Du vet kanskje at den nye BMW M5 er rett rundt hjørnet. Og hvis du ikke vet det, burde du vite det. Mercedes er åpenbart bekymret over den nye 560-hesters M super-BMW-en med dobbel turbo, og har sørget for at E63 er bestykket med litt ekstra krutt under panseret. Og på en måte er dette dårlig nytt.

Fordi dette innebærer at en av de siste bastionene innen europeisk rå kraft - AMGs 6,2-liters V8 - har fått enda en spiker i kista.

Den forsvinner fra E63, og erstattes av neste generasjons 5,5-liter - med dobbel turbo. Ved første øyekast er det vrient å se hva dette fører til.

Den er ikke kraftigere (begge maskinene gir deg 524 hester), og selv om dreiemomentet øker fra 629 til 700 Nm, senkes tiden fra null til hundre med bare 0,2 sekunder.

Den selvpustende motoren er borte

Du legger kanskje også merke til at disse tallene ikke stemmer med de i faktaruta. Det er fordi bilen vi kjørte hadde en ny AMG Performance Pack til noen hundre tusen, som øker turbotrykket fra 1 til 1,3 bar og gir mer kraft og fart.

Men dette er uansett ikke viktig, fordi den største gleden ved den gamle 6,2-literen var å høre på den, og vi vet alle at turbomotorer ikke låter så bra som de som få

© Daimler AG

MERCEDES-BENZ E63 AMG

VI LIKER

Motoren. For en motor!

VI LIKER IKKE

Ikke lat som om den er "økonomisk"

DOMMEN

Mercedes har tatt opp hansken. M5 er ikke den eneste tøffingen i gata.

Ytelse: 0-100 km/t på 4,4 sek, maks 250 km/t, 1,01 l/mil

Teknisk: 5461 ccm, V8, bakhjulsdrift, 556 hk,

800 Nm, 1840 kg, 230 g/km CO2

VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET

AMG Performance Pack, 77 000,-

OG UNNGÅ DETTE

Å smelte bakhjulene

Pris (AMG) fra 2 013 700,-

Men ingen ser ut til å ha fortalt AMG om denne uskrevne regelen. Det er likevel mye solid volum på jobb her, så V-åtteren brummer fremdeles fint under oppstart, og brummer romslig over hele turtallet. Jeg synes egentlig ikke M5 låter så bra.

Som et kraftwerk

Og den er kanskje heller ikke like dundrende rask. En stor fordel med den nye motoren er at den gir deg trøkk over et så bredt turtallsregister. Faktisk hele. Som kraftverk er den helt utrolig: 1500 o/min, 2000 o/min, så er den borte.

En annen fordel - faktisk den største fra Mercedes sitt synspunkt - er at forbruket går ned fra 1,28 til 1,01 liter på mila, og at CO2 går ned med 65 g/km. Dette er store forbedringer; mer enn prisøkningen setter deg tilbake, som forøvrig inkluderer mye gromt ekstrautstyr i forhold til gamle E63.

Kjører fordømt bra

Og den oppfører seg så fordømt bra. Jeg antar at Mercedes skjønner at denne, og ikke CLS 3, er bilen som skal møte M5, og dermed har brukt krefter på å få denne helt riktig. Det har de lyktes med. Den nye E63-eren kjører målrettet.

Ta deg tid til å pusle med knappene for å få fjæring, gir og det andre slik du vil ha det, og kjør på en vrien vei. Føl hvor ivrig nesa er, hvordan motoren svarer og trekker, hvor stram kontrollen over chassiset er, og hvordan den - selv om den er veldig fullendt - fremdeles vil gi deg moro. Hvis M5 snubler litt i november, vil E63 gi den juling.

© Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!