Fakta

Ferrari 550 Maranello

Produsert: 1996-2001

Motor: 5474 ccm, V12

Effekt: 492 hk

Dreiemoment: 569 Nm

0 - 100 km/t: 4,5 sek

Toppfart: 320 km/t

Vekt: 1690 kg

Jeg skal være helt klar på én ting: Jeg elsker Ferrari 550. Har alltid gjort det.

Det finnes de som alltid vil forbinde Ferrari med superbiler med midtplassert motor, og jo, det er noe spektakulært meningsfullt med en bil der du praktisk talt spenner deg fast rett foran motoren. Men ikke la oss bli distrahert av all appellen til de midtmotoriserte Ferrariene, og heller konsentrere oss om de hvor føreren sitter bak eselet.

En ting er at du da kan beundre motoren. 5,5 liter med italiensk V12-er som kverner rundt foran deg merkes godt. Og la meg gjøre dette klart: Det føles jævlig bra. Å sitte i godt polstrede lærseter nesten rett over bakhjulene og se det enorme panseret strekke seg av gårde foran deg og mot horisonten som en ... ja, nettopp. Det finnes sannsynligvis flerfoldige grunner til at en fyr vil kunne trives utmerket med å råne rundt i nabolaget med en stor bul som skyter fram fra hoftepartiet. Men la oss la den biten ligge; greit?

La oss bare være enige om at det føles bra, og at det ikke finnes noen lov som forbyr deg å gjøre det offentlig. Dessuten vil enhver som tror at du brisker deg med en penisforlenger raskt ligge bak deg i eksosen din. Og der kan de ligge, og mumle om hva bilen kompenserer for deg og hvilke andre bitre og smålige anklager som slike folk måtte komme med. Poenget er at du, føreren, sitter i et hav av kraft, lærluksus og italiensk prakt. Biler som 550-en hører til på italienske slott, kjørende inn til kasinoer for å helle ulastelig antrukne, hardt drikkende og enda hardere kopulerende grever og grevinner inn i varme kvelder og kjølige foajeer.

=

GREVER OG GREVINNER: Ferrari 550 er en bil som skal transportere grever og deres likemenn til eksklusive kasinoer. © FOTO: Justin Leighton

Spesiell versjon

Men akkurat denne 550-en har en mørk hemmelighet. Jeg tviler på at noen fører noensinne har fjernet solbrillene, vendt seg mot passasjeren, og fortalt at WSR står for World Average Speed Record-bilen som akkurat denne spesielle 550-utgaven er basert på. At den på en bane i Ohio i desember 1998 gjorde unna 100 miles med en gjennomsnittsfart på 306,1 km/t, og kjørte i én time med et snitt på 296,1 km/t. Du kan like gjerne fortelle din imponerte skjønne at den har fartsrekorden for campingvogntrekking. Noe den ikke har.

De viktige detaljene er at de bare solgte 33 WSR-spesifiserte 550-er totalt, og at alle kom med denne herlige Grigio Titanio-lakken og rødt lær inni. På minussiden er kjøreegenskapene som er gjort veldig stive av kjørepakka fra Fiorano, og en million herlige øyeblikk må ha blitt ødelagt av racingselene om bord. Men dette er små ting å måtte betale for den uforfalskede gleden av å høre V12-eren ruse opp og slippe løs 492 hester til bakhjulene via en sekstrinns manuell kasse.

Alu-karosseriet holder vekten nede, og girkassa holder ting i balanse. Men når du kjører en i dag klemmer den seg ikke rundt deg. I stedet er du veldig oppmerksom på størrelsen: 550 er en Veldig Stor Touring-bil. Noe som også var meningen. På en fuktig vei kan den spinne bakhjulene i sjette gir. Gjør dette feil, så venter det deg en veldig stor faktura etterpå. Hvis en av de 12 sylinderne bestemmer seg for å bli veldig italiensk og lage masse bråk, bør lommeboka di være ganske dyp.

Men dette er en del av glamouren: Ferrari oser risiko og heroisme. Og disse greiene er faktisk solide, og kan sluke mange mil uten å ruinere eieren. 550-en er ingen bil for sofagriser. Jeg ville gitt blaffen i om den kjører langsommere rundt Nürburgring enn en rusten Citroën Saxo. Noe den ikke gjør. Det den gjør, er å sende ut et kraftig budskap.

=

492 HESTER: Richard Hammond beundrer den fantastiske tolveren under det lange panseret. © FOTO: Justin Leighton

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!