VW og Citroën har lansert to åpne biler som ikke utfordrer lommeboken på samme måte du gjerne tenker en kabriolet vil gjøre. Med den rimeligste motoren starter Citroën DS3 Cabrio på 225 000 kroner, mens VW Beetle Cabriolet kan bli din for 285 700 kroner.

Citroën DS3 Cabrio er ikke en kabriolet i ordets rette forstand. I stedet for et tak som forsvinner helt og holdent, har du et stort stofftak som rulles av omtrent som på en makrell i tomatboks. Det betyr at du sitter igjen med en mellomting av helt åpen bil og verdens største soltak.

Småsportslig

Dermed uteblir den komplette følelsen av å kjøre helt åpen bil, samtidig som det blir luftig nok for de fleste. Dessuten forsvinner noen av ulempene med en helt åpen kabriolet, så her må man veie ulempene mot fordelene.

Ellers er det lett å kjenne igjen den småsportslige DS3 også i takløs versjon. På svingete vei er den kvikk i bevegelsene. Styreresponsen er god og du har fin presisjon om du vil kjøre aktivt. DS3 føles sportslig, kryper sammen og kjemper tappert imot enhver hang til understyring. Du skal være veldig ivrig bak rattet om ikke DS3 er morsom og livlig nok for deg.

Vår versjon har den kraftigste av motorvariantene under panseret, en velkjent 1,6-liters bensinturbo med 156 hk og 240 Nm. Den har en grei jobb med den relativt lette DS3 Cabriolet (1231 kg egenvekt). Motoren har bra trekkraft på lave turtall og spurter godt på høye, men karakteren er ikke utpreget sportslig. Til det mangler det litt raffinement på høye turtall.

Citroen DS3 Cabriolet test juni 2013=

SMÅBIL: Førermiljøet i DS3 er småbilaktig og bilen virker lettkjørt. Styringen kunne gitt litt bedre følelse. FOTO: Petter Handeland

En jentehit?

Her er det fine utvekslinger i den sekstrinns manuelle girkassen. Passe tette steg mellom girene sørger for at du har ordentlig fraspark i 3. gir. Også i 4. og 5. gir har du solid drag. Testresultatene (se tabell for testdata) viser at så lenge du holder deg unna 6. gir, hører Citroën DS Cabrio til blant de spreke små- og mellomklassebilene vi har testet. Du behøver ikke gire så mye for å holde farten oppe. Girkassen er lettsjaltet og har ikke noe imot raske girskift.

Innvendig har Citroën DS3 Cabrio preg av å være en litt forseggjort småbil, med grei utforming av instrumenter og betjening. Kvalitetsfølelsen er på det jevne. Du sitter bra og har god oversikt fra førerplassen. Citroën DS3 Cabrio vil nok tiltale mange som kjører i byen eller skal inn på trange parkeringsplasser. Du får en følelse av at dette fort kan bli en jentehit også i norske storbyer, ikke bare i Nice og Paris.

Et nedfellbart tak går merkbart utover det praktiske og bagasjerommet er ikke akkurat overdådig. For frakt av lengre gjenstander kan du felle ned bakseteryggen. Bakseteplassen er som bilen selv - småbilaktig. Vi mistenker at det nok mest vil bli brukt som ekstra bagasjeplass. Småbarns-foreldre er neppe hovedmålgruppen for denne Citroën-modellen.

VW New Beetle Cabriolet 1,4 TSI 160 hk test juni 2013=

HELT ÅPEN: I VW Beetle Cabriolet kan du og tre passasjerer nyte utsikten uhindret. FOTO: Petter Handeland

Herlig motor

VW Beetle Cabriolet kjører fint. Den virker stabil og ligger trygt på veien. Direkte sportslig er den likevel ikke. Til det blir reaksjonene litt for langsomme og familiebilaktige. På svingete landevei holder du lett et fint driv, ikke minst med testbilens store 18-tommers hjul er veigrepet meget godt. I svingene kjennes bilen litt tung og med en anelse understyring. Hvis du er ute etter noe sportslig, blir dette kanskje litt vel Passat-aktig.

Fjæringen er ikke spesielt stram, men likevel merker du godt små og brå ujevnheter. Da blir du også minnet på at en kabriolet ikke har like stabil struktur som en bil med tak. På dårlig vei merker du av og til den lille skjelvingen i karosseriet som er typisk for en del takløse biler.

Motoren i testbilen er en velkjent sak. VWs 1,4-liters bensinturbo med 160 hk og 250 Nm har blant annet sittet i VW Golf og Scirocco. Den er koblet til en sjutrinns DSG girkasse, men kan også leveres med manuelt gir. Både motor og girkasse passer utmerket til Beetle Cabriolet. Kraftutviklingen er nydelig, med bra trekkraft allerede fra lave turtall og med fin spurtstyrke på toppen av registeret.

VW har tunet eksosanlegget med en passe dose godbrumming, særlig ved girskift får du et hyggelig lite «boff» fra hekken. DSG-kassen fungerer fint sammen med motoren og girer kjapt og riktig. Du kan sette den i sportsmodus eller gire selv, men for det meste gjør standardinnstillingen jobben helt fint.

