Top Gear: Veier å kjøre før du dør
Den perfekte Riviera-ruten
Ruten fra Nice til Monaco byr på mye moro for bilentusiaster.
Tips
Å komme dit
Norwegian har nesten daglig direkteavganger fra Gardermoen til Nice fra ca 1500 kroner og oppover t/r. Beste tid å dra på er våren (mars/april), men flyprisene øker gjerne tilsvarende.
Den franske kjørekulturen skiller seg fra den norske, og at fartskontroller gjerne skjer i begge retninger - samtidig.
Å bo der
Vil du til Monaco? Bo i enten Nice eller Menton ved den italienske grensen. Det koster halvparten, og det finnes mange rene, gjestfrie steder du kan overnatte.
Føler du deg rik, prøv her:
83440 Tourrettes, Var, France
Tlf +33 (0)4 94 39 90 00
Hør på dette
Muse: Absolution
Ideell bil
Reell bil
En RenaultSport Megane
Ønsker du deg en skikkelig blanding av luksus og hard kjøring, finnes det ikke noe bedre sted å dra til enn Sør-Frankrike, og særlig den franske rivieraen. Dra fra Nice på D2564, ikke la deg lokke av A8, og sett kursen mot Monaco og Monte Carlo. Det er enkel, men inspirerende kjøring, og når du kommer ned åsen mot Monaco får du korte, glamorøse glimt av havna mens veien borer seg gjennom flere eksosvennlige tunneler.
Etter hvert kommer du ned til selve Monaco, og ruller inn i en verden der folk flest enten er veldig gamle eller veldig rike, og gjerne begge deler samtidig. Følger du det enveiskjørte veisystemet ned til havna, kan du ganske enkelt følge ruta til gatesløyfen som F1-bilene kjører, og pusler deg langs La Rascasse og forbi svømmebassenget og gjennom tunnelen som er så skremmende på tv. Etterhvert vil du være i ferd med å klatre opp bakken til Casinoplassen, og kanskje lage småflaue, høye F1-lyder hele veien. Det er smalere enn du tror. Nelson Piquet beskrev det en gang som å "fly et helikopter rundt i stua di", og etter at du har forestilt deg å måtte kjøre den samme ruta en tomme over veidekket i 280 kilometer i timen, skjønner du hva han mener.
Inne på Casinoplassen kan du stirre storøyd på de ulike maskinene som er parkert utenfor hotellene og kasinoene på toppen. Phantom? Pøh. Selv en Veyron eller flere er dagligdags her. Føler du for det, kan det være greit å ta en kaffekopp (selv om den kan deg koste 20 euro) og regne sammen verdien på de forskjellige redskapene som ruller gatelangs.
Kjøreveier
Når du har slakket litt her er det tid for å kjøre litt skikkelig selv også, og fjellene bak kysten gir deg hauger av superbe muligheter for å gå bananas med bil. Dra ut fra Monaco i retning La Turbie og forsøke deg på den gamle og virkelig veldig skremmende rallybanen. Veien oppover og forbi Sospel som heter D2204, gir deg også opplevelser av det slaget som får hendene til å skjelve litt mot slutten.
Etter dette - om du ennå har litt damp igjen - er det tid for en hemmelig rute for veitestere. Jobb deg gjennom landskapet på de små gule veiene forbi L'Escarène og Contes, og sett kursen mot St-Martin-du-Var. Mye av moroa her er å oppdage din egen lille svingete veistripe, så pass på at du har et skikkelig kart og rikelig med tid.
Når du kommer deg opp og over Nice, følger du N202 i den store vestvendte sløyfa som deretter går sørover på D955 rett før St-Julien-du-Verdon og deretter mot Castellane. Hopp tilbake til N85, så kan du følge veien tilbake til Grass og ha resten av rivieraen langt under deg. Stopp og spis middag i Nice, og finn deg en velfortjent seng. Klassisk.
<br/> <small> <a href="http://maps.google.com/maps?f=d&source=embed&saddr=Nice,+Frankrike&daddr=43.71651,7.29745+to:43.7228029,7.3346301+to:43.7480408,7.4022156+to:monaco&hl=no&geocode=FYPcmgId2t9uACkxLYVqENDNEjFwmpf9pRkIBA%3BFZ4PmwIdqllvACnPopn8McXNEjGR3NX3pRkIEw%3BFTIomwId5upvAClHUNH5vMTNEjFA4Zj5pRkIEw%3BFciKmwId5_JwACmjGWxKUcLNEjEhNiDhpRkIEw%3BFTFOmwIdGzRxACnZjssAicLNEjGQK4_9pRkIBA&mra=dpe&mrsp=3&sz=13&via=1,2,3&sll=43.731662,7.385216&sspn=0.088937,0.154324&ie=UTF8&ll=43.729181,7.34951&spn=0.079389,0.219383&z=12" style="color:#0000FF;text-align:left">Vis større kart</a> </small> </p> </div>
Les også:
Dyre dingser du aldri får råd til
Historiens ti verste superbiler
Denne saken ble første gang publisert 07/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.