Billig-SUV-en Dacia Duster har vært en suksess i Mellom-Europa. Nå kommer den til Norge. Og den blir billig.

- Prisen er ikke helt spikret ennå, men den blir ikke dyrere enn 259 900 kroner, forteller Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen AS. Gruppen eier importselskapene for bilmerkene Mitsubishi og Renault, i tillegg til bilforhandlerkjedene Motor Forum og Thrane-Steen.

Dacia har sin opprinnelse i Romania, og ble etablert under det vanvittige kommuniststyret till Nicolae Ceausescu.

Merket har imidlertid vist seg mer levedyktig enn diktatoren, og har i flere år vært en underbruk av Renault. Dacia-modellene produseres fortsatt i Romania med teknologi og motorer fra Renault-Nissan-Gruppen.

Dacia Duster er blitt et ganske vanlig syn i Mellom-Europa. Bare i Frankrike er det solgt 48 000 modeller, og bilen var i fjor blant Europas aller mest solgte crossovere.

- De første demobilene kommer til Norge i desember, sier Traaseth.

Motor Gruppen har bestilt 80 biler som de håper skal få norske eiere neste år.

=

4X4: Høy bakkeklaring og korte overheng foran og bak skal gi brukbare egenskaper på dårlige hytteveier. FOTO: Renault

21 cm bakkeklaring

Modellen som kommer til Norge har en 1,5 liters dCi-motor på 109 hk fra Renault Megane. Firehjulstrekket er det samme som i Nissan Qashqai med muligheter for både forhjulstrekk, automatisk firehjulstrekk, samt muligheten til å låse midtdifferensialen når du skal klatre i lave hastigheter. Førstegiret er et såkalt lavgir, som kan benyttes som krabbegir.

- Den har hele 21 cm bakkeklaring og veldig lite overheng foran og bak, noe som gjør fremkommeligheten svært god, hevder Traaseth.

Duster er ganske enkel bil, men i Norge leveres den med blant annet aircondition, varme i forsetene og automatiske vindusheiser foran. Det er ennå ikke avklart om radio blir inkludert som standard. Den kan sågar leveres med en sportsbakke med pyntelister, aluminiumsfelger og litt annet stasj.

- Den passer etter vår oppfatning perfekt for norske forhold og er en dønn ærlig bil. Den gir seg ikke ut for være noe mer enn det den er, sier Traaseth.

=

LOCK: Med bryteren nede til venstre kan du låse midtdifferensialen dersom du for eksempel står fast. FOTO: Renault

=

PLASS: Bagasjerommet skal være på 443 liter. FOTO: Renault

Svak i kollisjonstest

Duster er 4,3 meter lang, 1,8 meter bred og plassen i bagasjerommet skal være på 443 liter eller 1604 liter med baksetene nedfelt. Til sammenligning har Norges mest solgte SUV VW Tiguan en bagasjeplass på 470/1510

Både det oppgitte forbruket og CO2-utslippet er beskjedent.

Den fikk imidlertid bare tre stjerner av fem mulige da den ifjor ble kollisjonstestet av den uavhengige sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Den fikk 74 av 100 mulige for beskyttelse av voksne passasjerer, 78 av 100 for beskyttelse av barn, bare 28 av 100 for fotgjengerbeskyttelsen og 29 for nivå av sikkerhetsutstyr.

- Mye av årsaken til det svake resultatet skyldes at Duster ikke hadde ESP da den ble testet av EuroNCAP. Men ESP er nå standard på Duster, og vi føler oss sikre på at den ville gjort det lang bedre i test nå, sier Traaseth.

=

MER PLASS: 1604 liter med baksetene nedfelt. FOTO: Renault

Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4 Prestige

Motor:

1,5 dCi

HK/KW:

109/80

Dreiemoment:

240 Nm

Vekt

1294

Bagasjerom:

443/1604 liter

Forbruk:

0,56 l/mil

CO2-utslipp:

137 g/km

Toppfart:

168 km/t

0-100 km/t:

12,5 sek

=

ENKELT: Førermiljøet er enkelt. FOTO: Renault

=

RUMENSK: Dacia Duster produseres i Romania. FOTO: Renault

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!