Nå er det slutt. Dette er den helt siste 997-generasjonen av Porsche 911, greit? Vel, Porsche ville ikke bekrefte det - akkurat som de ikke vil bekrefte at en helt ny 911 blir lansert på motorshowet i Frankfurt i september. Men vi vet...

La oss se bort fra det faktum at tidligere 911-er (fra GTS og Speedster til Black Edition) kan sees på veiene like ofte som limited-edition Mazda MX-5-er eller repriser på Norge Rundt, og i stedet glede oss over at denne siste (kryss fingrene) 997-eren kanskje kan bli den beste noensinne. Dommen må jo vente til vi faktisk har kjørt denne greia, men dette lover veldig bra. Det er en GT3 RS - allerede vår favoritt-911 - men med en større motor, ny modifisering av fjæringen og tilsatt litt ekstra Porsche-godsaker. RS 4.0 er også bilen som tar gatebilen 911 lenger enn noensinne inn i motorsport-territoriet.

La oss begynne med motoren. 3,8-literen har blitt boret opp til 4,0 liter, noe som innebærer at det i hovedsak er motoren fra RSR-raceren. Det finnes mange nye tekniske detaljer: Inntaksmanifold, luftfilter, eksosutblåsning, titan stempelstenger, veivaksel. Ytelsen øker fra 450 til 500 hester - samme som på 911 Turbo, fra en bil uten turbo. Momentet går opp 30 Nm til respektable 460 Nm.

RACINGINSPIRERT: Interiøret levner ingen tvil om hva denne bilen er ment for.

RACINGINSPIRERT: Interiøret levner ingen tvil om hva denne bilen er ment for. © FOTO: Alexander Siegel

Og vekten er redusert. Bøttesetene og alle frontpanelene - panser, støtfanger og vinger - er lagd av karbonfiber, og nå er det ikke bare bakvinduet som er av Perspex, men de bakre sidevinduene også. Og best av alt: Det er "v ekt-optimerte" tepper. Så til tross for det faktum at Porsche setter tilbake en haug med vekt i form av et tungt sikkerhetsbur, seler og brannslokker, veier GT3 RS 4.0 bare 1360 kilo - 15 kilo mindre enn den normale GT3 RS.

Sett i den store sammenhengen er ikke dette mye besparelse; stikk innom butikken på veien hjem, så har du opphevet alle de fordelene ingeniørene hos Porsche har sloss så hardt for å oppnå. Men dette er en detaljbil. Ikke sett spørsmål ved om det betyr noe at den har lettere fjærer, bjelker i aluminium, ekstra kuleledd til bakfjæringen og luftledende styrevinger (som de tydeligvis kaller "flics") foran forhjulene, eller at den kan leveres med et lite og svært kraftig litiumbatteri og faktisk også med lettvekts frontlys. Sånn er det bare - ok?

På samme måte betyr det en del for visse kjøpere at dette godt kan være den siste Porschen som bruker den "b erømte" Metzger-motoren. Jeg vet at du aldri har hørt om den, og at det er vrient å skille den ene flate sekseren fra den andre, men dette er motorsport-motoren som lenge har vært i Porsches GT-modeller, med mye karakter og høyt turtall. Hvis dette er den siste gatebilen som bruker den (igjen: ingen kommentar fra Porsche), vil den sannsynligvis også bli den siste ikke-direkteinnsprøytede Porschen. Og dermed blir dette en klassiker selv før den selges.

SJELDEN HEKK: Kun 600 eksemplarer skal bygges av denne bilen.

SJELDEN HEKK: Kun 600 eksemplarer skal bygges av denne bilen. © FOTO: Alexander Siegel

Og vi garanterer at den blir et samlerobjekt. Det vil lages bare 600 stykker, og i England blir prisen 128 466 pund, eller rundt 1,2 millioner kroner. Fargen er enten hvit eller svart. Noen flere tall som er kjekke å ta med seg: 0-100 går på 3,9 sekunder, og hvis du trår til og klarer å bruke den sekstrinns manuelle boksen riktig, når du 200-kilometerstreken på åtte sekunder til. Den har allerede vært på Nürburgring, og fått en uoffisiell rundetid på 7,27 - seks sekunder raskere enn en vanlig GT3 RS. Og om du klarer å nå toppfarten på 310 km/t, er det trygt å vite at et ekstra bakketrykk på 190 kg er med på å holde bilen nede på veien.

Andreas Preuninger er mannen som leder Porsches avdeling for GT-biler. - GT3 RS var et så vellykket prosjekt at vi bestemte oss for å lage en serie nummer to og gjøre RS-smaken litt rikere ved å tilsette noen kryddere, sier han. Og sa sier vi: Pokker, hvorfor ikke? En GT3 kan aldri bli for sterkt krydret. - Dette er kanskje den beste RS-en som vi noensinne har lagd, fortsatte han. Men det skal vi bedømme. Herr Preuninger, kom med nøklene...

Les også:

Vi har kjørt tidenes raskeste gate-Porsche

Så mye kan det koste deg å smugle

The Stig tester Koenigsegg Agera R

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!