Prøvekjørt: Audi S6

Familiebil på steroider

Ville neppe passert dopingkontrollen under OL.

FETT: Foruten S6-emblemet avslører de fete pottene at dette er en Audi A6 litt utenom det vanlige. Foto: Audi
FETT: Foruten S6-emblemet avslører de fete pottene at dette er en Audi A6 litt utenom det vanlige. Foto: Audi
Sist oppdatert

Med en V10 fra Lamborghini Gallardo burde den forrige Audi S6 vært den ultimate «bløffebilen» - altså en bil med «normalt» utseende som skjuler krefter nok til å dra fra de aller fleste.

Men det var den ikke. Den skjulte riktignok enorm fart under et anonymt karosseri, men motoren ble kvalt av en ellers livløs opplevelse.

Denne gangen er den 5,2-liters V10-eren byttet mot en 4-liters, 420-hesters V8, som også finnes som 507-hester den i nye GT-versjonen av Bentley Continental. S6 er dermed betydelig sterkere enn S4.

Avansert lyddemping

A6-serien er nylig blitt totalt ombygd. Den har fått lettere chassis og bedre kjøreegenskaper for å legge den nærmere BMW 5-serie, pluss ekstra underholdningssystemer med mulighet for wifi og GPS-kart lagt over bilder fra Google Earth. S6 får samme behandling, med nye felger, sølvvingespeil og mer luksuriøst utstyr.

Blant annet har den lyddempingsteknologi som tar opp bakgrunnsstøy i kupeen via mikrofoner i taket, sorterer ut det dårlige og motvirker det ved å spille av en motsatt lydbølge over stereoen.

S-ENE: Audi S6 glir pent inn i Audis rekke av familiebiler på steroider - litt under RS-familien. Foto: Audi
S-ENE: Audi S6 glir pent inn i Audis rekke av familiebiler på steroider - litt under RS-familien. Foto: Audi

For dempet

Alt dette er veldig fint. Men til tross for at den gjør 0-100 på 4,6 sekunder, føles den aldri eksplosiv.

Antistøy-tingen fungerer litt for bra, og isolerer deg fra det som viser at du kjører med potensielt enorm hastighet.

Den adaptive luftfjæringen er utrolig komfortabel, og V8-eren er dempet, som om du hører på den med øreplugger. Det må skyldes de to turboene, som runder av den mekaniske manien.

Dytt deg gjennom en treghet i starten hos gass/styring/bremser, så livner den opp. Men den føles aldri enormt røff eller umiddelbar. Vi kan ikke unngå å føle at den kan være litt for underkuet. Dette er en herlig sak å sitte i, og de nye materialene og kupéteknologien har flyttet dagligkjøring til nye nivåer.

Men raffinementet slåss mot ytelsen dens. Dersom du forventer en mer kjørbar, temmet versjon av en RS6 - eller til og med en M5 - vil du bli skuffet.

Spesifikasjoner

PENT: Audi er flinke til å lage spreke familiebiler. Interiøret er i kjent Audi-stil. Foto: Audi
PENT: Audi er flinke til å lage spreke familiebiler. Interiøret er i kjent Audi-stil. Foto: Audi

Motor: 3993 ccm, V8

Drift: 4WD

Hk: 420

Dreiemoment: 550 Nm

Forbruk: 0,96 l/mil

Co2-utslipp: 225g/km

0-100 km/t: 4,6 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt:1895 kg

Pris: fra kr 1 320 000 NOK

Les også:

Les også