Riktignok er bilen med navnet Kubang fortsatt bare en konseptbil, men hvis man leser gjennom linjene, er det ikke vanskelig å forstå at dette er en bil som vil komme.

Det ble ramaskrik da Porsche lanserte Cayenne. En sportsbilprodusent kunne da ikke lage SUV-er. Bilen ble imidlertid en salgssuksess, og i ettertid er det nok mange som har skjønt at det var et veldig godt økonomisk valg av Porsche - som igjen gjorde at de kunne bruke mer penger på å utvikle sine andre modeller.

Maserati mener imidlertid at det ikke finnes andre SUVer som kombinerer luksus og kjøreglede på markedet i dag. Det kan vel kanskje kalles et snev av arroganse når de utelater åpenbare konkurrenter som den nevnte Cayenne og Range Rover Sport. Dem om det.

Italienerne trekker frem mulighetene for samarbeid med søstermerket Jeep (Fiat eier som kjent Chrysler nå) som en av de viktigste grunnene til at dette prosjektet har kommet på banen igjen. De viste frem et konsept med samme navn i 2003, men det ble aldri noe av. Nå ser det imidlertid ut til at konseptet kan nærme seg produksjon.

=

USIKKER LANSERING: Vi kan med ganske stor sikkerhet fastslå at det vil komme en sports-SUV fra Maserati. Akkurat når er det imidlertid vanskelig å spå. © FOTO: Maserati

Basert på Grand Cherokee

Ryktene sier at den nye bilen vil bli basert på Jeep Grand Cherokee, men det har vært spekulasjoner om den vil få italiensk eller amerikansk motor. Maserati tar effektivt livet av disse spekulasjonene ved å si at en ny generasjon motorer vil bli designet hos dem og laget hos Ferrari i Maranello. Disse motorene skal etter sigende kobles sammen med en åttetrinns automatkasse.

Sannsynligvis er det hold i ryktene om at det i stor grad vil være en Grand Cherokee under skallet, men samtidig sier Maserati at det vil bli utviklet egne systemer for styring, bremser og understell på deres fabrikk i Modena.

Når den nye bilen kommer på markedet er fortsatt uklart, men i løpet av et par års tid bør det være mulig å få nøklene til en høyreist Maserati i hånden - hvis du betaler en god del, selvsagt.

Les også:

Denne Jaguaren skal ta rotta på Porsche 911

Her er en elbil med over 1000 hester

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!