MC-hjelm, en innføring:

Slik velger du hjelm

En god hjelm kan kanskje forlenge livet. Og den kan definitivt gjøre mc-turene mer komfortable. Les vår lille guide - og sjekk videoen.

Sist oppdatert

Klikk MCs lille hjelmskole (del 1) handler om det grunnleggende:

  • Hvorfor hjelm
  • Hva er godkjent hjelm
  • Riktig størrelse hjelm
  • To typer materialer
  • Fire hovedtyper hjelm

Naken med hjelm

Det eneste sikkerhetsplagget som er påbudt ved mc-kjøring er godkjent mc-hjelm. Langt fra alle tenker over akkurat det, ettersom norske motorsyklister generelt er svært flinke til å bruke annet sikkerhetsutstyr også. Og sikkerheten er selvsagt førsteprioritet. Men:

Hjelm = komfort!

Nå man skal velge hjelm, er det få som tenker over at hjelmen faktisk er det enkeltplagget som bidrar mest til kjørekomforten. Hjelmen holder hodet varmt, øynene tørre og håret på plass. Unngår du å krasje, er det faktisk komforten som er hjelmens viktigste funksjon.

Les test av tre åpningshjelmer.

Ikke bare hjelm, men mc-godkjent hjelm

VALG AV HJELM: Det er mange typer hjelm på markedet - og det er sannelig mange gode grunner for å bruke hjelm. © Haakon Førde
VALG AV HJELM: Det er mange typer hjelm på markedet - og det er sannelig mange gode grunner for å bruke hjelm. © Haakon Førde

Skihjelmer, sykkelhjelmer og militærhjelmer har alle sin misjon - men de passer ikke nødvendigvis til mc-livet. Både hjelmen og visiret skal derfor spesifikt være godkjent for motorsykkelbruk.

Sjekk E-merket!

Hjelmer godkjent for bruk i Europa er godkjente etter en ECE-standard. Merket som dokumenterer dette - en stor E med et tall etter - finner du som regel fastsydd langt inne på hakereimen eller tilsvarende sted. Tallet etter E-en angir hvilket europeisk lands testinstitusjon som har godkjent hjelmen. (Det finnes andre godkjenninger i øvrige verdensdeler).

Moped og mc = same same

Merk deg at alle enten de er passasjer på eller kjører motorsykkel, scooter eller moped, enten de er barn eller voksne skal ha en slik godkjenning på hjelmen.

FOR: Treffer hodet asfalten spiller det ingen rolle hva som bragte det dit!

Nå noen snakker om scooterhjelm eller mopedhjelm, så har det altså ingenting med reduserte krav til godkjenning å gjøre. Forskjellen ligger på materialkvalitet og komfort.

Men siden mange av livets beste motorsykkelturer gjerne kan vare både 8 og 16 timer i strekk, skal man ikke kimse av viktigheten av en komfortabel hjelm.

Størrelse, tall eller bokstaver

Hjelmens størrelse oppgis oftest som et tall som angir centimeters omkrets rundt hodet. Nedre størrelsesområde er rundt 52 og går opp til noen og 60. Andre hjelmleverandører gjør det litt enklere og operere med bokstaver, fra XXS (superliten) til XXL (superstor).

Merk imidlertid at forskjellen mellom kvalitetsprodusenter og røkla er at de beste også har flere forskjellige størrelser ytterskall å tilby for samme hjelm.

Hvis du bruker liten størrelse innvendig, vil et one-size-fits all hjelmskall være ganske stort å ha på seg. Det motsatte gjelder for dem som har stor innvendig størrelse - da vil det være lite plass igjen til polstring mellom hodet og skallet.

Unik hodeform - men stereotype hjelmer

Det er heldigvis en stund siden vitenskapelige teorier om sammenhenger mellom personlighet og hodefasong. Imidlertid viser det seg å stemme godt overens på hjelmfronten! Rettere sagt for hjelmprodusentene.

Du vil ofte høre motorsykler si: "Jeg har et typisk Shoei-hode". Andre passer best i Araier eller Schuberter.

I praksis betyr det at du ikke kan stole på størrelsen alene. Du må prøve deg fram til både et hjelmmerke og hjelmserie som passer til ditt hode.

Slik sjekker du passform

Bruk flid med å sette hjelmen på hodet. Trekk både reimer og polstring godt til side slik at hodet går lett inn. Deretter fester du reimen slik at den sitte godt under haken, men uten å hemme puls eller luft.

En riktig hjelm skal da sitte med jevnt og veldig lett press rundt hele hodet. Det bør ikke presse ekstra noe sted (men små ujevnheter kan rettes ved å presse polstringen noe sammen).

MED SPEIL: Av de litt mer spesielle hjelmvariantene er Reevu, som har integrert sladrespeil.
MED SPEIL: Av de litt mer spesielle hjelmvariantene er Reevu, som har integrert sladrespeil. Foto: Haakon Førde

Deretter tar du tak i hjelmen med begge hender og vrir forsiktig sidelengs. Det skal ikke være mulig å vri mer enn noe få millimeter. Tilsvarende forsøker du å trekke hjelmen over hodet bakfra, også over haken forfra. Hjelmen skal sitte godt - men også behagelig - fast.

