Kort sagt:

+ Eksteriørdesign

+ Kvalitetsfølelse

+ Pris i forhold til konkurrentene

+ Lettkjørthet


- Føles anstrengt i motbakker

- Stram F Sport-fjæring

- Distansert kjørefølelse

- Framhjulsdrevet karakter på glatt føre

Vi nordmenn elsker SUV. Mer enn hver fjerde solgte bil på det norske nybilmarkedet i 2014 var en SUV. Og det er kompakt-SUV-ene som drar lasset. Har du et ønske om å selge mange biler i Norge, så bør du ha en kompakt-SUV i modellporteføljen. Sånn er det bare.

Det har ikke Lexus hatt. Ikke før nå. Men nå er kompakt-SUV-en NX 300h her, bilen som skal løfte merket til nye høyder.

Men det er lettere sagt enn gjort. Med NX trer Lexus inn i et helt nytt segment, et segment der den skal kjempe om kunders oppmerksomhet med biler som Audi Q5, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60 og ikke minst BMW X3. X3 som vi mer enn én gang har kåret til beste bil i klassen.

Vi tok like gjerne med en ny X3 som målestokk under testen av NX, slik at vi lettere kunne kjenne forskjeller. Og forskjeller, det var det. Store forskjeller.

Kjøreegenskaper: 4

NX 300h har et helt annet firehjulsdriftsystem enn BMW X3 og de andre konkurrentene i segmentet. Den har ingen mekanisk kobling mellom for- og bakakselen. Her driver en bensinmotor og en elmotor framhjulene, mens en elmotor driver bakhjulene.

Det merkes godt. NX har helt klart mer framhjulsdrevet karakter enn sine konkurrenter. På glatt føre opplever vi hjulspinn ved igangkjøring og at fronten trekkes ut av svingkurven ved gasspådrag. Det er da vi kjenner effekten av elmotoren på bakakselen best. Den kommer inn som en hjelpende hånd og hjelper deg inn i svingbuen igjen, godt hjulpet av et effektivt stabilitetsprogram.

Men hva med framkommelighet, den kanskje viktigste egenskapen til et firehjulsdriftsystem? Vi dro til fjells for å sette systemet skikkelig på prøve.

En bratt bakke, en kneik fra hovedveien opp til et hyttefelt, ga oss svar. Den kalde luften gjorde snøen trå og fotfestet godt. Godt nok til at både NX og X3 tok seg opp bakken uten problemer.  

For å provosere fram hjulspinn tok vi også en akselerasjonstest fra 0 til 80 km/t på den snødekte hovedveien. Heller ikke der var forskjellene nevneverdige.

I en familiefrakter-SUV som NX 300h, veier ikke sportslighet tungt. Likevel liker vi følelsen av å bli involvert i kjøringen. I NX er du ganske distansert, og på langt nær like involvert som i BMW X3. Vi savner bedre tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler.

Det hjelper lite at testbilen, en F Sport, har sportsfjæring. Fjæringen ødelegger mer for komforten enn den tilfører sportslighet. Vi tør å påstå at NX er den minst sportslige i sitt segment.

KOMMER FRAM: På trått vinterføre tar NX 300h seg godt fram, men har helt klart mer framhjulsdrevet karakter enn BMW X3. © Petter Handeland

Testdata:

60-100 km/t, kickdown: 5,8
80-120 km/t, kickdown: 7,5
Støy 50 km/t, dBA: 61,2
Støy 80 km/t, dBA: 65,2
Støy 100 km/t, dBA: 67,3
Testforbruk, l/mil: 0,73

Motor: 3

Tre motorer og en trinnløs girkasse sørger for framdrift i NX. Som nevnt driver en elmotor bakhjulene, mens elmotoren og bensinmotoren samarbeider om å drive framhjulene.

Det høres avansert og innviklet ut, noe det teknisk sett også er, men det skal du ikke tenke på. Sett deg inn, trykk på start, sett girspaken i «D» og kjør. Systemet jobber sømløst og gjør NX, som alle andre hybrider fra Lexus, meget lettkjørt.

Men det har sine ulemper. Det tilfører en hel del vekt, samtidig som det ikke gir noen gevinst i form av bedre ytelser eller lavere forbruk. Snarere tvert imot.

Den kanskje største ulempen, er at motoren høres anstrengt ut i motbakker og under akselerasjon. Selv med kun en person i bilen og helt uten last.

Vi synes det er feil at en premiumbil skal høres anstrengt ut. Og hvordan blir det med bilen full av folk og bagasje? Eller med tilhenger?

