Dette er en holmgang mellom to jevnbyrdige, hvor en strid mellom to kamphaner ikke kan løses på noen annen måte enn å sette dem begge på et skjær og la dem slåss inntil bare en av dem er igjen. R8 Spyder har alltid lagd et større hull i lommeboka enn 911, som nøkkelklar koster 1 816 000 kroner i Norge. Spyderen med V10-motor koster over 2,5 millioner. Men med denne V8 Spyderen i "budsjettversjon" som tapper kontoen bare litt mer enn en toppversjon av 911, er de to tyske kjempene ganske jevnbyrdige - prismessig. Så hvem av de to toppløse gir mest for pengene - klassikeren eller utfordreren?

Porsches 911 GTS er en siste tributt for 997-serien av Carreraer før den helt nye 911-en kommer til høsten. Den selvpustende 3,8-liters flate sekseren gir 408 hester på bakhjulene, noe som betyr at den ligger bare 22 hester unna V-åtteren til R8. Ute på veien er de to bilene djevelsk nær hverandre i fart og ytelse. Begge kommer fra null til 100 på 4,8 sekunder, og begge kan tippe over 300 kilometer i timen. I en klinisk test vil du kunne kjøre hundrevis av mil og bruke kilometer med regneark før du fikk en prosent forskjell. Men på en svingete bygdevei vil de fleste komme fortere fram med en R8. Den er utrolig lettkjørt og fortkjørt rett fra start: bare sett fokus framover, stol på kraften og veigrepet, og kom fram til målet med seiersrus og et nytt talent som racerkjører. Fy søren så bra den bilen er.

=

408 HESTER: 911-en har en 3,8-liters boxersekser i hekken. © FOTO: Lee Brimble

Urolig styring

Å kuske en 911 gjennom en sving er en mer kompleks affære. Veigrepet til de enorme bakhjulene er bortimot uendelig - GTS-en har det samme brede hekkgrepet som de firehjulsdrevne Carreraene - men den er litt vag i fronten når du stuper inn i en sving, noe som krever litt rattjustering før du treffer det rette sporet. Dette skyldes delvis av GTS-en har en litt mer urolig styring - mer vinglete enn Audiens mer passive og motorveivennlige oppsett. Helt ute mot grensene gir 911 deg mer tilbake, men på bekostning av litt glidning. Det er helt klart en talentfull bil, men det tar litt tid å venne seg til bilen når du presser den til grensene. I en R8 er du umiddelbart konge.

Men Audien er et dårlig valg dersom du er leiemorder eller litt sjenert. Den velkjente silhuetten til 911 - med en stil som er uendret siden 1700-tallet - lar den smelte anonymt inn selv på Sunndalsøra. Det går ikke med en R8, og særlig ikke med en tannpastareklamehvit bil. R8 har vært ute i hyllene i fire år, men den tiltrekker seg fremdeles oppmerksomhet som få andre biler. Og publikumet ditt vil heller ikke bli skuffet av lyden: På full gass gir R8 fra seg NASCAR -bjeff som den klaprende, grove 911- sekseren ganske enkelt ikke matcher.

=

NASCAR-LYD: Åtteren i Audien gir fra seg en lyd som Porschen ikke kan matche. © FOTO: Lee Brimble

Dommen

Selv om den billigste R8-eren koster ca. 200 000 mer enn den dyreste Carreraen, er R8 verd prisen. GTS-en gir en tøffere kjøreopplevelse, men Audis supre utseende og evne til å smigre føreren gir klar poengseier.

Kompromiss uten tak

Gamle, gode 911 kan fremdeles ta noen poeng fra R8. Setene er ett eksempel. Og økonomi: Den sekstrinns manuelle versjonen drikker 1,1 liter på mila og avgir 254 g/km CO², mens R8 trenger 1,49 liter og promper 337 g/km. Men å kjøpe en superbil fordi den er praktisk og økonomisk, er som å kjøpe høyradioaktivt avfall fordi det er billig.

GTS -en er blant de beste av kabrioletene i Porsche-serien - rask og engasjerende, og herlig å kjøre. Men bruker du dine hardt tjente penger på den, kan jeg garantere at du iblant vil tenke at "Pokker, jeg skulle kjøpt coupéen". For 911 er litt av et kompromiss som takløs: Litt ujevn i kantene, litt usikker på hva den er. Men R8 føles bedre enn fetteren med tak. Den er en skikkelig superbil; like god med V8 som med V10. Utfordreren vinner.

Les også:

Denne Porschen blir et samlerobjekt

De drøyeste Jeremy Clarkson-sitatene

Se The Stig teste Koenigsegg Agera R

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!