img Del på Facebook



Det finnes nok penere og mer skånsomme måter å si dette på, men sånn er det bare: Mercedes SLS AMG er død. Denne bilen er på vei til de evige smøregraver, og dette er den siste SLS-modellen som blir bygd. En slags feiring av overstyringens verden, før en ny 911-konkurrent kommer senere i år.

Overrasket? Egentlig var det meningen at denne bare skulle rulle halvparten så lenge. Men den klarte å snike seg inn i hjertet vårt som en god, gammel muskelbil. I denne siste krampetrekningen er de fleste bitene som før. Og det er fremdeles sabla moro.

Final Edition er basert på SLS GT. Den har en oppgradert 591-hesters V8-er på 6,2 liter, fintunet styring av dobbeltclutchautomaten med sju trinn, to nivåer av fjæringsdemping (Sport og Sport+) og massevis av fine karbonfiber-saker: Panseret, den faste hekkvingen til Black Series og frontsplitteren.

Den har også lettvektsfelger som er pakket inn i spesiell Dunlop-gummi, svarte skinnseter med diamantmønster, karbonfiber-pynt og en nummerert plakett.

Tusle rundt i byfart

Som GT-en er dette en SLS som er skarpere, litt hardere og en anelse hissigere enn standardbilen (om SLS noen gang har vært "standard").

Dersom du kjører med girkassa i Comfort-modus, mykere fjæring og med lett gass, kan du tusle rundt byfart hele dagen. Dette er en stor og vennlig Mercedes.

(C 197) 2013, Lack: feueropal, Interieur: designo Leder Exklusiv (schwarz)=

PUNKTUM FINALE: Mercedes-Benz SLS AMG GT Final Edition er det fulle og hele navnet til farvel-modellen. © FOTO: Daimler AG

Tekniske data

Motor 6208 ccm V8

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 591

Dreiemoment: 650 Nm

Toppfart 320 km/t

Forbruk 1,32 l/mil

CO2-utslipp 308 g/km

Vekt 1620 kg

Pris Ca 1,9 mill. i England (utsolgt)

Men dersom du begynner å trykke på Stig-knappene - girkasse satt til manuell og fjæring til Sport+ - har du brått en stor og sinna bjørn. En bjørn som låter helt supert, og mer enn gjerne kaster deg inn i hvilken som helst hekk eller vegg eller grøft om du ikke passer på.

I denne modusen er kjøringen fast og girkassa kontant. Nesa svinger rent og skarpt inn en anelse mer ivrig enn før, og de keramiske bremsene fra AMG (ekstra) på testbilen vår var utrolig sterke når de fikk riktig temperatur. Dette føles ganske enkelt herlig.

Skrekkinngytende styrke

Og så har vi motoren: En passende svanesang for AMGs fantastiske V8, med komisk høy lyd og helt skrekkinngytende styrke. Støyen som kommer fra denne greia helt opp til 7000 o/min, gir deg frysninger på ryggen, og det er umulig å kjøre uten å knise som om du er tungt medisinert.

Bare husk at dersom du ikke besitter kjøreevner som Stig, bør du lime fast ESP-knappen i "på"- stilling.

Dette er dyrt. Men det er egentlig ikke noe å diskutere, for alle i de 350-"siste utgavene" er allerede solgt. Så slik endte altså eventyret med SLS. Lykke på reisen.

DOMMEN

En Black Series-utstyrt bil ville vært et mer passende farvel, men dette er likevel en storslått bil.

RIVALEN

Ferrari 458 Italia - Ferrari er teknisk bedre, med sin egen enormt karaktersterke V8-er. Raskere også.

Les også:

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Slik de styrtrike vil ha det

img Del på Facebook



SLS AMG GT FINAL EDITION (C 197) 2013, Lack: feueropal, Interieur: designo Leder Exklusiv (schwarz)=

LYDMASKIN: Den forsvinner som den kom; med et brøl. © FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!