Porsche kom seg ikke dit de er i dag ved å rote rundt med formen til 911-ikonet. Formene i denne helt nye bilen er fortsatt herlig rensket for unødvendig roting.

Lettere og lengre

Skallet er likevel nytt, der utstrakt brukt av aluminium gjør at vekten går ned 45 kg i forhold til forrige modell. Akselavstanden har vokst 10 cm, og noen av disse brukes til å gi mer beinplass foran. Resten av centimeterne flytter bakhjulene ett lite hakk bakover, noe som skal bedre kjøreegenskapene i den nye bilen.

4,6 sekunder på 0-100-sprinten

Grunnmodellen av Carrera-motoren er krympet fra 3,6 til 3,4 liter, samtidig som effekten er høynet til 355 hester. Høyere effekt og lavere vekt fører som kjent med seg bedre ytelser, så med Porsche sin PDK-girkasse gjør nye 911 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder.

Likevel - grunnet avansert stopstart-system og andre hjelpemidler - er faktisk CO2-utslippet bare 194 g/km. Carrera S har som tidligere 3,8-liters motor, men nå yter den 405 hester og sender 911 avgårde fra 0-100 på 4,1 sekunder.

Kjøreegenskapene skal være bedret takket være et antiroll-system (ekstrautstyr). Porsche skryter også mye av en helt ny elektrisk servostyring, som vi må teste før vi godkjenner den.

Tilgjengelig før jul

Den helt nye kupeen har elementer fra luksuskrysseren Panamera i interiøret, i tillegg til en haug luksuriøst utstyr blant ekstrautstyret.

Designen er fremdeles veldig 911: Tett, stiv, og lagd for å kjøres. Du kan kjøpe den i England fra 17. desember, for ca 630 000 kroner.

Les også:

Vi kjørte 911 til Polarsirkelen

Harde fakta fra 2010 - Mercedes er raskest

Porsche 911 i heftig duell med Nissan GTR og Audi R8

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!