Hjemskallet: Plast eller (glass)fiber?

Først: En motorsykkelhjelm består grovt sett av tre komponenter. Det er

  1. innerforet, mykt tøyfor, kan i bedre hjelmer taes ut for vask.
  2. selve polstringen, ekspandert polystyren (kjent som isopor)
  3. ytterskallet, enten formstøpt plast eller håndstøpt fiber

Når folk snakker om plasthjelm eller glassfiberhjelm, da er det ytterskallet de mener. Og forskjellen mellom disse skalltypene ligger først og fremst på produksjonsmåten:

Å lage en plasthjelm krever først at man investerer i en ganske dyr støpeform - men deretter kan den enkelte hjelm produseres i stort antall. Skallet i en fiberhjem (glassfiber, carbon etc.) må til forskjell i stor grad håndlages. Derfor egner en fiberhjelm seg best i små og mer eksklusive serier.

Sikkerheten i begge type hjelmer er imidlertid like god, forutsatt at de er godkjent etter gjeldende ECE-norm.

Fire hjelmtyper

Vi kan grovt sett dele inn i fire hjelmtyper, med hvert sitt hovedbruksområde.

  • Helhjelm
  • Halvhjelm
  • Åpningshjelm
  • Offroadhjelm

Helhjelmer

Helhjelmer, også kalt integralhjelmer, er den vanligste motorsykkelhjelmen. Den egner seg fra alt fra sport- og banekjøring via touring til hverdagsbruk.

Fordelen er at helhjelmen gir best beskyttelse, er lettere enn åpningshjelmer, og har lavest støynivå. En helt grei helhjelm koster fra 17-1800 kroner. Normalpris for en kvalitetshjelm er imidlertid 3-4000 kroner. Men du finner også dyre hjelmer til oppmot 10 000 kroner. Merk at du i mange tilfeller betaler 1000 - 1500 kroner ekstra bare for dekoren!

Halvhjelmer

HELHJELM: Enkel og glatt overflate, gir lav vekt og lavt støynivå. 09-modell fra BMW.
HELHJELM: Enkel og glatt overflate, gir lav vekt og lavt støynivå. 09-modell fra BMW. Foto: Bmw

halvhjelmer mangler beskyttelse foran haken, og egner seg best til scootere og cruisere som kjøres korte distanser i lav fart og fint vær. Det er lette og trivelige hjelmer, men de gir lavere beskyttelse for ansiktet, både i dårlig vær og ved krasj. De mest praktiske scooterhjelmene har nedfellbart visir.

En billig lovlig halvhjelm koster helt ned mot 5-600 kroner, men spander gjerne både 1500 og 2000 kroner om du setter pris på ditt eget hode. Men en eksklusiv touringhalvhjelm kan du også betale 5-6000 kroner for om du vil.

Åpningshjelmer

På denne hjelmtypen kan frontpartiet kan løftes opp, som politiet gjør, og er en god mellomløsning for dem som vil ha litt av både hel og halvhjelm. Slike hjelmer egner seg best til touring og hverdagsskjøring.

Det er ikke anbefalt å kjøre med åpen hjelm, fordelen komme når du stopper på bensinstasjon eller for en røyk (eller det regner) - du slipper å ta av hjelmen! Med en potensielt svak åpningsmekanisme kan man anta at åpningshjelmer de kan være noe mindre sikre enn helhjelmer.

Det finnes rimelig hjelmer i dette sjiktet, men her bør du spander minimum 3000 kroner for å få en åpningsmekanisme som både fungere og varer. Velg hjelm med enhånds åpning.

Offroadhjelmer

HALVHJELM: Uten beskyttelse for ansikt og hake. Men mang halvhjelmer kan leveres med visir.
HALVHJELM: Uten beskyttelse for ansikt og hake. Men mang halvhjelmer kan leveres med visir. Foto: Bmw

Disse kjennetegnes ved framskutt hakebeskyttelse og skygge (skal verne mot grussprut). Slike egner seg best til offroadkjøring med tilpassede kjørebriller.

Det er blitt mote å bruke slike hjelmer på supermotarder og eventyrssykler også, men de har praktiske ulemper. Blant annet er skyggen lite aerodynamisk, og kan få hjelmen til å vandre i fartsvinden. Selv med briller vil den slippe inn mer luft og vann til ansiktet. Siste trend er derfor offroadhjelmer med visir. Dermed får du nesten det beste av begge.

[email protected]

ÅRSNYHET: Dette er BMWs generasjon 6 av sin karakteristiske åpningshjelm - her i lukket tilstand.
ÅRSNYHET: Dette er BMWs generasjon 6 av sin karakteristiske åpningshjelm - her i lukket tilstand. Foto: Bmw
OFFROAD: Også dette en årsnyhet fra BMW, en ""enduro"" carbonhjelm med nedfellbart visir. Insekttøff.
OFFROAD: Også dette en årsnyhet fra BMW, en ""enduro"" carbonhjelm med nedfellbart visir. Insekttøff. Foto: Bmw

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også