Dette er en Audi S-modell, men ikke slik vi kjenner den. Dette er faktisk den første diesel S-modellen som Ingolstadt har bygd, og den ble presentert - ganske passende - på årets gjennomføring av 24-timersløpet i Le Mans, hvor Audi knuste alle med sin nye prototyp av en dieselhybrid.

Så dermed må en dieselbil med toppytelse fra Audi være et tegn på total katastrofe?

Nei - ikke om motoren som lurer under panseret faktisk er et ganske så behagelig bekjentskap. Det er en 3-liters V6-motor med dobbel turbo som leverer en stor mengde hester og et bortimot bånnløst bånndrag. Et bånndrag som du faktisk hører.

Årsaken er at Audi har lagt inn en lydaktivator i eksosen som sender lyden tilbake til kupeen. Så når du bruker motoren - og særlig i turtallet omkring 1450 til 2800 omdreininger - høres den ut som en litt dempet V8-muskelbil. Helt sant. Den avtar omkring toppen, men i det store og hele gjør lyden denne bilen lavmælt mektig.

Farbe: Estorilblau=

RASK: SQ5 kommer som standard med en åttetrinns tiptronic girkasse og er raskere enn en Porsche Boxster S fra 0-100. FOTO: Audi

Spesifikasjoner:

Motor: 2967 ccm, 6 syl,

Trekk: Quattro 4x4

Hk: 313

Nm: 650

Forbruk: 0,68 l/mil,

CO2-utslipp: 179 g/km

0-100 km/t: 5,1 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1920 kg tomvekt

PRIS: 969 000 kroner med dagens avgiftssystem. (Dersom neste år avgiftssystem blir vedtatt, blir den rundt 20 000 kroner billiigere)

Lanseres i 2013

Noe fraværende

Og den er rask. SQ5 kommer som standard med en åttetrinns tiptronic girkasse og vil gjøre de obligatoriske 0 til 100 litt raskere enn en Porsche Boxster S. Den er faktisk uforskammet rask til å være så stor. Sammen med quattroen gir den kjapp og enkel kjøring på elendige stier. Quattro-systemet er koblet til S sportsfjæring. Krengingen til den nesten to tonn tunge bilen holdes greit i sjakk, og styringen - i det minste i det mest sportslige Dynamic-moduset - føles kraftig og solid.

Men til tross for at dette er en historisk modell, er det noe svært velkjent over måten alt dette grepet og all kraften blir levert på. Alt sammen er veldig Audi-aktig. Jo, styringen føles tung, men du får ikke mye tilbakemelding fra den. Dermed må du stole mer på bilens innebygde styring av grepet enn det du kan føle. Og chassiset er så problemfritt at det kan føles litt fjernt. Fraværende. Frakoblet. De som liker å bruke venstrefoten på bremsen, vil bli skuffet.

Men man kan også si at det å rase rundt med en stor SUV på en slags racermåte er ganske poengløst. Hvis du ønsker deg en toppspesifisert fartsmaskin, kjøper du en Lotus. Slik sett blir SQ5 mer fornuftig. Den er rask og komfortabel, og interiøret virker å være uklanderlig sammensatt. Helvete kan bryte løs utenfor, men inne i din lille kupé-verden er aluminiumspynt, Bang & Olufsen lydsystem og Google Earth på skjermen alt du bryr deg om.

I tillegg ser den ganske fin ut, selv om den kanskje ikke er like fin som Range Rover Evoque. Ville du - burde du - fremdeles vurdere en SQ5 om Range Rover kom ut med en tilsvarende bil? Svaret er at kanskje at dette er en Audi S, på godt og vondt.

=

TRYGT: Kjent og kjært Audi-interiør. Med noen S-detaljer. FOTO: Audi

DOMMEN: Enda en rask, rolig, sedat og litt fraværende S-modell fra Audi. Grei nok, men hvor er opplevelsen og dramaet? Hvor er gnisten?

RIVALEN: BMW X3 35d: Den har kanskje ikke M-skiltet, men den råeste X3-en ligger tett opptil: 313 hk, 629 Nm og 0-100 på 5,8. Og den er dynamisk.

The new BMW X3 with M Sports Package (09/2010)=

RIVALEN: BMW X3 35d. FOTO: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!