Det er lett å legge skylda på bensinmotoren, selv om det er den trinnløse girkassa som bestemmer hvilket turtall motoren skal jobbe på. 

Mangel på kraft på lavt turtall (fullt dreiemoment er først på plass ved 4200 omdreininger, mot 1600 omdreininger i X3s dieselmotor) gjør at girkassen må jage turtall for å holde farten oppe i motbakker.

Vi er sikre på at en mindre og mer moderne turbomotor ville gjort en bedre jobb. Den ville gitt bedre trekkraft på lavt turtall og ville ikke oppleves så anstrengt. Antagelig ville den også gått billigere. . 

Vi tror det har med driftssikkerhet å gjøre. Motoren som sitter i NX etter alt å dømme er mer driftssikker enn en turbomotor. Færre bevegelige deler gir færre potensielle feilkilder.

Ytelser: 4

Motorpakken i NX 300h er i bunn og grunn den samme som i IS 300h og GS 300h, men Lexus har ikke tatt ut like mye effekt. Totalt yter den 197 hestekrefter.

Dreiemomentet i elmotorene er som kjent tilgjengelig fra null omdreininger, så NX skyves relativt kontant ut av startblokka og har helt akseptable akselerasjonsegenskaper.

Vi måler NX til 5,8 og 7,5 sekunder i mellomakselerasjonsintervallene 60–100 og 80–120 km/t. BMW X3 med ny dieselmotor (190 hk) er hakket kjappere med 5,4 og 7,0 sekunder.

Resultatet er helt gjennomsnittlig for biler i denne klassen med tilsvarende motoreffekt.

FØLES SOLID: Den opplevde kvaliteten er god og sittekomforten utmerket. Mange knapper i førermiljøet krever litt tilvenning. © Petter Handeland

Tekniske data:

Motor, cm3: 2494
Effekt, hk ved o/min: 155/5700
Dreiemoment, Nm ved o/min: 210/4200
Egenvekt, kg: 1860 T
ilhengervekt, kg: 1500/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 463/185/165
Bagasjerom, liter: 480
Standard dekkdimensjon: 235/55R18 104R XL
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,53
CO2-utslipp, g/km: 123
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,2
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 533 000
Pris testbil, kr: 670 600

Eksteriør: 6

Lexus har virkelig gjort et designløft på de siste modellene. Det startet med GS og IS, og fortsetter nå med NX. Det ryktes også om en enda tøffere RX på sikt.

Det er tydelig at designerne har fått utfolde seg. NX har skarpe kanter, brede skjermer, kupeaktig taklinje og en skikkelig barsk front med lykter som er en stilstudie i seg selv.

Ekstra barsk blir den i F Sport-versjon, der den med feite hjul og annet støtfangerdesign får et mye barskere oppsyn i front.

Interiør: 4

Det er vanskelig å kombinere heftige design med maksimal plassutnyttelse. Skal en ting romme mye, så skal den helst se ut som en firkantet boks.

NX er ingen boks, og det er helt klart at den kupeaktige taklinjen stjeler plass. Våre mål viser at arealet i bagasjerommet er nokså likt som i X3, men at det skorter en del i høyden. Oppgitt bagasjerom i NX er 480 liter, mot 550 i X3.

Lexus hevder at NX har best bakseteplass i sin klasse. Det er mulig de har rett i det, for våre mål viser at NX har ørlite bedre kupebredde og noe bedre benplass enn X3.

Men følelsen er en annen. De smale vinduene slipper inn mindre lys og begrenser sikten ut. Det gjør at NX føles trangere innvendig. 

Førermiljøet i NX er langt fra det mest ryddige vi har sett. Knappefloraen krever tilvenning og plastpanelene på siden av midtkonsollen virker litt billige. Noen av elementene som er brukt kjenner vi igjen fra rimeligere Toyota-modeller, men interiøret gir totalt sett et godt inntrykk og er pent pakket inn med skinnkledde paneler som løfter inntrykket.

Vi håper Lexus snart tar grep og gjør noe med infoskjermen og betjeningen av den. Touchpanelet er langt fra like enkel i bruk som dreiehjulet i X3 og skjermgrafikken dårlig. Samtidig er navigasjonssystemet vanskelig å bruke og har for få informasjonspunkter i kartet. 

GODT AREAL: Bagasjeromsarealet er på linje med BMW X3, men det skorter i høyden. Oppgitt bagasjeromsvolum er 480 liter, mot 550 liter i X3. © Petter Handeland

Komfort: 4

Det er ikke vanskelig å kjenne at NX 300h i bunn og grunn er en meget komfortabel bil. Dessverre ødelegger sportsunderstellet i F Sport det gode inntrykket. 

