Høsten 2006 fortalte Rolls-Royce at de hadde begynt å jobbe med en ny modell, en bil som skulle bli fysisk mindre og hakket rimeligere enn den enorme Phantom. Nå er bilen, som har båret kodenavnet RR4, helt klar for produksjon.

Selv om den er mindre og rimeligere, er den fortsatt veldig stor. Og usedvanlig påkostet. 5,4 meter lang, 1,95 meter bred og 1,55 meter høy gjør den 30 centimeter lengre enn en diger Mercedes-Benz S-Klasse. Men fortsatt 40 centimeter kortere enn Phantom.

Massasje og teflonbelagte paraplyer

Bilen er fullstappet av luksus. Dyrt treverk, mykt skinn og massevis av utstyr. Den har full pakke med audiovisuell underholdning, og om du bestiller den med to enkeltseter bak i stedet for en sofa, kan du naturligvis få et massasjesystem integrert i setene.

Inn- og utstigning er enkelt, siden bakdørene er av selvmordstypen og åpnes i bakkant. I dørene finner du forresten teflonbelagte paraplyer, dersom været plutselig skulle slå om. Dørene lukkes for øvrig med et knappetrykk. Og med firesoners klimaanlegg burde de fleste finne seg til rette. Dessuten kan du selvfølgelig personifisere bilen i alle tenkelige retninger; her er det bare lommeboka og egen smak som setter grensene.

ROLLS-ROYCE GHOST=

PUR LUKSUS: Selv om Rolls-Royce Ghost er ment å være en kjøreglad bil, er det ingen tvil om at de i baksetet kan hygge seg ordentlig.

- En flukt

- Ghost er designet for å være en flukt fra verdenen utenfor, sier interiørdesigneren Alan Sheppard, i pressemeldingen.

Samtidig er Ghost ment å være mer førerorientert enn Phantom - altså en bil for de som også vil kjøre selv, ikke bare sitte der bak. Så produsenten har stått på ordentlig for å gjøre den så kjørbar som mulig. De har tatt utgangspunkt i samme basis som BMW 7-serie - Rolls-Royce er som kjent eid av BMW - og dermed skal grunnlaget for en trivelig kjøretur være på plass.

Les vår test av BMW 7-serie her

Les også:

Norges neste folkebil?

Les alle våre biltester her

ROLLS-ROYCE GHOST=

DEILIG: Store mengder treverk og skinn er på plass i Rolls-Royce Ghost. Det samme er svært mye avansert utstyr for sikkerhet, komfort og kjøreglede.

Avansert og ultrasprek

Luftfjæringen bruker et stort knippe sensorer for å justeres automatisk. Det skal reagere på hver minste endring - om en av passasjerne for eksempel lener seg litt inn mot midten av bilen, skal understellet justere seg etter dette. Og støtdemperne kalkulerer og endrer innstilling for hvert 2,5 millisekund. Målet er perfekt komfort, kombinert med kjøreegenskaper som hele tiden er på det ypperste.

Bilen er naturligvis utstyrt med alt som finnes av elektroniske hjelpemidler for å gjøre turen så trygg og effektiv som mulig. Det kan også være greit, for den veier tross alt 2435 kilo før noen setter seg i den. Under det lange panseret har bilen en nykonstruert, 6,6-liters V12. Denne får pustehjelp fra to turboer, og yter voldsomme 570 hk og 780 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig allerede fra 1500 omdreininger i minuttet, og kombinert med en åttetrinns automatgirkasse burde det være behagelig å ta i gang med denne bilen. Det later til at kreftene virker, også; 0-100-sprinten skal ta imponerende lave fem sekunder.

Les også:

Vi har kjørt verdens sterkeste dieselmotor. Les her!

Nordmenn forlanger luksus

Storbåten du klarer å kjøre

Vi nevnte at Ghost blir en rimelig Rolls-Royce. Og joda, sammenliknet med storesøster Phantom er den jo det. For prisen ventes å ligge et sted rundt 1,8 millioner kroner, avhengig av utstyr og slikt. Phantom koster på sin side en million kroner til. Avgiftene kommer naturligvis i tillegg på begge, men et kjapt overslag sier at en Phantom vil koste rundt fem millioner kroner på norske skilter, en Ghost "bare" 3,6 millioner kroner...

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!