Testutvalg

Alle tre er nyheter for 2008 i adventure-segmentet. De spriker riktignok fra den veldig snille Transalpen via en hardcore Tenere til den dyre F800 GSen, og er derfor ikke like åpenbare konkurrenter som vi finner i enkelte andre klasser. Hondaen og BMWen er de syklene som står lengst fra hverandre. Yamahaen er den som i praksis kan sammenliknes med både Hondaen (prisgunstige begynnersykler) og med BMWen (tøffe offroadere).

Les enkelttestene av syklene her:

Drømmen i alle sammenhenger er å finne utstyr som kan brukes til alt. En allværsjakk du kan vrenge og bruke som frakk over dressen for eksempel. Eller mer motorisert; SUV - biltypen nesten alle ønsker seg fordi den både er jeep og personbil i ett.

Og disse tre 2008-nyheten du ser her er nettopp mc-frontens SUVer. Sykler som takler "alt", bykjøring, motorvei, landevei og eventyr i jungel og ørken.

Se video!

Nesten i hvert fall. Skal vi fortsette å snakke om biler, så er testsyklene mest sammenliknbare med kompaktSUV-klassen. Motor- og størrelsesmessig hører syklene hjemme i midtsjiktet.

Honda Transalp har mye til felles med Toyota RAV4. Yamaha Tenere er såpass tøff og rustikk at den likner på for eksempel Jeep Patriot. Den dyrere BMW GSen er mc-verdens svar på X3.

Men nok bil. Her snakker vi om tre gutter og tre motorsykler som har vært på langtur i skogen. Det var i hvert fall det som var suverent morsomst. Syklene har også vært på langtur, og de er brukt i rushtrafikk og i byen.

Hondaen og Yamahaen har i alle fall. BMWen fikk havari i bakdemperen, og måtte leveres før testslutt. Vi kan ikke trekke konklusjoner ut fra en enkelt hendelse. Slikt kan skje. Likevel er det redaksjonens oppfatning at BMW har høy prosentandel slike hendelser for tiden.

=

TRIPPEL: Tre glade grusere venter på mannskap. © Foto: Kjell Magne Allbergsjø

=

UT I NATUREN: To nyskjerrigperer på gjengrodde stier. © Foto: Kjell Magne Allbergsjø

Sammenlikningen - se tabell for karakterer

Motor: Dette kapittelet er lett, du får hva du betaler for - 75 prosent av prisforskjellen befinner seg her. I våre øyne er BMW-motoren definitivt verdt å betale ekstra for, om man har pengene da. Honda-motoren utpeker seg med lettkjørt komfort. Yamaha-motoren er kun adekvat på grusveier eller i byen, men da er den også veldig fin.

Kjøreegenskaper: Her må man ta et lite forbehold om førerens ferdigheter. Transalpen er den desidert mest lettkjørte for begynnere, og en trivelig venn i alle situasjoner. Tenerens kjøreegenskaper kommer kun til sin rett på grusveier eller vanseklige forhold. BMWen er både lettkjørt og kvass i alle situasjoner. Noe småplukk gjør imidlertid at den kun får 5.

Komfort: Hondaen er en skikkelig komfortmaskin, inntil et visst punkt. BMWen er imidlertid like komfortabel i alle situasjoner, og får samme score. Nok en gang faller Yamahaen gjennom til vanlig bruk, med vibrasjoner og kåpeturbulens. Yamahaen men gjør seg imidlertid desto bedre dess mer eventyr man kjører.

=

TO KONKURRENTER: Selv om man skulle tro Transalp og Tenere er mye av det samme, er det store forskjeller. © Foto: Kjell Magne Allbergsjø

Økonomi: Yamahaen er billig. Den mangler imidlertid utstyr somABSbremser og hånbeskyttere. Hondaen er 20 000 dyrer, men kompensere med mer utstyr og mer komfort. BMWen er ytterligere 20 000 dyrere, men kompensere ganske mye gjennom motor, kjøreegenskaper og utstyr.

Image: Etter tradisjonelle begreper om motorsykkel har nok ikke Transalp den helt store appellen. Likevel er Honda smart, dette er en sykkel de rette eierne blir glad i. Yamahaen er strake motsetning, den er riktig så vellykket tøff og bråkjekk, nesten mer enn den kan stå inne for. BMWen blekner nesten litt ved siden av Yamahaen, men den har både merkenavnets klang, røff stil og en stor flokk brødre å støtte seg på.

BMW er vinneren

Når vi sammenlikner disse tre eventyrssyklene punkt for punkt, setter karakterer - og kompenserer for prisforskjeller - da scorer BMWen likevel høyest. Som du ser av summene skiller det likevel kun 3 poeng fra svakeste til beste sykkel. Når egenskapene på syklene samtidig spriker såpass - alle er bra hver på sitt område - betyr det at du derfor bør analysere dine egne realbehov og økonomi før du løper og kjøper BMWen.

Tekniske data

Honda Transalp

Yamaha Tenere

BMW GS

Motor:

Tosylindret V-motor 52º, 680 ccm

Ensylindret, 659 ccm.

Tosylindret rekkemotor, 798 ccm.

Effekt:

60 hk/7750 omdr.

48 hk/6000 omdr.

85 hk/7500 omdr.

Vekt:

219 kg m/ABS

205 kg

207 kg

Setehøyde:

840 mm

895 mm

880 mm

Tankvolum:

17,5 liter

22 liter

16 liter

Toppfart:

175 km/t

ca 160 km/t

ca 210 km/t

Pris:

124 900,-

104 900,-

144 800,-

Komplette data:

Klikk her

Klikk her

Klikk her

Fordeler

Honda Transalp

Yamaha Tenere

BMW GS

Komfort

Tøft design

Spreking i klassen

Stort bruksområde

Fin pris

Kvasse kjøreegenskaper

Evighetsmaskin

Skogstraver

Ulemper

Honda Transalp

Yamaha Tenere

BMW GS

Lite karakter

Mye vibrasjoner

Lite vindbeskyttelse

Lav ytelse på vei

Begrenset passasjerkomfort

Ikke ABS

Karakterer *

Honda Transalp

Yamaha Tenere

BMW GS

Motor (ytelse og karakter)

4

3

6

Kjøreegenskaper (demper, bremser)

4

4

5

Komfort (førermiljø, plass, ergonomi)

5

3

5

Økonomi

5

5

3

Image, utstråling

3

5

4

Total

21 av 30

20 av 30

23 av 30

* kun for denne sammenlikningen, hvor vi også kompenserer prisforskjellene mellom syklene. Se enkelttestene for mer detaljert info.

Tre nærmeste konkurrenter

Aprilia Pegaso 650 Trail - 103 900,-

Suzuki DL650 V-Strom - 110 900,-

KTM 990 Adventure - 179 310,-

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!