I vår digitale tidsalder foregår stadig mer av kommunikasjonen mellom bilselger og - kunde via internett. For eksempel så bestiller et økende antall potensielle bilkjøpere prøvekjøring via bilimportørenes (og -forhandlernes) nettsteder. Og det forventes selvsagt at disse web-baserte bestillingene fungerer. Gjør de det?

Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Vi vurderte ikke bare reaksjonstid, men også webdesign og oppfølging.

Resultatet ble svært ujevnt, og viser at ikke alle innen bilsalg har utviklet den kommunikasjonskulturen via internett kundene burde ha lov å forvente.

Av de ti forhandlerne svarte syv innen to døgn. Et par dager synes vi er akseptabelt, siden prøvekjøring sjelden er noe som bråhaster. Men aller helst bør reaksjonen komme i løpet av få timer.

Vi har kontaktet de tre importørene av merkene hvis utvalgte forhandlere etter over en uke ikke har reagert. Her er svarene:

Hyundai ved informasjonssjef Morten Brusletto: "Vi har identifisert tekniske problemer med løsningen vår og derfor har ikke forespørselen blitt sendt til Skotvedt. Vi er i en prosess med å etablere nye rutiner og kontroll som skal sørge for oppfølging på kortest mulig tid."

BMW ved markeds- og informasjonsdirektør Kjetil Myhre: "Vi har satt rutiner og regler for oppfølging av dette, så jeg må få lov å grave litt hos forhandler. Vanskelig for meg å svare på årsak i denne saken."

Toyota ved informasjonssjef Espen Olsen: "Normalt får kunder rask respons på slike henvendelser hos Toyota, men glipper kan skje. Vi skal sjekke fakta nærmere og se om det er mulig å forbedre prosessen."

Tidligere har vi testet bilkonfiguratorene på nettet, og da med et helt annet resultat.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!