Spør du hjernen din om å komme opp med et bilde av en M5, så vil det sannsynligvis bli dette: E39, mest sannsynlig i Le Mans-blå, som den vi har her.

Dette er modellen som bokstavelig talt tok M5 fra ett århundre til et annet, og annonserte at den kom med lyden av en ny V8-er.

Du kunne høre den halvannen kilometer unna, en dyp vibrasjon som fyller lufta og får hjertet til å dunke.

Den hadde - og har ennå - 405 seige hester og den typen nådeløst tredjegir som gjør alle de andre ubrukelige. Du kunne bruke utelukkende dette tannhjulet til å dra fra, kjøre forbi, og holde en herlig høy cruisefart som driver VANOS-styringen mens den sorterer ventilene på en komplisert, men effektiv måte.

=

SOLID: BMW E39 M5 © Paul Barshon

=

Som den tredje av fem M5-ere, om vi tar med den nye, ligger E39 midt i tidslinjen, med mye av karakteren til forgjengerne i en blanding med mye teknologi fra de nyere.

Den ligger på høyt nivå, men er likevel klasseløs. Veldig rask, men også tilgjengelig.

Du kan kjøre hele dagen under 80 km/t, eller ta den med til banen og svi gummi inntil alt har blitt røyk og omdannes til et eget værsystem over flyplassen.

Så kan du kjøre den hjem og finne en brukt en til 110 000 på kontinentet - eller kanskje opptil 150 000 for en bra en.

Og selv i Norge finner du greie modeller fra rundt 250 000 kroner. Nesten 21 000 ble lagt over fem år, så det er ikke umulig å finne en.

Alt du trenger å vite om nye BMW 5-serie

=

FØRER: Klassisk BMW-interiør. © Paul Barshon

BMW E39 M5 (1998 - 2003)

Motor: 4941 ccm V8

Ytelse: 405 hk, 500 Nm

0-100 km/t: 5,4 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1720 kg

Kan kjøpes fra ca 9000 euro (Tyskland); ca 240 000,- (Norge)

=

GOD HJUL: De mer kjente M- hjulene kom rundt 1998. © Paul Barshon

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!