Etter å ha besøkt tre bensinstasjoner med uforrettet sak bannet jeg så det lyste - over mc-ventilen fra helvete. Den ene forutsetningen for at jeg skulle få låne min kones sykkel denne dagen var at jeg også fikset lufttrykket.

Hva søren tenker produsentene på når det ikke er mulig å fylle luft på en alminnelig bensinstasjon. Hæ, BMW?

62 kroner

Det var da jeg husket den lille luringen som burde ligge begravd i garasjen et sted - ventilvinkelen. Og der var den, innkjøpt fra firmaet MC-artikler i Oslo for rundt 15 år siden. Jeg mener å huske den kostet 70 kroner den gang.

Når jeg nå slår den opp i firmaets katalog på internett, koster den 62 kroner. BMW og flere produsenter burde sporenstreks bestille en container og sende til sine kunder i gave. Mens du venter, om du ikke finner den hos din lokale mc-forhandler, kan du sjekke denne linken (katalog side 63).

Fem målere, fem lufttrykk

Men det var i denne forbindelse jeg også fikk bekreftet noe som har ant meg lenge. Lufttrykk er ikke noe man skal ta som en fastlåst enhet. Jeg har tre manometre hjemme, et med digital visning, et mekanisk og et på fotpumpen.

I tillegg er den nye BMWen utstyrt med RDC, som vi kan anta står for Reifendruck etter eller annet på tysk, og som altså er dekktrykkskontroll. Dette viste også forskjellig fra de tre førstnevnte. Og dessuten fra en siste kontroll da vi omsider fant en bensinstasjon som hadde luftpåfyllingsnippel som passet til denne sykkelen.

Konklusjon: Finn deg en dekktrykkmåler du stoler på, og bruk denne som referanse for alle seriøse justeringer.

Det finnes dem som er opptatt av å justere lufttrykket om det er vått eller tørt eller hvordan man kjører. Glem det. Moderne dekk jobber i dag aller best med anbefalt dekktrykk. NB! Det er normalt angitt trykkøkning for kjøring med passasjer eller mye bagasje.

De to unntakene man kan vurdere er ved hard kjøring på grus (redusert trykk for å øke grepet), og ved ditto hard kjøring på bane. Men da er man på ekspertstadiet. For oss vanlige dødelige gjelder riktig lufttrykk fordi:

Riktig lufttrykk gull verdt

  1. Sikkerheten øker fordi dekkene jobber optimalt
  2. Komforten øker av samme årsak, både fordi du får bedre følelse med underlaget, men også fordi sykkelen oppfører seg mer nøytralt. Typisk signal på lite trykk foran er f. eks. at forhjulet vill tippe inn ved saktegående manøvrering sakte. Dekk med for mye luft vil ha dårligere egenfjæring og spretter mer på skarpe humper.
  3. Økonomien tjener på at dekkenes gode egenskaper holder lenger. Signal om for høyt lufttrykk er overdrevet slitasje midt i slitebanen. Er lufttrykket for lav, vil spesielt fordekket slites i trappemønster

Nysgjerrig på klikk? Se video her!

Les våre mc-tester.

Komplett mc-katalog her.

En pålitelig lufttrykkmåler er noen enhver mc-garasje bør inneholde. Denne digitale Oxford-måleren har dessverre ikke stått til forventingene. © Nordlien, Egil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!