Spør du markedsføringsfolkene hos Jaguar om hovedrivalen til F-Type, vil de elegant fortelle deg at den ikke har konkurrenter fordi den er helt unik. Det er åpenbart at denne «unike» holdningen er litt teit; ikke minst fordi Jaguar selv lagde en bakhjulsdrevet, toseters kabriolet med frontmotor for 60 år siden.

Men når det er sagt, er det sant at prislappen på F-Type-serien plasserer den mellom barken og veden. Den billigste av dem, V6 med 340 hk og til omkring 1,2 millioner, ser dyr ut sammenlignet med BMW Z4 og Audi TT RS, og V8 ser dyr ut sammenlignet med Audi R8 eller Aston Martin V8 Vantage med lignende motorer.

Og enda rarere: V6S med 380 hk, som bare er litt dyrere enn V6, har funnet en merkelig plass i grafene over pris kontra kraft: Ingen annen produsent selger noe som er i nærheten av dette. Altså en bil uten rivaler: En hyggelig posisjon å ha.

Flankeangrep

Men problemet med ikke å ha noen direkte konkurrent, innebærer at du er utsatt for angrep fra flankene. Dette er særlig et problem hvis det doble flankeangrepet tilfeldigvis kommer fra Porsche 911 og Boxster.

Når det gjelder pris og ytelse, plasserer F-Type seg nesten perfekt mellom Porsches to beste, med en pris på omkring 250 000 kroner mer enn Boxter S, men omtrent 400 000 kroner rimeligere enn Carrera 2S Kabrio. F har 65 hk mer enn Boxster, og bare 20 hk mindre enn 911.

=

HØST: Tre biler som gjør høstturen enda litt finere. FOTO: Joe Windsor-Williams

Kvasseste modellen

Akselererer du dem til 100 km/t, vil 911 med hekkmotor komme først, ifølge produsentene, med F-Typens frontmotor to tidels sekund etter, og Boxsteren med midtmotor ytterligere to tideler bak denne. Så gjør dette F-Type til et prisgunstig alternativ til en 911, eller en skikkelig kostbar rival til en Boxster? Vi har svaret.

Når du setter deg inn i en 911 forstår du umiddelbart den høye prisen. Testbilen vår har toppmoderne teknologi som du bare finner på de mest ekstreme bilene: Manuell girkasse. Jo da. Men ikke hvilken som helst sådan.

Den har sju gir, og det oppsettet fordrer et lite diagram på toppen av girspaken. Det minner litt om et tusenbein som mangler noen bein. Sju gir er minst tre for mange, spesielt når tredje er nok for Autobahn-fart.

Men det tar ikke mange minuttene med en 911 og kløtsjpedalen for å innse at det er en skam at ikke Jaguar tilbyr en F-Type med manuelle gir. Det ville ikke bare signalisert at de hadde seriøse sportsplaner for den minste og kvasseste modellen, men et tre-pedalers oppsett fører deg også mye nærmere selve sjelen til motoren.

Når det er sagt, vil 80 prosent av dere gå for en 911 med Porsches dobbeltkløtsjede PDK-kasse i stedet.

=

VILLMANN: F-Type V6S vet ikke hva det vil si å beherske seg. Og kjøper du en, bør du snarest varsle naboen. FOTO: Joe Windsor-Williams

Avdelingen for lyd

Jaguaren tar ledelsen i lydavdelingen. For selv om den flate sekseren i 911 har en herlig mekanisk buldring når du drar den over 5000 o/min, kan den ikke helt matche det vanvittige lydbildet til F-Type. Det er en blanding av kanontorden og rifleskudd fra invasjonen i Normandie og en sirkelsag som angriper et jernrør.

Styringen til Porsche er kanskje en anelse - en anelse - bedre enn F-Type. Men det er knapt nok merkbart, og mye mindre enn det ville vært dersom Porsche ikke hadde begynt med elektrisk styringsassistanse på 911.

Bremsene, gassen og styringen føles utvilsomt litt mindre desperat enn de hyperraske kontrollene til F-Type; en sinnsro som passer oppførselen til 911 på veien, og som går over til lett understyring når du virkelig presser den.

Akkurat det passer meg utmerket; F-Type virker å overstyre på grensene, noe som er flott dersom du har stor bane og stort talent. Men det er gjerne litt skremmende for de fleste av oss - særlig på glatte veier eller på is om morgenen.