Understellet er langt mindre tilgivende på ujevnheter i veibanen enn det burde vært og tilfører som nevnt ikke sportslighet nok til å veie opp. Her er det adaptive understellet BMW tilbyr i X3 mye bedre. Mer sportslig i «Sport», og langt mer tilgivende på rufsete underlag i «Comfort».  

NX skal ha skryt for gode seter. Her kan du sitte i timevis uten å bli sliten. Støydempingen er også god, men ikke like god som i X3. Vi måler 67 desibel i 100 km/t, mot 64 i BMW X3.

Sikkerhet: 5

Testorganisasjonen EuroNCAP kollisjonstestet Lexus NX 300h i 2014. Ikke uventet gjorde NX det veldig godt og ble belønnet med fem av fem mulige stjerner.

NX fikk 82 prosent score for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barn, 69 prosent for fotgjengersikkerhet og 71 prosent for sikkerhetsassistenter.

Lexus tilbyr det meste av det beste sikkerhetsutstyret som er å få i biler i dag i NX, foruten filholder. Det legger vi ikke stor vekt på, for vi har til gode å teste en filholder som fungerer i nærheten av optimalt.

EuroNCAP trekker fram nødbremseassistenten (ekstrautstyr) som velfungerende i sin test. http://euroncap.com/results/lexus/nx/583.aspx

MENINGSLØST: Sportskjøreprogrammet er overflødig. NX 300h er ikke sportslig, men en komfortabel milsluker. Styr derfor bort fra F Sport med sportsunderstell som ødelegger fjæringskomforten. © Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Kompakt-SUV-ene i premiumklassen er for folk flest svært kostbare. De koster gjerne godt over en halv million kroner, og så kommer kostbart ekstrautstyr oppå der igjen. Det er ikke uvanlig at en ferdig utstyrt premium-kompakt-SUV koster over 700 000 kroner.

Lexus har lagt seg litt under konkurrentene på pris (foruten XC60), og det tror vi er lurt. Innstegsprisen er 533 000 kroner, mot 586 000 kroner for testkonkurrent BMW X3. Vil du ha den godt utstyrte F Sport, starter den på 631 400 kroner.

I motsetning til BMW, der du kan huke av for utstyret du vil ha i en milelang ekstrautstyrsliste, kjører Lexus rene pakkeløsninger (seks pakker) med utgangspunkt i basisene Comfort, Business, Executive, F Sport og toppmodellen Luxury.

Systemet er ryddig og ganske gunstig, men tar bort muligheten til å skreddersy en bil etter dine ønsker.

Testbilen har «Pakke 6», som består av blant annet automatiske fjernlys, head-up display, navigasjon, Pioneer lydanlegg og soltak. Den har også metallic lakk og koster totalt 670 600 kroner.

Det er over 100 000 kroner mindre enn testkonkurrent X3, som foruten adaptivt understell, ikke var bedre utstyrt enn NX.

FØLES GAMMELT: Infoskjermen og betjeningen er umoderne og vanskeligere å bruke enn de beste systemene til konkurrentene. Vi savner også flere informasjonspunkter i kartet. © Petter Handeland

Forbruk: 5

Vi ser at forbruket i NX øker i større grad enn i X3 i motbakker. Dieselmotoren jobber rett og slett mer effektivt under påkjenninger enn hybridsystemet, som til gjengjeld er mer effektivt i lett terreng og spesielt ved bykjøring.

I vår faste, tjue mil lange forbrukstest, som går i variert terreng med alt fra landevei til bykjøring, ruller NX og X3 i mål med nærmest identisk forbruk – 0,73 og 0,72 l/mil. Vi ser derfor ingen forbruksgevinst ved å velge hybrid over diesel. Heller motsatt, om vi tar med at pumpeprisen for diesel er noe laver enn for bensin med i regnestykket.

NX 300h har et oppgitt drivstofforbruk og CO2-utslipp på 0,51 l/mil og 123 gr/km. Det er vi aldri i nærheten av i løpet av testperioden.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Lexus har bygget en god bil i NX 300h. Flott design, mange gode egenskaper og attraktiv pris (i forhold til konkurrentene, ikke kompakt-SUV-er generelt), vil lokke mange nye kunder til forhandlerne.

Ønsker du sportslige egenskaper er ikke NX bilen for deg. NX er en komfortabel milsluker som aldri vil gi den sportslige snerten du finner i for eksempel BMW X3. Styr derfor unna F Sport-modellen med sportsunderstell. Bruk heller pengene på en utstyrspakke som løfter komforten og totalinntrykket ytterligere.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Lexus
Pris 670600

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!