Jeg kom akkurat inn fra en halvannen times tur i fire plussgrader, tussmørke og duskregn. Og jeg nøt hver meter!

Som du kan lese i vårt forum er det ikke alle lesere som deler slike fornøyelser.

Hypotese: Mange har et litt fastspikret syn på hva motorsykkelglede er. Eller kanskje er det undertegnede som er rar?

Uansett - i mine øyne er slike forhold en kilde til helt nye og herlige oppdagelser i motorsykkellivet. Både i forhold til motorsykkelen, i forhold til naturen rundt deg og i forhold til din egen mentale tilstand.

Det handler mye om å se ting på nytt, knuse egne fordommer og endre oppfatninger som ikke stemmer med virkeligheten - finne løsninger i stedet for problemer.

Inspirasjon? Se vår store touringguide.

15-punkts guide

Derfor har vi her satt sammen en guide med noen enkle og noen litt mer avanserte løsninger som kan øke motorsykkelgleden de siste månedene før vinteren krever sitt. Den er langt fra utfyllende, men kan gi inspirasjon til å løse mange utfordringer.

Har du spørsmål? Send oss mail (haakon.forde@hm-media.no), skriv kommentarer i feltet under eller legg inn tråder i forumet.

GUL VEST: Nå kan det faktisk være på tide å gjøre seg mer synlig.

UTSTYRET

De største utstyrsutfordringene er A: Å se godt nok. B: Å holde seg varm.

1. Polere visiret. Det smarteste er å kjøpe nytt visir nå, men polering hjelper uansett alltid mot regnet. I stedet for å tørke vannet vekk med hansken, kan det ofte være nok å snu hodet til siden og la fartsvinden blåse det vekk. NB! Har du ikke visir med pin-lock dobbelt innervisir, bør du prøve det nå. Det er mye bedre enn alle typer antidugg-belegg.

På tide med åpningshjelm? Les vår test på linken oppe til høyre.

2. Svart elektrikertape. Problemet er ikke bare regn, men lav motsol (det vet alle som pendler til/fra Oslo vest). Mørkt visir er ingen god løsing på disse tider. Derimot kan du på to sekunder lage "solskjerm" i overkant av visiret med elektrikertape. Ha alltid en rull i lommen!

3. Hold varmen med overtrekk. Vi forutsetter at du har vanntette klær, og det enkleste tiltaket er flere tynne lag med ull og fleece. Og du kan gjøre det mye varmere med hjemlue og eplevarmer. Men forholdsvis enkelt og billig er det likevel å investere i regndress og regntrekk til støvlene. Og det er uhyre effektivt.

Les vår artikkel Kle deg mot vårkulda , samme prinsipper gjelder nå.

4. Elektriske hansker og klær. Det er så enkelt, og like genialt som varmeseter i en kald bil, at vi ikke fatter at ikke flere bruker det. Det har nærmest revolusjonert undetegnedes motorsykkelsesong - fra helårs til helårs med komfort. Det finnes flere leverandører, men Gerbing er mest brukt i Norge tror vi. Vi kommer snart tilbake med produkttest.

5. Refleks og synlighet. De som har lest min kommentarartikkel Den gule fare stiller vel spørsmålstegn ved min stabilitet nå, men altså: Det er nå du skal bruke gul vest og andre reflekser. Fordi: Det er nå du står i fare for å bli kjørt ned bakfra, når du står i veikanten - eller gud forby - har veltet på en mørk landevei.

ÅPENT SINN: Med åpningshjelm blir høstkjøringen mye enklere.

SYKKELEN

Nøkkelordet er optimalisering av ergonomi. Bonusen er nyoppdagelse av gammel kjenning og dramatisk heving av sikkerhetsfølelse.