Selv om Beetle Cabriolet ikke er direkte lett (egenvekt på 1468 kg), har motoren futt nok til å gi bra fraspark. Du har tilstrekkelig trykk til å holde følge i trafikken uten at det blir masete. Vil du kjøre sportslig, går det godt unna og forbikjøringer tar betryggende kort tid. Tross større vekt, viser testresultatene (se tabell for testdata) at den er like sprek og sterk som den lettere DS3.

VW New Beetle Cabriolet 1,4 TSI 160 hk test juni 2013=

MORSOM EFFEKT: VW har tunet eksosanlegget med en passe dose godbrumming, særlig ved girskift får du et hyggelig lite «boff» fra hekken. FOTO: Petter Handeland

Langtur for to

VW Beetle Cabriolet har arvet mye av utseendet fra coupeversjonen. Den ser tøff ut med taket på, men litt av det markante preget blir borte når taket forsvinner. Da ser den litt mer jålete og feminin ut. Med taket nede har Beetle full åpen bilfølelse enten du kjører den som fireseters kabriolet eller toseter.

I bagasjerommet ligger vindavviseren stuvet unna, og den trengs når du skal kjøre i landeveishastighet over lengre tid. Opp til 50 km/t fungerer Beetle fint uten at det blir mye trekk, men legger du deg i 80 km/t, blir det vel kaldt i nakken til at du holder ut lenge. Da må vindavviseren på plass, noe som dekker til baksetene. Da blir Beetle Cabriolet en fin langtursbil for to personer, og du kan bruke baksetet til bagasje.

Det trengs, for i bagasjerommet er det nemlig ikke mye plass og selve lukeåpningen er heller ikke laget for store gjenstander.

Førermiljøet i Beetle Cab kjenner du i store trekk igjen fra VW Golf. Det betyr god oversikt og enkel betjening. Seter og sittestillinger holder også fin standard, og fra førerplass er det lite å utsette på kjøreopplevelsen. Sportssetene gir god sidestøtte og sørger for at du holder ut på langtur.

Citroën DS3 Cabrio

KVIKKAS: På svingete vei er DS3 kvikk i bevegelsen. FOTO: Petter Handeland

Vi Menn Bil Top Gear mener:

VW Beetle Cabriolet og Citroën DS3 Cabriolet er morsomme og ganske ulike nyheter. Det skiller en liten bilklasse både i egenskaper og pris. Citroën er minst og rimeligst. Den er heller ikke en ren kabriolet, men tilbyr likevel en rimelig grad av åpen bilfølelse. Beetle Cabriolet er en fullblods kabriolet og gjør jobben som fireseters åpen bil bedre enn de fleste andre rimelige alternativene.

Mens DS3 har den mest sportslige kjørefølelsen, er Beetle mer egnet som langtursbil med sine mer GT-aktige egenskaper. Fra vår side blir det med en litt høflig applaus.

Åpne biler kaller i større grad på kjøreglede og sportslige egenskaper enn disse to kan by på. I dette prisområdet hadde nok heller havnet i en Mini Roadster eller Mazda MX-5 og akseptert at åpne biler er best med to seter og mer kompromissløs sportslighet.

VW New Beetle Cabriolet 1,4 TSI 160 hk test juni 2013=

VEKJENT: Beetle-kabrioleten er utstyrt med en VWs 1,4-liters bensinturbo med 160 hk og 250 Nm. FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

Citroën DS3 Cabrio

VW Beetle Cabriolet

Motor, cm³:

1598

1390

Effekt, hk ved o/min:

156/6000

160/5800

Dreiemoment, Nm ved o/min:

240/1400-4000

240/1500-4500

Egenvekt, kg:

1231

1468

Tilhengervekt, kg:

1150/570

0

Lengde/bredde/høyde, cm:

395/172/146

428/181/147

Bagasjerom, liter:

285-980

225

Standard dekkdimensjon:

195/55-16 H

215/55-17 H

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,59

0,64

CO2-utslipp, g/km:

137

148

0-100 km/t, fabrikk, sek:

7,3

8,6

Toppfart, km/t:

214

205

Pris fra, kr:

325 900

367 300

Citroën DS3 Cabrio

BRA TREKK: DS3 har en 1,6-liters bensinturbo med 156 hk og 240 Nm under panseret. FOTO: Petter Handeland

Testdata

Citroën DS3 Cabrio

VW Beetle Cabriolet

0-100 km/t, sek:

8,4

9,0

60-100 km/t, 3. gir:

5,1

4,8

60-100 km/t, 4. gir:

6,8

6,2

60-100 km/t, 5. gir:

9,2

8,5

60-100 km/t, kickdown:

4,6

80-120 km/t, 3. gir:

5,8

80-120 km/t, 4. gir:

7,2

6,7

80-120 km/t, 5. gir:

9,9

9,3

80-120 km/t, 6. gir:

13,1

12,6

80-120 km/t, kickdown:

6,1

Støy tomgang, dBA:

43,9

45,1

Støy 50 km/t, dBA:

67,1

67,4

Støy 80 km/t, dBA:

70,2

70,7

Støy 100 km/t, dBA:

72,7

72,8

Testforbruk, l/mil:

0,60

0,67

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!