Toyota GT86 skulle bli en magnet for dem som driver med trimming og diverse modifiseringer. Toyota har selv oppmuntret til slik aktivitet, og før lanseringen viste Toyota fram tegninger av bilen til tuningspesialister, så de kunne sette i gang med greier som ville gjøre bilene raskere og fetere.

De fleste bilprodusentene vil gjerne ta seg av ettermarkedet selv. Men sjefsingeniør Tetsuya Tada overbeviste sjefene om at det var i Toyotas interesse å slippe inn folk utenfra, fordi det kunne gi mer oppmerksomhet og flere solgte biler. Men det betyr ikke at Toyota vil holde seg unna: Toyota Racing Development (TRD) vil også lansere sine egne versjoner.

Fra nå i vår vil TRD-deler bli solgt som trimmeutstyr til nye biler. Hvis det går bra, vil de senere bli tilbudt til biler som allerede er på veien. For å være ærlig, er forskjellene som pakken gir i forhold til standardbilen ganske små.

Pakken består av et firerørs eksosanlegg som gir mer solid lyd og knapt merkbare tre-fire hk ekstra.

Den har større hjul og dekk (225/40R18) med bredere gummi. Standard-dimensjonen er 215/45R17 - egentlig Prius-dekk som er lagd for slitestyrke og lav rullemotstand, og ikke grep. En karbonfiber-bjelke gir en stivere bil, og et aerodynamikk-sett er effektivt, men ikke prangende.

=

SPESIALAVDELINGEN: Pakken består av et firerørs eksosanlegg som gir mer solid lyd og knapt merkbare tre-fire hk ekstra. FOTO: D.Fontenat

Ikke så leken

På banen er TRD nøytral til overstyrt i svingbalansen - akkurat som standardbilen. Men du får mye bedre grep, og den er mer forutsigba. Noe som kanskje gir mindre moro. Men bilen jeg kjørte hadde justerbare dempere (ekstra) og stivere krengningsbjelke foran.

Likevel er den ekstra presisjonen et gode, fordi det reduserer risikoen for å havne sidelengs dersom du satser for hardt i svingen - noe jeg ikke gjorde - til å begynne med i hvert fall - siden bilen har enormt bra bremser.

Men jeg er ikke sikker på at balansen mellom sidegrep og kraft er så fin som på standardbilen (Tada jobber med en lavere utveksling i differensialen, som bør hjelpe). Den er ikke så leken, og dermed blir noe av det som gjør standardbilen unik borte.

=

LIKT: Interiøret skiller seg ikke nevneverdig fra originalen. FOTO: Sebastien Mauroy

Spesifikasjoner Toyota GT86 TRD

Motor: 1998 ccm, 4 syl,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 204

Dreiemoment: 205 Nm

Forbruk: 0,78 l/mil

CO2-utslipp: 181 g/km

0-100 km/t: 7,6 sek, 225 km/t,

Vekt: 1275 kg

Pris: Ca 30 000 GBP - (260 000 kroner før norske avgifter)

DOMMEN: Tallene er målbart utmerkede, men den føles mer som andre moderne sportsbiler. Flytter seg bort fra den opprinnelige bilen.

Les også:

Slik fikser du deg varebil på grønne skilter etter 29. april

Dette er Norges billigste firehjulstrekker

Så bra er fem år gamle bestselgere

Disse baklysene fikk blodfansen til å se rødt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!