Det er røslige dimensjoner over SUV-en Mercedes GL, og symptomatisk nok skal den fornyede versjonen av giganten vises frem på bilutstillingen i New York som åpner for publikum 6. april. Dette er en bil som i det store og hele er beregnet for det amerikanske markedet.

Mercedes GL kom på markedet for første gang i 2006, med dimensjoner som selv banket Audi Q7. Den fikk en liten facelift i 2008, men veide fortsatt 2,5 tonn.

Nå er det foretatt større endringer på kjempe-SUV-en, som blant annet får en front i tråd med ML-klasse.

Mer bruk av aluminium og magnesium gjør ifølge svenske Auto motor und sport at den veier rundt 100 kilo mindre enn forgjengeren. Den skal også være noen centimeter smalere.

20 prosent gjerrigere

Forbruket skal være redusert med opp til 20 prosent. For eksempel skal en GL 350 BlueTEC 4Matic teoretisk greie 0,74 liter per mil med et CO2-utslipp på mellom 192-209 g/km

I USA lanseres GL med en 350-versjon med V6 og 306 hk, samt en 450-versjon med twinturbo, V8-er og 408 hk.

Senere kommer også dieselalternativet 350 CDI med 265 hk, ifølge svenske Auto motor und sport.

Sidevindstabilisator

GL har selvsagt en real dose sikkerhetsutstyr, som Attention Assist og Collision Prevention Assist. Den kan også leveres med elektronisk parkeringsassistent og 360-graders kamera.

Og siden den både er stor og høy, er det antakelig hyggelig og praktisk at en elektronisk sidevindstabilisator er standardutstyr.

Les også:

Over 200 nordmenn har bestilt denne SUV-en usett

Her er Hyundais nye SUV

Her er nye Honda CR-V

Se video av Mercedes GL

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!