A model presents a creation by German fashion designer Karl Lagerfeld for his Fall-Winter 2009-2010 ready-to-wear collection, Sunday, March 8, 2009 in Paris. (AP Photo/Francois Mori) lagerfeld hjelm mc=

FIN HJELM: Motorsyklisme er sterkt emosjonelt betinget. Det betyr blant annet at det er viktig at du liker hjelmen din. Her en Lagerfeld-utgave. © FRANCOIS MORI

Våren er her, og med den kommer suget. Kjøresuget! Enten du er lykkelig eier av en blank to-hjuling, eller går i tanker om å skaffe deg en, drømmer du om en topp MC-tilværelse.

Det er betinget av mange ting. Været er selvsagt viktig, men det får du ikke gjort noe med. Men legger du til rette for at du skal ha det bra og trives, bidrar det i seg selv til en bedre MC-tilværelse.

Les også "Alt om MC-turer"

Her gir vi deg fem tips for MC-trivsel.

1 - Velg riktig sykkel

Er du i den trivelige situasjon at du skal kjøpe sykkel, må du gjøre et godt valg. Det sier seg selv at feil motorsykkelvalg er et dårlig utgangspunkt for en god MC-tilværelse.

Katalogen:

Alle nye sykler fra 75 - 100 000 kroner

Alle nye sykler fra 175 - 200 000 kroner

For å si det enkelt, er det lov å lytte til sjela. Enten det er deg, som motorsykkelkjøper, eller et ungdommelig avkom som trenger goodwill fra heimen, er det viktig å satse på noe man har lyst på. Motorsykkel er nemlig noe man kjøper av emosjonelle årsaker, og da skal man like sykkelen.

Vær likevel litt kritisk. Har du sansen for en modell, bør du sjekke sterke og mindre sterke sider. Sjekk hvordan modellen kommer ut i testsammenheng, og vurder egenskapene i forhold til egne preferanser.

Katalogen: Samtlige nye cruisere på markedet

Hvis drømmesykkelen harmonerer med egne preferanser, har man et godt utgangspunkt for en god MC-tilværelse.

2 - Tilpass sykkelen

Det er viktig å tilpasse sykkelen, slik at den passer best mulig. Juster styre og hendler slik at du får en optimal sittestilling.

Juster også fjæringa, slik at den er mest mulig bekvem. Etter vår mening, er det bedre med litt for myk fjæring - enn litt for stram. En moderne sykkel, med gode fjæringskomponenter, har trygge og fine kjøreegenskaper selv om fjæringa er mykt innstilt.

Det er imidlertid viktig å ha nok luft i dekkene. Det har mye å si for veifølelsen.

Lur dings: Ventilvinkelen alle burde ha

3 - Bruk hue

Tenk fremover når du kjører og vær forberedt på det uventede. Dette bidrar til at du legger inn større sikkerhetsmargin. Dermed blir du tryggere på veien, du får en mykere kjørestil og du kjører mer planlagt. Dette bidrar i stor grad til økt kjøreglede.

Les også om: Den gule fare

mc vårklargjøring=

HORN: I panna får du uansett - men ikke mist hue! © Haakon Førde

4 - Bli en god fører

Teknikk og kjøreferdigheter øker kjøregleden. Når du er dus med sykkelen og kan takle uforutsette situasjoner, føler du deg tryggere og mer harmonisk. Bruk tid til å trene bremsing, unnamanøver og kontrastyring. Kort sagt: En god motorsyklist er en glad motorsyklist.

Les også: Over halvparten med ABS

5 - Kle deg hensiktsmessig

Godt kjøreutstyr er viktig for velværet. Sats på godt utstyr og bruk det. Likevel skal ikke det gå på bekostning av den daglige bruken. Mange lar nemlig være å benytte sykkelen til kortere nytteturer, av den enkle grunn at det er tidkrevende å iføre seg omfattende MC-garderobe.

Duell: varm eller kald mc-dress?

Lagerfeld: Skikkelig kule hjelmer

Selv om vi vet at enkelte er uenige, synes vi at det er lov å kle seg lett når man for eksempel skal en kort tur til jobben. Når man først har skaffet seg sykkel, bør man utnytte potensialet den har som et kjapt og smidig befordringsmiddel.

Bruker man lang tid med MC-garderoben, går vinninga opp i spinninga. Kort sagt: Bruk sykkelen når du har lyst! Da får du maks ut av den!

Se også:

Slik velger du hjelm, video

De 10 heftigste motorsyklene

10 verstinger 2009 mc=

10 VERSTINGER: I 2009, sjekk linken over. © Produsenten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!