Om du vurderer å kjøpe en Mercedes SLS AMG, bør du kanskje ta deg tid til å lese denne vesle siden først. For AMG har nettopp lansert en oppdatert SLS, som litt forvirrende blir kalt SLS GT. Endringene får den "vanlige" SLS-en til å føles litt, tja, vanlig. Eller så ordinær som en måkevinge-kupé kan være.

Superbilen GT-en får en ny innsugningsmanifold som sørger for 20 ekstra hester, noe som reduserer tiden fra 0 til 100 med 0,1 sekunder - til 3,7. Det er også endringer i programvaren til girkassa, og i fjæringen.

Dette høres kanskje ut som småtteri, så kan den bli bedre av det? Det korte svaret er ja.

Den viktigste endringen ligger i girkassa: Både opp- og nedgiring med den dobbelkløtsjede girkassa er nå kjappere, med så mye som 60 prosent. I automat justerer kassa girskiftene mer elegant, slik at bilen cruiser bedre.

Og i manuelt modus er nedgiringen enda kjappere og gassresponsen skarpere, så bilen føles mye mer interaktiv. Alt-i-alt gir GT-versjonen SLS en bredere appell.

SLS AMG GT=

DETTE ER GT: Utenpå finner du noen ganske små visuelle endringer: Den er litt mørkere rundt lyktene, og det er svarte finner på sidegjellene. FOTO: Daimler AG

Små visuell endringer

Likevel er den ikke perfekt. Noen ganger er manuelt modus egentlig ikke helt manuelt, fordi den nekter å gire opp når du ønsker det.

La oss si at du rusler omkring i byen, og motoren tikker i over 2000 omdreininger. Da vil ikke kassa la deg gire opp så bilen blir mer avslappet. Mercedes sier det er holdbarhetsgrunner til den rare programmeringen, noe som er greit nok. Men med all denne kraften, og ikke minst dreiemomentet (591 hk og 650 Nm), kunne den nok tåle å være litt mer avslappet.

Endringene i understellet har også hjulpet. Både fjærene og demperne er endret, og det finnes ingen komfortinnstilling på de justerbare demperne.

Men slapp av; dette har ikke gjort kjøreturen verre enn før. Alt endringene har gjort, er tydeligvis å skjerpe opp bilen. Nesa beveger seg bedre, og hekken føles tryggere. Resultatet: SLS er nå enda bedre i de to rollene sine som, nettopp, GT og sportsbil.

Utenpå finner du noen ganske små visuelle endringer: Den er litt mørkere rundt lyktene, og det er svarte finner på sidegjellene.

Inni er dashbordet i karbonfiber byttet ut med pianosvart. Ellers er lite forandret. Dermed er stilendringene ganske små, men så var det heller ikke mye feil med hvordan SLS-en var skrudd sammen i utgangspunktet.

En herlig roadster-variant finnes også.

Mercedes-Benz SLS AMG GT Roadster; designo mysticweiss 2;(BR 197); Paris 2012=

SMÅ ENDRINGER: Inni er dashbordet i karbonfiber byttet ut med pianosvart. FOTO: Daimler AG

De fleste vil sannsynligvis foretrekke GT-versjonen bare fordi den er dyrest. Og i USA vil Mercedes-Benz nå utelukkende selge GT-bilen. Den nøyaktige prisen for Norge finnes ikke, om den da overhodet vil bli importert til Avgiftslandet.

Uansett er ikke dette noen billigversjon, men den beste bilen. Rådet vårt blir derfor å sikte høyt - og eventuelt importere den selv. I EU vil den koste omkring 1,7 millioner kroner - ca 110 000 mer enn standardbilen.

Spesifikasjoner

Motor: 6208 ccm, V8,

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 591

Dreiemoment: 650 Nm

Forbruk: 1,34 l/mil,

CO2-utslipp: 308 g/km

0-100 km/t: 3,7 sek

Toppfart: 320 km/t,

Vekt: 1695 kg

Pris: Cirka 3,5 millioner kroner

DOMMEN: En rekke mindre AMG-endringer gir til sammen SLS bedre kjøreegenskaper enn noensinne. GT-en er SLS-en du vil ha.

Mercedes Benz SLS AMG Electric Drive;Platin blue chrom; designo Leder exklusiv schwarz; (BR 197); Paris 2012=

ELBIL: Det er ventet at Electric Drive-versjonen av SLS AMG kommer senere i år. Kanskje dét er bilen du skal vente på. FOTO: Daimler AG

RIVALEN: McLaren MP4-12C: Den ser ikke like spektakulær ut som Mercedes SLS, men den er en god blanding av en GT og en sportsbil.

=

RIVAL: McLaren MP4-12C. FOTO: Max Earey

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!