Kommentar: Richard Hammond

Teknologi? Pøh!

Hva har teknologien gjort for å gjøre livet til bilførere bedre?

NY TEKNOLOGI: Hammond mener at bilene ikke gjør stort mer enn tidligere, men kanskje det er like greit?
NY TEKNOLOGI: Hammond mener at bilene ikke gjør stort mer enn tidligere, men kanskje det er like greit? Foto: FOTO: Justin Leighton
Sist oppdatert

Den «teknologiske revolusjonen»...

Egentlig er det sprøyt, ikke sant?

Jo, vi hadde en teknologisk revolusjon, og ting skjedde. Himmelen var plutselig svart av kullrøyk fra nybygde fabrikker og lokomotiver og greier. Spinning Jenny slapp veverne ut, og de kunne for første gang i livet myse mot solstrålene - de som var igjen av dem under røyken - og bruke de vridde, krokete veverfingrene sine til å betjene, hm, spaker og primitive roboter. Kanskje jeg har rotet til historien litt akkurat her, men spørsmålet mitt er: Hvor er dagens revolusjon?

Vi har blitt lovet en teknologisk revolusjon og en kommunikasjonsrevolusjon, og de skulle snu verden opp ned og endre livene våre. Så hvilken forskjell har «teknologi» og «kommunikasjon» gjort for bilførere? Jo da, vi kan bruke Internett for å finne en bruktbil. Men hvilken verdighet ligger det i å taste i vei på et tastatur som er stakkarslig halvblind hakkespett i timevis av gangen, sammenlignet med å vandre mandig inn på do med Motorbørsen under armen slik vi pleide å gjøre?

Jada, vi kan bruke Internett på telefonene våre nesten hvorsomhelst for å finne ut hvilket år de sluttet å lage Cortinaen, eller hvor mange motorvarianter den originale Focusen kom med. Men alt, absolutt alt, som står på nettet er feil. Så hva er poenget? De eneste som visste svarene på slike ting på en ekte analog måte er for lengst døde, eller har brukt så lang tid på å spille Tetris at hjernen deres har sluttet å virke for lenge siden.

Driter i lufta

Hver morgen står de fleste av oss opp, setter oss i bilene våre, og drar på jobb. Teknologi og kommunikasjon har gjort svært lite mer enn å la bilene fungere som en direkte erstatning for hesten. Jo, den går raskere, men resultatet er bare at vi kjører lengre, og bruker akkurat like lang netto tid på veien som vi gjorde før. Den eneste reelle fordelen er at den ikke driter på gata. Men selv det gjør visst lite fra eller til, siden politikere og miljøfolk prøver så godt de kan å påstå at selv om den ikke driter i gata, så gjør den det i lufta, og kommer til å drepe oss alle sammen.

Den unge tenåringen jeg møtte i går, som sutret ved veikanten fordi hun hadde totalvraket pappas bil, hadde ikke en radar i bilen som kunne advare henne om at det kom en Corsa rundt hjørnet, eller hva? Det fantes ingen teknologi tilgjengelig for å unngå katastrofen; bare et tøybånd som holdt henne på plass da hun klinte farens bil inn i en hekk. En hest ville ha luktet en annen hest som kom den andre veien, og stoppet. Muligens.

Bestille gave til kona

Så hvor er teknologien? Hvorfor kan ikke 911-en min koble seg til en satellitt og laste ned et nytt motorprogram så kjøringen passer det triste humøret mitt i dag? Hvorfor må den bli kjørt, av meg, gjennom halve landet for at en mann skal kunne plugge pc-en sin inn og foreta service når det kan gjøres online, i min innkjørsel? Hvis den nye Mercedes S-klasse kan overvåke 74 ulike ting om føreren for å sikre at han ikke sovner ved rattet; hvorfor kan den ikke bestille bursdagspresang til kona og ha en god sjokoladeplate og et eksemplar av Classic Bikes liggende klar for meg i kassa når jeg betaler for bensinen, fordi den vet at jeg trenger litt påfyll jeg også?

Det finnes utallige biler av alle slag der ute hvor det blir påstått alle mulige ting om hvor nyskapende og teknologiske avanserte de er. Noen av dem er i det magasinet som du leser i nå. Men hvis de er så flinke som de hevder; hvorfor må jeg stikke hodet ut av døra for å sjekke om jeg trenger starthjelp i dag? Bilen har stått der ute hele natta. Kan den ikke bare fortelle dette til klokka mi?

Biler har hatt treg utvikling

De er dumme som brød, og ikke mer avanserte enn ei høyvogn. Håndfri-telefoner virker ikke, A-bjelker blokkerer fremdeles sikten, vi må fremdeles ødelegge et kredittkort for å skrape isen fra frontruta om vinteren, og det er fremdeles nødvendig å bruke en halvtime på å vrikke seg rundt bak rattet og justere setet etter at kona har kjørt bilen - elektrisk eller ikke. Og antispinn og ABS-bremser trår fremdeles til når det ærlig talt er for sent uansett: Den kan ikke analysere deg når du setter deg inn i bilen og senke gasspådraget litt fordi du er anspent og ikke fikk deg en beta i går kveld.

Jeg vil dermed påstå at bilen, til tross for alle produsentenes påstander opp gjennom tidene, er det stykke teknologi som har hatt den treigeste veien mot den rene, trygge, digitale, pastellfargede, teknologidominerte, kommunikasjonsdrevne framtiden som venter oss et sted der ute. Den er fremdeles en analog klump av metall, en enkel maskin som vi må drive.

Takk gudene for det.

LES OGSÅ:

Top Gear kårer de verste superbilene

Top Gear + F1-bil = trøbbel

Se Top Gear ta bilstyling til et nytt nivå

Denne saken ble første gang publisert 05/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også