For deg som fortsatt sitter på GPS-gjerdet, er det lett å gi et råd: Dropp integrert, sats på mobilt!

- Eh; jeg tror den koster over 4000 kroner.

Kundemottakeren hos Ford-forhandler Røhne & Selmer er åpenbart flau over å svare på spørsmålet mitt. Jeg har min 2008-modell Focus på service, og tenker at jeg bør benytte anledningen til å oppdatere min integrerte bilnavigatør.

En henvendelse til Ford Motor Norge AS bekrefter at prisene på CDer og DVDer for oppdatering av GPS ligger på mellom 1200 og 3200 kroner pluss moms. Men importøren har ingen forklaring på hvorfor prisene er som de er.

Jeg har tidligere eid flere bærbare GPSer. Det har kostet noen hundrelapper å fylle disse med siste nytt av kartverk. Men nå - over 4000 kroner? Hvordan i all verden kan en slik pris forklares og forsvares? Er det tekniske utfordringer som ligger bak, eller er det bilprodusentenes velkjente grådighet på ettermarkedet?

- Det er kanskje slik at noen av de integrerte systemene er mer avanserte, og derfor koster mer å oppdatere?, forsøker informasjonsdirektør Paul Hegna hos Harald A. Møller AS seg.

Han har akkurat funnet ut at det tidligere, ved bruk av CD, kostet 1850 kroner å oppdatere en GPS i Golf. Mens det i dag brukes DVDer som koster 3250 kroner pluss moms.

Avansert måling

Kollega Tron Høgvold i Hjemme-PC har testet masse bærbare navigatører, men har vært lite bori integrerte bilsystemer. Han er svært overrasket over hvor mye det koster å oppdatere disse - ikke minst fordi dette med rimelig oppdatering er et viktig salgsargument for produsentene av mobile systemer.

Han tror bare at litt av forklaringen ligger i mer avansert teknikk.

- Jeg vet at integrerte GPSer ikke bare benytter seg av satelitter, men også er tilknyttet bilens hjul og fartsmåler. Dette gjør at slike navigatører kan finne riktige avkjørsler i for eksempel tunneller, der GPS-signalene jo er borte.

Men som Høgvold sier, kan også flere og flere av de bærbare navigatørene klare denne oppgaven gjennom simulering med utgangspunkt i målt hastighet i det GPS-signalene brytes.

Nett billig, DVD dyrt

En telefon til teknisk sjef Svein Tore Nummedal hos Tele Atlas-distributøren MapSolutions bringer oss et stykke videre.

- Når det gjelder kartleverandørene Tele Atlas og Navtech lager de data som produsenter av bærbare GPS-systemer transformerer og legger ut som nedlastbare filer eller på billige kort for mobiltelefoner. Dette gir et langt billigere produksjonsmiljø enn hos produsenter av integrerte navigatører, som i prinsippet bruker de samme kartdataene, men tilpasser dem til egne formater og legger disse ut på CDer og DVDer.

Les om GPS med trafikkinformasjon her.

Nå viser videre undersøkelser at det er en betydelig forskjell på prisene på oppdateringer hos forskjellige bilmerker.

Toyota-eiere kan velge mellom å handle DVDer for oppdatering via nettet eller hos en forhandler. Prisen for fire DVDer, som dekker hele Europa, er på 1500-2000 kroner. Betydelig billigere enn hos Ford og VW, men fortsatt dyrt.

Produktsjef Rune Brath hos Toyota Norge har følgende kommentar til prisnivået på oppdatering via DVD:

- Oppdatering fra nett krever mindre fysisk distribusjon, og kan derfor være billigere. Hos oss er det stort sett Navteqs lisenser kunden betaler for. Resten er logistikk, men Toyota selv tjener svært lite på salget av slike oppdateringer.

Kjøp mobilt

Summa summarum ser det ut til at hovedårsaken til det høye prisnivået for oppdatering av integrerte GPS-systemer skyldes tre ting:

  • Systemene er på visse områder mer avanserte
  • Det er er dyrere å tilby oppdateringer gjennom produksjon av oppdaterings-DVDer enn å tilby filer for nedlasting på internett.
  • Flere ledd - som f. eks. bilimportører og -forhandlere - skal ha litt av kaka.

Men vi ser også at for eksempel Ford og VW ligger på rundt det dobbelte i DVD-pris i forhold til Toyota. Det er nærliggende å anta at disse merkene forlanger mer fordi de ønsker å sitte igjen med mer i egne lommer.

Er du eier av en bil med integrert GPS er det uansett bare to alternativer. Blø for en oppdatering av kartverket, eller rett og slett droppe det og satse på at det likevel går bra. Jeg ligger an til sistnevnte valg.

For deg som fortsatt sitter på GPS-gjerdet, er det lett å gi et råd. Dropp integrert, sats på mobilt!

Fordelen ved integrerte systemer:

Fordelene med de integrerte er at du alltid har veiviseren med deg i bilen, du slipper å ha en dings hengende i frontruta (noe som kan skape farlige dødvinkler) og de integrerte er som sagt bedre på navigasjon der GPS-signaler mangler eller er sterkt svekket.

Dessuten har våre egne tester vist at integrerte systemer er bedre på å motta trafikkmeldinger.

Fordelen ved bærbare systemer:

Men integrerte bilnavigatører er langt dyrere å oppdatere, og de koster også skjorta som ekstrautstyr i bil. Faktisk er det slik at det er rimeligere å kjøpe en ny avansert bærbar GPS for bruk i bil enn det er å oppdatere et integrert system.

Bærbare navigatører kan dessuten tas med fra bil til bil, og noen ganger også monteres i braketter i dashbordet. De er stort sett like gode som, mer fleksible og mye billigere i innkjøp og drift enn integrerte GPSer.

BILLIGERE: Mobile GPSer har svært mange fordeler i forhold til integrerte systemer. Blant annet kan kartene oppdateres langt billigere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!