Her er det mye bra. Som på den nåværende DS3 kabriolet, har endringen av taket fra blikk til tekstiler knapt nok påvirket stivheten i karosseriet, siden sidestrukturene ikke er endret nevneverdig.

Den styrken som måtte ha gått tapt under skalperingen, er blitt satt tilbake ved å dytte inn metall der hvor hattehylla ellers ville vært.

Hele kabrio-forvandlingen har bare gjort den 25 kilo tyngre - tilsvarende en velfødd elghund. Racingegenskapene til takversjonen har dermed ikke forsvunnet med taket.

Den har den samme 207-hesters firesylindrede 1,6-liters motoren med den samme justerte ECU-en, omkalibrerte injektorer, oppgradert turbo og den samme sportseksosen. Den gjør 0-100 på bare 6,5 sekunder, og toppfarten er 235 km/t.

Våkner til liv over 80

Under er alt som før. 18-tommers felger øker sporvidden med 30 mm foran og bak sammenlignet med vanlige DS3. Den ligger også 15 mm lavere på stivere fjærer. I tillegg har Racingversjonen firestemplede Brembo-bremser. Alle disse modifiseringene er gjort under samme tak, ved samme rallyavdeling; hos Citroën Racing.

Den byr som før på en skikkelig hvass kjøreopplevelse. Den er knallstiv, men som på en bra rallybil våkner chassiset til liv over 80 km/t, og takler omtrent hver eneste variasjon av humper og huller på veien - slike som lager trøbbel for mer fokuserte biler som en Clio RenaultSport.

Men den er ikke upåvirket av asfalthull i byer, og den litt nervøse oppførselen i lav fart vil nok øke blodtrykket ditt en smule.

=

STEALTH-BOMBER: Karosseriet er i matt grå Moondark, mens den spreke rødfargen Carmin ses i bremsekaliprene, navkoppene og på en vertikal stripe på dørene. Deler av DS-emblemet er i Carmin, og fargen tas også opp igjen på sømmene på bøttesetene, dashbordet og rundt girspaken. FOTO: Citroën

Tekniske data

  • Motor:1598 ccm 4-syl bensin,
  • Drift: Forhjulsdrift
  • HK: 207
  • Dreiemoment: 275 Nm
  • 0-100 km/t: 6,5 sek
  • Toppfart:235 km/t
  • Oppgitt forbruk: 0,64 l/mil
  • CO2-utslipp:149 g/km
  • Vekt:1240 kg
  • Pris: Ca. kr 480 000

Mye ekstrasnadder

Racingversjonen har også mye ekstrasnadder. Dype og komfortable sportsseter, samt masse DSport-pynt som standard, inkludert stereo med åtte høyttalere. I motsetning til DS3 Racing hard-top får du også en GPS med på kjøpet.

Det kan nok være like greit, for den er ikke billig. Citroën prøver å rettferdiggjøre den høye prisen (en vanlig 157-hesters DSport Cabrio koster ca. 150 000 mindre) ved å produsere bare 100 biler, og én av dem har havnet i Norge.

Det betyr også at den konkurrerer med Golf GTI, samt BMWs 2-Serie kabriolet. Og det blir et ganske rått parti for denne.

DOMMEN:

Bra, men ikke til den prisen. Bedre å kjøpe en tregere DS3 Kabrio, eller gå opp til en Volkswagen Golf GTI.

RIVALEN:

VW Golf GTI - Du får ikke så heftige spesifikasjoner, men den er romsligere og mer komfortabel.

Les også:

Her står UP i sommer

Kan koste deg mellom 6000 og 10.000 kroner hvis du må bytte

Test deg selv: Hva kan du om Citroën-modeller

=

NUMMER 71: DS3 Cabrio Racing ble vist frem for første gang på Goodwood Festival of Speed, Storbritannias legendariske motorsportbegivenhet, i juli i fjor. Da ble interessen hos Arne Markussen fra Hønefoss vekket, og nylig kunne han endelig hente sin egen utgave av bilen. DS3 Cabrio Racing er basert på Citroën DS3 Racing med fast tak. Det er nettopp en DS3 Racing Arne Markussen nå har byttet ut til fordel for Cabrio Racing. Markussen er nå den fornøyde eier av DS3 Cabrio Racing nummer.71 - av kun 100 produserte. FOTO: Citroën

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!