Haakon Førde Foto: Egil Nordlien

Gul vest gir falsk trygget

Å bruke gul vest på motorsykkel er skivebom, mener vår kommentator.

Over halvparten av alle motorsykler som ble solgt i Tyskland i fjor hadde ABS-bremser. Fra 2004 til 2007 har ABS-innslaget i Tyskland økt fra 28,4 til 52,2 prosent på nye sykler.

Vi har ikke tilsvarende tall for Norge, men det er all grunn til å tro at det er minst like populært hos oss.

Stadig flere og billigere

Den norske gjennomsnitts-MC-en er større og dyrere enn i Tyskland. Dessuten har et ABS-sentralt merke som BMW i Norge periodevis reklamert med ABS som standardutstyr på hele modellrekken.

Les blogg: ABS - et fandens dilemma

Honda satser hardt på sports-ABS, det etterlater grafikken ingen tvil om. © Quality Lab srl

I denne treårsperioden har vi dessuten fått ABS tilgjengelig også ned til de alminnelige, rimelige folkesyklene som Yamaha FZ6, Honda Transalp og Kawasaki Versys. Ja, i dag får du til og med ABS bremser på flere Harley-modeller!

Prisene har dessuten sunket. Tidligere har tillegget for ABS-bremser vært 10.000 kroner eller mer, nå er det sjelden over 5000 kroner.

ABS-sinkene

De syklene du per i dag ikke kan få med ABS, havner i følgende kategorier:

  • Teknologisk gamle/utgående modeller
  • De billigste bruksmodellene (for dem som ikke har råd til bil)
  • Fra akterutseilte eller blodferske produsenter
  • På rendyrkede sportsmotorsykler - foreløpig

Derfor er det ikke lenger prisen det står på om man velger ABS, men innstillingen til og kunnskapen om ABS på motorsykler.

Les mer om mc-sikkerhet: Den gule fare

Tabellen viser salgsutviklingen i antall sykler med ABS i Tyskland hos noen av de største produsentene. Prosenttallene viser andel sykler av totalsalget med ABS-bremser i 2004, 2007 og 2008 (første halvår).

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!