I utgangspunktet er dette den samme GranTurismoen vi har hatt siden 2007, men superbilen er blitt enda bedre. Sport-versjonen erstatter S-modellene, og fyller opp mellom den mindre 4,2-litersversjonen og den råere MC-en.

Maserati-en har stort sett den samme 4,7-liters V8-eren som S-en den tar over for, men med nye stempler, bedre datastyring og mer effektiv forbrenning.

Til sammen gir dette Sport-en 459 hester - 21 mer enn gamle S. Sport låner deler av stylingen fra MC-en, inkludert sabelformete inntak på hver side under frontlyktene. Sideskjørtene er mer skulpturerte, og bakre støtfanger er nå hjemmet til ovale eksosåpninger.

Hey, mer benplass!

Inni er setene slankere, noe som gir to centimeter ekstra benplass i baksetet, og rattet har en flatere bunn. Totalt sett har den mer visuelt «bitt» enn S-en, men virker litt mindre aggressiv enn MC-en.

Du får en oppdatert MC-girkasse, og denne gangen er programvaren endret for å få giringstiden ned til et tidels sekund. Den klarer å takle girskifte på full gass, men den virker ganske bøllete. Den vanlige sekstrinnsautomaten føles mer egnet til denne bilen.

GranTurismo har alltid vært mer en type rask touringbil enn en fullblods racer. Denne er hakket raskere, og den ekstra kraften bringer 0-100-tiden ned i 4,7 sekunder med MC-girkassa, og 4,8 sekunder for helautomaten.

=

ENDA BEDRE: Sport-versjonen erstatter S-modellene, og fyller opp mellom den mindre 4,2-litersversjonen og den rå MC-en.

=

RÅ: Maserati GranTurismo S.

=

RÅERE: Maserati GranTurismo MC Stradale.

En seriøs konkurrent

Den adaptive Skyhook-fjæringen er nå standard, og takket være strammere fjærer og stabilisatorstag er den ti prosent stivere. Med 1780 kg er den fremdeles tung, men nye Brembo-skiver takler vekten bedre enn før. Bare små forbedringer, men vi er glade for dem.

På smale veier føles Sport-en fremdeles hemmet, for vekten kan ikke skjules. Men på buktende asfaltveier er den fantastisk - den typen bil som kan spise opp et helt land til frokost. Og den ser faktisk ut til å bli bedre med alderen, selv om knappene på dashbordet kunne ha godt av litt modernisering. Dette er fremdeles en seriøs konkurrent til biler som Aston Martin DB9 og - kanskje, bare kanskje - Porsche 911.

Prisen lager et dypere søkk i lommeboka.

Men likevel: Bare se på den tingen.

=

SMEKKER: Lekre linjer hele veien.

Spesifikasjoner:

Motor 4691 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 459

Dreiemoment: 519 Nm

Forbruk: 1,48 l/mil

CO2-utslipp: 331g/km CO2

Fabrikk 0-100 på 4,7 sek, 300 km/t

Vekt 1780 kg

Pris: Cirka 2,2 millioner kroner

=

JA TAKK: Selv om knappene på dashbordet kunne ha godt av litt modernisering, er førermiljøet i bunn og grunn utsøkt.

Dommen: Sport erstatter S-modellene. Den er raskere og bedre, særlig med vanlig automat. Ser bedre ut enn noensinne.

Les også:

Dekkene koster 200 000 kroner

Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1 800 000 kroner

Hver kilometer i denne koster 1062 kroner

Får naboens Range Rover til å se ut som en kompakt-SUV

=

SØKK I LOMMEBOKA: Regn med minst 2,2 millioner kroner i Norge.

Les hele saken

Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!