=

911: Motoren er bak, bagasjerommet foran, mann med dum hatt i midten. FOTO: Joe Windsor-Williams

Motoren på feil sted

Men; det er en elefant i (bagasje)rommet - den gamle debatten om motoren bak. Mange synger fremdeles på den gamle visa om at Porsche designet en bil med motoren på feil sted, og brukte de neste 50 årene på å rette opp dette problemet.

Og selv om Porsche har flyttet bakakselen bakover og motoren forover, som har dempet den tradisjonelle tendensen til sleng, er den velkjente spretten i hekken fremdeles til stede. Kjører du C2S hardt gjennom en bred og rask sving, vil du kjenne at massen over bakakselen legger seg pent over hjulet på utsiden, som om bowlingballer ruller rundt inne i bagasjerommet.

Med mindre du treffer en stor dump midt i svingen, er dette aldri nok til å distrahere bilen. Men det får 911 til å virke litt lunefull der Jaguaren føles klistret til veien. V6S har adaptive dempere som standard, og dermed overlegen kontroll mens den absorberer alt fra kumlokk til store humper uten å la seg påvirke.

=

BOXSTER: På grensen: Ingen understyring, ingen overstyring, bare balanse. FOTO: Joe Windsor-Williams

=

Jaguar F-Type.

=

Porsche Boxster.

=

Porsche 911

Richard Hammond

Richard Hammond om F-Type

Hva mener en E-type-eier om den nye F-Type? Vi spurte typen Richard Hammond.

Ikke fra sin beste side

911 har på ingen måte dårlig fjæring eller demping. Saken er at det ikke er greit å takle fysikken til en stor motor som sitter over et sett bakhjul som stadig rører på seg. Det blir bare et problem på de mest ujevne og raskeste veiene, men det finnes mange slike.

På raske veier fulle av telehiv viser F-Type at den er fyrig, og ikke minst at den er en ekte brite. Nye 911 er en fin sak, bevares, men ruglete skotsk asfalt i kombinasjon med kabriolet lar den ikke vise seg fra sin beste side.

Med F-Type har Jaguar levert et veldig solid alternativ til 911 for et vesentlig lavere beløp, forutsatt at du ikke er nødt til å transportere barn eller bagasje som er større enn en liten pose potetgull. Jaguaren er også utvilsomt en mye større opplevelse, og får masser av oppmerksomhet der Porsche går i ett med bakgrunnen. Et økonomisk alternativ til 911? Oppdrag utført.

Fra dustesjåfør til F1-helt

Dersom F-Type kan takle flaggskipet til Porsche, vil du kanskje anta at møte med Boxster er ren walk-over. Men Porsches verden er ikke slik.

Dette er fremgangsmåten når du kjører en Boxster for første gang: 1: Gå mot døra på førersiden. 2: Smyg deg ned i det veldig lave førersetet. 3: Fyr opp 3,4-liters boksermotor. 4: Taket ned. 5: Trykk på knapper for Sport og full lyd. 6: Kjør i gang. 7: Kast deg inn i første sving. 8: Begynn å vurdere hva du kan selge, stjele eller underslå for å ha denne bilen for evig og alltid.

Helt sant. Er du en sjåfør med middels talent (og jeg er så midt på som det går an), er det å gå fra en F-Type til en Boxster å bli øyeblikkelig forandret fra en dustefører til en F1-helt. Den er så perfekt balansert, og den formidler alt tap av veigrep så klart at du øyeblikkelig er trygg på at du kan trekke den vesle Porschen helt til grensene. Styringen er tregere, og gir litt mer selvtillit enn de kjappe bevegelsene til F-Type, og er vakkert tilpasset Boxsterens lange gasspådrag og bremser. Alle kontrollene er jevnt tilpasset, og den sekstrinns manuelle girkassa er kortere og skarpere enn den i 911.

=

FORVANDLINGEN: . Er du en sjåfør med middels talent (og jeg er så midt på som det går an), er det å gå fra en F-Type til en Boxster å bli øyeblikkelig forandret fra en dustefører til en F1-helt. FOTO: Joe Windsor-Williams.

Et mesterverk i innpakning

Den passer de trange skotske veiene mye bedre enn den bredhoftede Jaguaren. Boxsteren er et mesterverk i innpakning - mindre, og likevel mer praktisk enn en trang F-Type.

