861 100 kroner som sjuseter med motorversjonen med 211 hk. I testet utgave med sju seter og 272-hestersversjonen av 3,0 TDI-motoren er prisen fra 979 000 kroner.

Begge kan fås med all verdens luksusutstyr. Vi kan ikke komme på én ting vi savner når vi ser på listene. En passe mengde ekstrautstyr synes vi man får billigst om man velger Volvo. Med andre ord: Volvo XC90 er med klar margin rimeligst av de to, også om man går for Audis 211-hester.

VINNER: Volvo XC90

Komfort/veiegenskaper

Vi skrøt av komforten i XC90 da vi testet den i T6-utgave. Oppsettet passer godt i en stor SUV, skrev vi da. Vi synes de store SUV-ene er best når det satses på komfort i stedet for sportslighet. Høye biler som veier over 2 tonn, kan aldri bli særlig sportslige.

Denne testbilen har Volvo derimot «sportet opp» med 22-tommersfelger og dekk med tilhørende lave dekksider (18-tommere er standard). Vips, så forsvinner noe av komforten – uten at du får noe som helst annet godt igjen. Mer av ujevnheter finner veien opp i kupeen, og hjulstøyen virker hardere på grov asfalt (men støymåleren måler rett nok ingen forskjell fra vår forrige test-XC90 med 20-tommershjul). Hjulvalget ødelegger likevel ikke følelsen av smidig og godt tilpasset komfort der humper og dumper i veien er av den lange typen.

Audi har holdt seg mer i skinnet når hjul skulle plukkes. Q7 ruller på 20-tommere, som ser ut som ballongdekk ved siden av Volvoens hjul. Hva som skyldes dekkdimensjon og hva som er luftfjæring og understell i sin helhet, er vanskelig å si. Vi konstaterer uansett at Q7 er noe av det nærmeste man kommer et flygende teppe på denne siden av ultraluksusbiler som Mercedes S-klasse. Q7 er oppsiktsvekkende behagelig, og følelsen understøttes av et svært lavt støynivå.

Etter å ha kjørt også disse stor-SUV-ene gjennom våre testøvelser på lukket bane, finner vi god grunn til å gjenta følgende: Kjører du stor SUV der det er glatt, bør du kjøre ekstra rolig. I elgtesten er begge biler tunge å håndtere selv i ganske lav fart. Volvoen understyrer mest, mens Audien lett går veldig bredt med hekken om man er for brå i rattbevegelsene. Og det kan skje selv for den beste i en kritisk situasjon.

VINNER: Audi Q7

Konklusjon

Begge er store SUV-er, og begge kan bli rene luksusbiler om man plusser på med ekstrautstyr. Men de har egenskaper spisset i hver sin retning. Plassforhold og bruksegenskaper som sjuseter er Volvos domene. Den er dessuten billigere enn de tyske alternativene. Totalkomforten er flott om man ikke går for de aller feiteste felg- og dekkombinasjonene.

Men det er Q7 som krysser av på alle punkter om det er gjennomførte premiumegenskaper du vil ha i din stor-SUV. Vi ville valgt den – selv om det ville blitt dyrere, og selv om passasjerer på rad tre ikke ville vært like fornøyde.

 

Tekniske dataAudi Q7 3.0 TDIVolvo XC90 D5
MOTOR, CM3:29671969
EFFEKT, HK VED O/MIN:272/3250225/4250
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:600/1500470/1750
EGENVEKT, KG:21352038
TILHENGERVEKT, KG:3500/7502700/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:505/197/167495/193/173
BAGASJEROM, LITER:770-1955368-1868
STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55 R19235/60-18 
FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,590,58
CO2-UTSLIPP, G/KM:153152
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,57,8
TOPPFART, KM/T:234220
PRIS FRA, KR:969 000781 000
PRIS TESTBIL, KR:1 309 2901 174 915


TestdataAudi Q7 3.0 TDIVolvo XC90 D5
0-100 KM/T, SEK.:7,69,9
60-100 KM/T, 4. GIR:4,66,5
60-100 KM/T, 5. GIR:6,37,5
60-100 KM/T, 6. GIR:9,49,6
60-100 KM/T, KICKDOWN:3,95,2
80-120 KM/T, 4. GIR:4,87,4
80-120 KM/T, 5. GIR:6,38,4
80-120 KM/T, 6. GIR:8,510,6
80-120 KM/T, KICKDOWN:4,86,7
STØY TOMGANG, dBA:45,846,3
STØY 50 KM/T, dBA:59,062,0
STØY 80 KM/T, dBA:62,265,8
STØY 100 KM/T, dBA:65,068,1
TESTFORBRUK, L/MIL:0,830,73
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!