I 1989 ble ting litt mer alvorlige. De mer loddrette linjene til M5 ble trukket bakover, og hele bilen ble lavere og bredere så den fikk litt gangster-utseende.

Hvis du ville lokke noen ut på glattisen - eller loppe dem for noen hundrelapper - kunne du ganske enkelt komme inn på dem bakfra, med litt fart, i en av disse.

Setene var polstret med den typen lær du finner i en solid, gammel lenestol, og askebegeret kunne romme branntomta til en voksen kubansk sigar.

Den hadde små skuffer til kassettene dine, og åtte tusen knapper for justering av seter eller å rulle ned vinduet med.

Det fantes til og med en stasjonsvogn - verdens raskeste - som tok kverken på mange hunder.

=

SOLID: Bilene som finnes i dag nærmer seg 400 000 kilometer. © Paul Barshon

=

Overlever atombombe

Dermed var denne M5-eren litt tøffere enn den forrige. Motoren var en utvikling av rekkesekseren i E28, men her var den spritet opp og forstørret for å levere 315 hester fra 3,6 liter, og et par år senere gikk enda noe hakk oppover til 3,8 liter og 340 hester.

Dette var et stykke arbeid som kunne overleve kjernefysisk bombing - bilene som finnes i dag nærmer seg 400 000 kilometer.

Kløtsjen, bremsene og gassen var stivt fjæret, og koblet til motoren via en skikkelig kabel i stedet for elektrisk telepati.

Som forgjengeren virket den lykkeligere når du kjørte den hardt, og det er en maskulin forbindelse mellom deg og bilen.

Den vil aldri kose med deg, men dere kan forenes i en vellykket og spennende skrens. Du får faktisk følelsen av at det den egentlig trengte var en brutal V8-er. Og det skulle komme snart...

=

M5: BMW M5 E34 ble langt mer brutal enn forgjengeren E28. © Paul Barshon

=

BMW E34 M5 (1989 - 1995)

Motor: 3,8 liter,3795 ccm rekkesekser

Ytelse: 340 hk, 400 Nm

0-100 km/t: 6 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1653 kg

Kan kjøpes fra ca 8500 euro (Tyskland); ca 180 000 (Norge)

Les også:

Vi har testet nye BMW M5

Kongeduell: BMW M5 mot Mercedes E63 AMG

M5-en du egentlig vil ha

Denne M5-en blir en klassiker

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!