Vil du ha det litt gøy med noen? Finn en venn som ikke kan noe om biler, vis ham Boxsteren, og be ham finne motoren. Han vil muligens sjekke foran først, men under panseret der finnes bare et ganske brukbart bagasjerom.

Og luka bak? Niks, bare enda et beskjedent hull for mer bagasje. Den flate motoren til Boxsteren er stuvet bort langt nede under takmekanismen, rett bak rompa di.

Så når du kjører en Boxster, er det nesten umulig å finne ut hvor massen til motoren finnes. Dette chassiset er så perfekt satt sammen at du ganske enkelt ikke legger merke til jobben som fjæringene gjør. Uansett hvor hardt du presser den, kjenner du ingen vektoverføring noe sted - bare perfekt likevekt og nøytralitet. På ujevn vei hopper den mye mindre enn 911, og tripper over dumper der F-Type avretter dem.

Og i tillegg bærer Boxster de 315 hestene sine med glans. Det er en god del mer kraft enn i en Opel Astra VXR, riktig nok med kreftene plassert mot veien via korrekt aksling. Men den serverer kraften på en så nøye tilmålt måte at du aldri vil føle tap av kontroll. Boxteren akselererer ikke like vilt som F-Type V6, og er ikke så råsterk i mellompartiet som en 911, men det betyr bare at du må dra turtallet hardere og høyere. Og det er aldri et problem.

=

HØYLANDET: Roadtrip av fineste valør. FOTO: Joe Windsor-Williams.

Tre i kamp

Porsche 911Carrera 2S Kabrio

Pris fra ca kr 1 660 000,-

400 hk, 1465 kg, 4,7 sek,

296 km/t, 1,0 l/mil, 236 g/km CO2

Porsche Boxster S

Pris fra ca kr 915 000,-

315 hk, 1320 kg, 5,1 sek,

278 km/t, 0,88 l/mil, 206 g/km CO2

Jaguar F-Type V6 S

Pris fra ca kr 1 250 000,-

380 hk, 1614 kg, 4,9 sek,

275 km/t, 0,91 l/mil, 213 g/km C

Fotballfruer og caffe latte-folk

Beklager at jeg ble litt revet med her. Vi vet at det er mange andre ting med en sportsbil enn å kunne feie rundt de mange svingene på det skotske høylandet. Og lengre unna Loch Carron er det mye som gjør F-Type bedre enn Boxster. Selv om Porsche hoster ut rikelige mengder med smell og brumming, låter den ikke fullt så bra som den vanvittige F-Typen.

Og Porsche-kupeen drar dette med å begrense oppførselen så langt at det kan grense til «faktisk litt kjedelig».

Her er ikke mye utvending stæsj, og i hvert fall ikke nok til å kunne måle seg med luftdysene og kobber-padleårene til F-Type. Og ved siden av den ekstravagante Jaguaren er ikke Boxster mye å se på.

Men hovedargumentet mot Boxster er kanskje at den er - ja, en Boxster. En bil som brukes av fotballfruer og kaffe latte-folk, og ikke de som elsker overstyring.

Men glem stereotypiene. Hvis du bare vil rase gjennom svingene på gudsforlatte veier, er Boxster S - med sin relativt gunstige pris - uovertruffen. Jaguar skal ikke skjemmes over ikke å ha slått den ned i støvlene, for de er veldig nære. Så inntil Cayman kommer (om ikke lenge!), vil Boxster være den beste sportsbilen som kan kjøpes for penger i denne prisklassen. Faktisk: Dette er muligens den beste sportsbilen som kan kjøpes, basta.

- Jaguar brukte 911 som målestokk for ytelsene, bemerket Paul Horrell på slutten av dagen da vi hadde testet F-Type mot de to Porschene.

- Og jeg vil påstå at de lyktes med det. Problemet er at de brukte feil Porsche som målestokk.

Så vi spør igjen: Er F-Type et økonomisk alternativ til en 911, eller en veldig kostbar rival til Boxster?

Vel, begge deler. Og dersom du tror at det er en hodepine for de som vurderer en F-Type, er det like ille for de stakkars Porsche-selgerne.

=

UOVERTRUFFEN: Vil du rase gjennom svingene på gudsforlatte veier, er Boxster uovertruffen. FOTO: Joe Windsor-Williams.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!