Denne måneden har TopGear-kontoret nærmest siklet kollektivt til ære for den gamle-men-nye-men-bedre Porsche 911-eren fra Singer Vehicle. Singer har nettopp levert sin første bil, og hvis det finnes noe slikt som en perfekt blanding av en retro luftavkjølt 911 og moderne ytelse, har vi kanskje funnet den akkurat nå.

Dette er ingen vanlig trimmet tysker. Singer tar Coupé 911-er fra før 1994, stripper dem til beinmargen, sveiser inn sømmer og forsterker karosseriene og erstatter panelene i bilen med skreddersydd karbonfiber.

Her får du et fullt integrert lærtrukket sikkerhetsbur, justerbar fjæring, avstivninger framme og bak for å få bedre stivhet, en midtmontert løpsversjon bensintank og en andehale-spoiler bak som løfter seg ved 100 km/t.

Motorene er basert på den luftkjølte 1990-modellen på 3,6 liter, og går fra en grunnversjon med 304 hester til et råskinn på 431 hester, boret til 3,9 liter. Enhetene håndbygges av Porsche-specialistene 9M/Ninemeister, og blir omgjort og overhalt med toppmoderne nye deler. Alt det elektriske blir byttet, og ting som sentrallås er standardutstyr.

=

Bakspoileren i andehalestil spretter opp ved 100 km/t. Eksosen er keramisk belagt og av lettvekts rustfritt stål. Et kunstverk. © FOTO: Drew Phillips

Resten av bilen har det fantastiske, groteske fokuset på detaljer som gjør at du faller i staver: Standard-girboksen er en femtrinns 964, med sekstrinns 993 som ekstrautstyr. Du kan bestille differensialbrems og sportsfjæring, og spesiell fornikling som skinner med gyllen glød. Selv hjulene ser ut som datidens Fuchs-felger, men er egentlig lettvekts smidde hjul som du kan få i ulike designversjoner.

Alle detaljer er utført nesten umulig bra, fra presentasjonen av motoren til det sydde lærinteriøret og pynten og eksosen med keramisk belegg. Og all den moderne magien er skjult bak et dekke av perfeksjon fra perioden: GPS, aircon, kobling til iPod og stereo ligger alt skjult bak Singers ekspertise - selv lakken, som diskret er basert på 60- og 70-tallets. Og du kan få striper fra 70-tallet på sidene. Vi liker sidestripene.

Så er det ingen restaurering, og puristene gråter kanskje, men hva så? Singer ser på sin omprodusering som "et beskjedent bidrag til gjenbruk, slik at noen gamle 911-er blir tatt i bruk og reddet fra en usikker framtid". TG sier: vi trenger denne bilen. Nå.

Les også:

En av verdens beste veier er i Norge

Her er nye BMW M5

Dette er bilene du drømmer om

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!