Kort sagt:

+ God innvendig plass

+ Fin komfort

+ God sikkerhet

+ Rimelig utstyr


- Slapp motor

- Avdempede kjøreegenskaper

Kjøreegenskaper: 3

Ryddig. Så enkelt kan Corsa oppsummeres. Den er snerten og lettkjørt, den sier klart i fra når grensene nærmer seg, men oppfordrer heller til komfortabel, rolig og trygg fremfart enn horn-ut-av-panna-kjøring i skarpe svinger.

Styrefølelsen er helt grei, understellet er mer oppsatt for komfort enn glede, og bilen er kort sagt et trivelig reisefølge. Det er egentlig bare på sporete vei i høyere hastigheter at bilen virkelig avslører hvor liten den er; der skulle vi ønsket oss bedre retningsstabilitet.

Motor: 3

Den 1,3 liter lille dieselmotoren begynner å bli velkjent. Da den kom, opplevde vi den som overraskende sterk. Det er den for så vidt fortsatt, men en 1,3-liter med 75 hk kan aldri bli sprekt i en bil som Corsa.

Motoren er imidlertid snill og smidig, godt hjulpet av relativt høyt dreiemoment på lave turtall. Dette gjør den lettkjørt, men aldri morsom. Det er heller ikke noe å hente på å jage turtall med maskinen. Støymessig er den fin, og dessuten er den jo nøysom.

Kort sagt fungerer motoren helt greit i bilen. Man trenger faktisk ikke mer enn dette.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 16,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 9,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 11,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 16,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: Ikke målbart
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 14,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 19,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 64,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:69
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,53

Ytelser: 2

Selv om motoren i Corsa EcoFlex oppleves som helt grei, imponerer den ikke når det GPS-baserte testutstyret får sagt sitt. 0-100-sprinten er oppgitt til 14,5 sekunder fra fabrikken, men vår ferske testbil - der motoren ennå ikke var innkjørt - klarte det ikke under 16 sekunder.

Mellomregistermålingene, altså målinger i de typiske akselerasjon-fra-60-sone og forbikjøringsintervallene, viser også at den 1,3 liter lille dieselmotoren på 75 hk og 170 Nm ikke har allverdens å by på.

Eksteriør: 3

Firedørsutgaven av Corsa er kanskje ikke veldig spennende å se på. Den er funksjonell, relativt høybygd - noe som kommer den innvendige plassen til gode - og ser rett og slett like ryddig ut som den oppleves på veien.

LETTKJØRT: Corsa er snerten og lettkjørt, men den sier klart i fra når grensene nærmer seg. © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data Opel Corsa EcoFlex

  • MOTOR, CM3: R4, 1248
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 75/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 170/1750-2750
  • EGENVEKT, KG: 1230
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 400/173,7/148,8
  • BAGASJEROM, LITER: 285-1100
  • DEKKDIMENSJON: 185/65-15
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,5
  • TOPPFART, KM/T: 163
  • PRIS FRA, KR: 190 100
  • PRIS TESTBIL, KR: 228 700

Interiør: 5

Selv om Corsa er en liten og rimelig bil, savner vi ikke noe innvendig. Ergonomien er fin, og den innvendige plassen er imponerende god - både foran og bak. Selv fire voksne sitter godt i bilen. Baksetet imponerer med god beinplass og god takhøyde.

Bagasjerommet er ikke voldsomt, men med 285 liters lasteplass fungerer den helt ålreit til de fleste dagligdagse gjøremål. Bakseteryggene kan legges ned, og om du utnytter all plass har du 1100 liter å fylle.

Komfort: 5

Det er lett å trives i Opel Corsa. Den har et komfortabelt fjærings- og støtdemperoppsett, som rydder opp i ujevnhetene. Dette hjelpes også godt av dekk med relativt mye gummi. Støymessig har vi lite å utsette på bilen, sammenliknet med andre biler i klassen. I høyere hastigheter er den for øvrig ganske så stillegående.

Sikkerhet: 5

Opel Corsa ble testet i EuroNCAP i 2006. Resultatene var meget gode, med fem av fem stjerner for kollisjonsbeskyttelse av voksne, med god score både ved front- og sidekollisjon. Bilen fikk tre av fem stjerner for sikring av barn og tre av fire stjerner for fotgjengersikring.

Det ble bemerket at førerens hode kom i kontakt med rattet på tross av kollisjonsputen. Setebeltet holdt føreren tilbake i setet, så knærne ikke traff dashbordet. Det er fint, for kne-airbag har den ikke.

GOD PLASS: Ergonomien er fin, og den innvendige plassen er imponerende god både foran og bak. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

Sammenliknet med konkurrentenes tilsvarende modeller, for eksempel Fiesta med 75-hesters, 1,6-liters dieselmotor, Hyundai i20 med 75-hesters 1,4-litersdiesel, eller VW Polo med 70-hesters 1,4-litersdiesel, koster Corsa omtrent akkurat det samme. Fellesnevneren her er at man får mye bil for pengene.

Opel skal ha skryt for at de her - som på øvrige modeller - har svært trivelige ekstrautstyrspriser, inkludert noen omfattende, men rimelige utstyrspakker. Det er derfor lett å fullspekke en Corsa, uten at det blir fryktelig dyrt.

Vår testbil, med cruisekontroll, oppvarmet skinnratt, ryggesensor, elektronisk klimaanlegg og stort soltak, pluss 16-tommers sommerhjul, har en totalpris på 228 700 kr. Det er mye rommelig og komfortabel bil for pengene.

RYDDIG: Firedørsutgaven av Corsa er kanskje ikke veldig spennende å se på men gir et ryddig inntrykk. © Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

Den 75 hk sterke dieselmotoren i EcoFlex-utgaven av Corsa er relativt gjerrig; de offisielle tallene sier 0,46 liter på mila ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 109 gram per kilometer.

Ulempen med såpass motorsvake biler som dette, er at de gjerne må tynes ekstra når forholdene blir mer krevende. Noe vår faste forbruksmålingsrunde viser; med en del stigninger og raskere partier må høyrefoten brukes hardt.

Resultatet er at Corsa EcoFlex brukte 0,53 liter på mila i snitt. Det er jo ikke veldig mye, men en VW Golf med 90-hesters, 1,6-litersdiesel brukte 0,49 l/mil, og en Volvo XC60 2,4 D Drivé bare 0,56 liter på mila... Dråper i et stort hav, ja, men samtidig en god illustrasjon på at det kan være mer lønnsomt å ha mer kraft over et større område, så man slipper å hele tiden måtte ha full gass når veien går oppover.

Likevel, på langkjøring og i det daglige er denne bilen i all hovedsak nøysom.

Les hele saken
Se alle våre biltester her
  • Alle Opel-testene våre finner du her
  • Noen konkurrenter, fra VW, Ford og Hyundai, finner du om du klikker på bilnavnet.
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Opel
    Pris 228700

    Konklusjon

    Totalkarakter: 4

    Opel Corsa byr på mye plass og fin komfort for relativt lite penger. Vi blir også positivt overrasket, gang på gang, når vi sjekker ekstrautstyrsprisene Opel opererer med.

    EcoFlex-utgaven av Corsa er imidlertid ikke kraftigere enn den absolutt bør være - fartsressursene er det så som så med. De står godt i stil med kjøreegenskapene ellers; bilen er bygd mer for komfortabel fremfart enn for å være underholdende. Uten at det på noen måte er negativt.

    Bilen er også forholdsvis drivstoffgjerrig, men som svakt motoriserte biler flest, stiger forbruket markant når motoren må jobbe litt ekstra.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!