6. Nye sommerdekk nå. Det er nå du trenger maksimalt veigrep, og det er nå du kan oppnå ekstra prosenter på nye dekk. Bonus er ferske dekk også til våren, når du terger det like mye. Vær ekstra nøye med riktig lufttrykk - det finnes ingen smarte løsninger med lavere eller høyere trykk etc.

7. Vindskjerm. Kanskje har du alt stor vindskjerm? I så fall bør den poleres, og er den så høy at du ser gjennom, bør du vurdere en lavere utgave som ikke stjeler livsviktig sikt. Kjører du uten eller med liten vindskjerm, er det ufattelig hvor mye varme litt ekstra beskyttelse gir. Det er mulig å få ettermarkedsløsninger til de fleste sykler.

8. Muffer. Mange tenker kanskje på varmehåndtak, men det er som å tisse på hendene for å holde dem varme i forhold til å montere et sett muffer. Du må riktignok lukke øynene for estetikken (tips: mange kan monteres/demonteres på to sekunder!), men de kan gi deg to timer ekstra kjøring med varme fingre. NB! Pass på at de ikke presser mot klutsj- og bremsehendel.

9. Finjustering av ergonomi. Gjør alvor av alle de de små justeringene som du lenge har tenkt på. Riktig vinkel/høyde på styret, riktig vinkel og avstand på hendler, optimal justering av speilene. Også gir og bremsepedaler kan oftest justeres. Still inn nøytrale eller myke dempere. En perfekt tilpasset motorsykkel blir vanvittig mye mer tillitvekkende å kjøre.

10. Polering og spyling. Høstveiene er fulle av støv, grus og sand som virvles opp og limer seg utover sykkelen. For mange er det nettopp dette ubehaget som hindrer dem fra å kjøre. Men du kan minimalisere problemene betraktelig ved å polere og deretter passe på å spyle sykkelen før fuktigheten tørker. Vær generøs med CRC/WD40 på utsatte steder.

BMW R1200 GS sammenlikningstest © Haakon Førde

KJØRINGEN

Poenget er å bruke de endrede kjøreforholdene (dårligere sikt, dårligere veigrep) til å oppdage helt nye sider både ved motorsykkelens karakter og dine egne kjøreferdigheter. Start sakte, nyt progresjonen.

11. Bli intim. Det er på tide å legge fra seg alle de lettvinte unotene man har opparbeidet gjennom sommeren. Finn tilbake til korrekt kjørestilling, med knærne godt inntil om tanken, styr bevegelsene i hofte og midje, med kun et lett grep om styret og løse skuldrer og aluer. Se langt fram og kjør ikke en meter uten å ha fingrene på bremsehendelen (bremseberedskap).

12. Dårligere veigrep - er ikke et problem! Så sant det ikke fryser på, opplever du faktisk ikke mer glatte om høsten enn du uansett må regne med å kunne møte om sommeren. Forskjellen er at om sommeren ser du det (oftest) tidligere - nå må du senke farten og myke opp kjøringen, tenke lange linjer og se langt fram. Det er litt som å elske med erfaring...

13. Lek med veigrepet. Lytt nøyere til hva sykkelen forteller deg om grepet, de små bevegelsene gjennom gaffelen og sal. Oppsøke grepet aktivt med jevne mellomrom. Bruk bakbremsen til å sjekke hvor mye grep du har, helst også forbremsen om du er fortrolig med dette. Og husk at nå kan du spinne så langt du vil uten at det koster deg dyrt i nye dekk.

14. Les trafikken. Dårligere veigrep gir deg svakere marginer ved bremsing og unnamanøver, du trenger større plass rundt deg enn vanlig. Ergo må du bli flinkere til å tenke for andre trafikkanter. Du må se hvor de kommer til å få problemer og hvordan de vil reagere før de gjøre det selv. Det tar ikke lang tid å bli en god tankeleser. Og hold siktlinjene fri.

15. Nyt det - det er snart vinter.

Les 2009-nyhetene her:

Honda CB1000R=

Honda CB1000R © Nordlien, Egil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!