I Norge begynte det med Think. Og så sluttet det, og begynte igjen. Til kjedsommelighet.

Ikke alle så poenget med en bil av PVC med plass til to personer og med laber rekkevidde, og som kostet like mye som en mellomklassebil. Men de holdt stand, og mye har skjedd etterhvert.

For eksempel lager Tesla det som kanskje er verdens vakreste elbil.

 

STORT: Største batteripakken i den kjente (bil)verdenen. FOTO: Rolls-Royce

Men en elektrisk luksusbil? Tja. Vi tror faktisk at Rolls-Royce kan være inne på noe.

For hva er det egentlig limo-kunder ønsker seg av bilen? Komfort og stillhet. Og begge disse tingene burde 102EX levere med glans.

For øyeblikket er denne Phantomen den eneste i sitt slag og en rullende test, men den introduserer interessant ladeteknologi.

SMART: Induksjonsboks for trådløs lading. FOTO: Rolls-Royce

Ingenting er særlig spesielt med drivenheten. Men Rolls mener at pakken med litiumionbatterier er den største som er montert på en bil, og den skal ha nok strøm til å frakte deg 20 mil.

Men forbered deg på å gå tom raskere om du gir de to hekkmonterte el-motorene mye mat. De har til sammen 388 hester, og de drar 800 Nm allerede fra start. Og 0 til 100 går på drøyt åtte sekunder.

Men det er særlig systemet med induksjonsladning vi liker. Parker over en ladeboks, så lager en induksjonsspole et elektromagnetisk felt som en annen spole under bilen igjen omformer til strøm som deretter lagres i batteriene.

Se også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!