2009-nyhetene:

Neste års mc-godbiter - del 2

Det har vært et renn av mc-nyheter de siste dagene. Aprilias V4-er er her, og Kawasaki ommøblerer halve modellprogrammet.

DUNDER-TOURING: Merk tre digre lykter i den svære kåpen, fotbrett og komplett intergrert veskesett.
DUNDER-TOURING: Merk tre digre lykter i den svære kåpen, fotbrett og komplett intergrert veskesett. Foto: produsenten
Sist oppdatert

Kawasaki har ikke tenkt å gi seg på retrotouringfronten. VN1700 Voyager er en ren sammensmelting av Harleys Electra Glide-konsept og det heller mislykkede forsøket fra BMW R1200CL (om noen husker den).

Men det er ingen grunn til å tvile på at Kawasaki her har klart å skape en utsøkt komfortabel luksustourer for dem som trives med amerikansk stil og moderat tempo.

American way

Merk tre digre lykter i den svære kåpen (toppbildet), samt fotbrett og komplett intergrert veskesett. Sykkelen kan dessuten leveres med koblede ABS-bremser.

Den helt nye motoren på 1700 cc er ikke en oppgradert utgave av den gamle VN1600-motoren, men det som beskrives som en litt mindre og noe enklere versjon av den brutale 2-literen som står i VN2000 (den og andre cruisere finne du her i MC-katalogen vår).

Vill V4-jubel fra Italia

Undertegnede har alltid vært svak for V4ere, en motortype vi de siste årene i så fall har måtte kjøpe Honda VFR for å glede oss over. Disse motorene har som regel rekkefirernes turtallsvilje og toppeffekt, men samtidig mye av karakter og bunndrag (i det minste mellomregister) fra V-twinsektoren.

Derfor er det stor jubel over nye Aprilia RSV4, en renspikket 1000 cc landeveisracer. V-motoren med 65 grader mellom sylinderrekkene bygges av Aprilia selv, og vil i landeveisutgave nærme seg 200 hester.

Mer fra Kawasaki

Det minste av de fire japanske mc-merkene er mektig på høgget i år. En ventet modell som komemr til å slå godt an i Norge neste år, er nye ZX-6R.

Med en vektreduksjon på rundt 10 kilo har Kawa virkelig tatt et jafs i retning Honda CBR600RR. Begge veier nå rundt 184 kilo tanket og kjøreklar.

Men også begge ER-6-modellene er oppgradert. I tillegg kommer en liten frekking for dem som trives på to hjul hele året og pendler til og fra jobb: KLX250S. Til en pris vi tipper ender ned mot 50 00 kroner og en sterk væskekjølt ensylindret motor blir dette både praktisk og morsomt.

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også