I 2009 ble det solgt rett under 100.000 biler. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for disse er i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken 151 gram per kilometer.

Det er en nedgang på 14 prosent siden 2005, altså på fire år.

Nettstedet bilnytt.no har gått gjennom statistikken for de 20 mest solgte merkene i Norge, og det viser seg at noen merker har klart bedre uvikling enn andre:

BMW best utvikling, Peugeot best av de store

BMW har redusert sitt utslipp med 21 prosent. Det betyr imidlertid at de nå kun er gjennomsnittlig gode. Med 152 gram i snitt per bil er BMW altså per i dag lik gjennomsnittet.

Aller best er merkene Fiat , Renault og Peugeot, som med respektive 122, 131 og 133 gram i snitt, også ligger langt under snittet for den norske bilparken.

Med tanke på mengden av biler som selges - Fiat og Renault selger ikke spesielt bra i Norge - er det dermed Peugeot som bør kunne gå ut med hodet høyest og samvittigheten ren - i hvert fall helt til elbilene kommer.

De svakeste er Mercedes, Suzuki, Skoda og Opel

Mercedes og Suzuki ligger i bunn av utslippslisten fra de 20 største merkene i 2009. De slipper i gjennomsnitt ut 174 og 171 gram CO2 per bil per kjørte kilometer.

Skoda og Opel ligger med 147 og 156 gram og vaker rundt gjennomsnittet i 2009. Til gjengjeld er de de to eneste merken som faktisk øker snittutslippet fra 2008 til 2009.

For hele perioden 2005 til 2009 er de nede på en svært svak forbedringsprosent på bare 5 %, altså langt under snittet på 14 prosent for samtlige merker.

Les også:

CO2-kalkulatoren regner ut hvor mye du faktisk slipper ut!

2009 BMW M3=

BMW I BEDRING: Det er 24 prosent forbedring fra BMWs biler på 4 år, uten at kjøregleden er forsaket. Men de er forsatt bare gjennomsnittlig flinke. © ROAD og TRACK MAGAZINE/Brian Blades

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!