Kawasaki har ikke tenkt å gi seg på retrotouringfronten. VN1700 Voyager er en ren sammensmelting av Harleys Electra Glide-konsept og det heller mislykkede forsøket fra BMW R1200CL (om noen husker den).

Men det er ingen grunn til å tvile på at Kawasaki her har klart å skape en utsøkt komfortabel luksustourer for dem som trives med amerikansk stil og moderat tempo.

American way

Merk tre digre lykter i den svære kåpen (toppbildet), samt fotbrett og komplett intergrert veskesett. Sykkelen kan dessuten leveres med koblede ABS-bremser.

Den helt nye motoren på 1700 cc er ikke en oppgradert utgave av den gamle VN1600-motoren, men det som beskrives som en litt mindre og noe enklere versjon av den brutale 2-literen som står i VN2000 (den og andre cruisere finne du her i MC-katalogen vår).

VAKKER MOTOR? Ikke godt å si, men den bør være det - Aprilia har varslet en nakenvariant også. © produsenten

RSV4: Rått med V4er. © salaposa

Vill V4-jubel fra Italia

Undertegnede har alltid vært svak for V4ere, en motortype vi de siste årene i så fall har måtte kjøpe Honda VFR for å glede oss over. Disse motorene har som regel rekkefirernes turtallsvilje og toppeffekt, men samtidig mye av karakter og bunndrag (i det minste mellomregister) fra V-twinsektoren.

Derfor er det stor jubel over nye Aprilia RSV4, en renspikket 1000 cc landeveisracer. V-motoren med 65 grader mellom sylinderrekkene bygges av Aprilia selv, og vil i landeveisutgave nærme seg 200 hester.

Mer fra Kawasaki

Det minste av de fire japanske mc-merkene er mektig på høgget i år. En ventet modell som komemr til å slå godt an i Norge neste år, er nye ZX-6R.

NY RACER: ZX-6R er 10 kilo lettere. © produsenten

Med en vektreduksjon på rundt 10 kilo har Kawa virkelig tatt et jafs i retning Honda CBR600RR. Begge veier nå rundt 184 kilo tanket og kjøreklar.

Men også begge ER-6-modellene er oppgradert. I tillegg kommer en liten frekking for dem som trives på to hjul hele året og pendler til og fra jobb: KLX250S. Til en pris vi tipper ender ned mot 50 00 kroner og en sterk væskekjølt ensylindret motor blir dette både praktisk og morsomt.

JOBBTRANSPORT: Dette kan bli moro - KLX250S. © produsenten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!