Think-krisen (kanskje) over:

Er Think verdt å redde?

For to år siden kjørte vi bilen som nå antagelig reddes av rundt 250 millioner friske penger. Men er det for sent? Les hva vi mente den gang.

Sist oppdatert

Think-sjef Richard Canny bekrefter overfor Dagens Næringsliv at de har fått inn drøyt 250 millioner friske kroner fra eksisterende og nye eiere. Summen skal være stor nok til å få Think-produksjonen opp i lønnsomt volum.

Foreløpig er det likevel avhengig av at avtale om betjening av gjeld på 280 millioner går i orden. Prosessen kan ta noen uker. Dermed starter produksjonen av Think tidligst over sommeren igjen.

Les test av Toyota IQ

Men er Think egentlig verdt å redde?

Think-eventyret er snart 20 år gammelt. Det startet med Pivco i 1990, og har siden den gang kostet investorer nærmere 3 milliarder kroner i utvikling. Inntektene har vært ubetydelige.

"Men bare den kommer i produksjon, da vil verden se lyset!" har vært mantraet rundt den nyeste generasjonen av Think. Som sto klar sommeren 2007.

Bilen er altså allerede to år gammel. I mellomtiden har konkurrenter jobbet på spreng for å utvikle sine løsninger på elbiler. Richard Canny mener riktignok fortsatt at Think ligger halvannet til tre år foran konkurrentene. Men er det nok?

Vel, slik beskrev vi Think City sommeren 2007:

RULLENDE PC: Det er ikke helt riktig å tenke konvensjonell bil når man kjører Think City. Den er mer som en PC, eller mobiltelefon, på hjul. Et livsstilsprodukt. Da gjelder det bare at livsstilen passer.
RULLENDE PC: Det er ikke helt riktig å tenke konvensjonell bil når man kjører Think City. Den er mer som en PC, eller mobiltelefon, på hjul. Et livsstilsprodukt. Da gjelder det bare at livsstilen passer. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Oslo juni 2007: - Think City

Tekniske data Think City anno 2009

Disse opplysningene er hentet fra Thinks hjemmeside 16. juni 2009.

  • Motor: Batteridrevet elmotor. Batterier er MES DEA - Zebra, 28.3kWh sodium, Enerdel, Li-ion, A123, Li-ion
  • Effekt: 30 kW (41 hk).
  • Ladetid til 100 % er 10 timer.
  • Rekkevidde ved gode forhold (bykjøring, sommertemperatur) er 180 km.
  • Akselerasjon 0-100 km/t: Lang tid
  • Akeselrasjon 0-80 km/t: 16,5 sek
  • Toppfart km/t: 100
  • Utvendige mål: 3120 x 1604 x 1548 mm.
  • Akselavstand: 1970 mm.
  • Egenvekt m/fører: 1397 kg.
  • Tankvolum: 0 liter.
  • Bagasjeromvolum: ikke oppgitt
  • Dekkdimensjon: 165/65-14
  • Kraftoverføring: Trinnløst.

Fra i høst (2007) lager Norge igjen biler. Design og ytelser er bedre enn noen gang, og miljøtimingen kunne knapt vært bedre. Vi kjørte en prototype i Oslo.

- Det føles litt som trikken, sier jeg til Thinks pressesjef Ingvil Ladehaug i passasjersetet. Hun ser straks fornærmet ut, og med god grunn.

Det var selvsagt T-banen jeg tenkte på - med denne myke og samtidig kraftfulle igangsettingen som kjennetegner elektriske drevne framkomstmidler. T-banen i Oslo er bra, den, noen av vognsettene er designet av Porsche.

Den norske elbilen Think har en lang og kronglete historie. Veien fra et kjøkkenbordprosjekt via Ford-konsernet til nye glansdager i Aurskog-Høland kan ikke kalles dans på roser.

Les test av Honda Civic hybrid

Men nye eiere tok over i 2006, og i mars i år (2007 - red anm.) hentet selskapet inn ytterligere 25 millioner dollar. Et knippe kjente norske investorer (Hagen, Stordalen mfl.) har frontet kapitalen.

Serieproduksjonen av nye Think starter i Aurskog i høst. I 2008 er det planlagt å lage 3000 biler.

Kjøreopplevelsen: Kort, høy, smal

BAGASJEROM: Med to seter er bagasjekapasiteten overraskende god, ikke minst fordi lastekanten er lav. To ekstraseter (for barn) er ekstrautstyr til 16 400 kroner. Soltaket koster 9100 kroner, mens varmeapparat er standard.
BAGASJEROM: Med to seter er bagasjekapasiteten overraskende god, ikke minst fordi lastekanten er lav. To ekstraseter (for barn) er ekstrautstyr til 16 400 kroner. Soltaket koster 9100 kroner, mens varmeapparat er standard. Foto: Haakon Førde

Vi legger ut i Oslo-trafikken. Med girspaken i drive - eller kanskje det heter "kjør" i en norsk bil? - er Think like lett å kjøre som en golfbil. Og med litt fantasi kan man innbille seg at man sitter i en alminnelig liten småbil, bare støy- og utslippsfri.

Nye Think City er større enn forgjengeren, men fortsatt kort, høy og smal. Det gjør at man føler man kan finne parkeringsplass overalt. Men den er akkurat så mye lenger enn en Smart at man ikke kan parkere på tvers.

Think akselererer forutsigbart, og det går fint å følge trafikken selv på Ring 3. Vi legger en tur utom E6 for å sjekke den oppgitte toppfarten på 100 km/t. Det fikser Think uten protester.

E6 er likevel ikke et trafikkmiljø som føles behagelig. I Thinks plastkarosseri føler man seg utsatt. Riktignok oppgir Think at alle europeiske og amerikanske sikkerhetskrav er oppfylt, men bilen har ikke antiskrenssystem og kun to airbager.

Slik fungerer en hybridbil

Ikke krasjtestet

Den kjørte bilen er en av hittil fire prototyper som er produsert, dermed er ikke Euro NCAP-tester gjennomført.

GAMMEL OG NY: Forrige generasjon Think (tv) ruller det en god del utgaver av i trafikken.
GAMMEL OG NY: Forrige generasjon Think (tv) ruller det en god del utgaver av i trafikken. Foto: Haakon Førde

I byen er det likevel lett å trives. Bare det å kjøre kollektivfeltet gir en fin tilfredsstillelse. Men også nydesignet interiør gir godfølelse, med soltak og et forbausende stort bagasjerom, med lav innlasting og god sikt bakover.

Det er tillatt å montere to ekstra seter for barn. Å betrakte den som familiebil er likevel noe optimistisk - maks tillatt last er 165 kilo.

Les også:

En Think City skal koste 200 000 kroner i innkjøp. I tillegg kommer batterileie på 15 000 kroner året, samt forholdsvis ubetydelige strømkostnader ved lading av batteri (20 kroner per lading).

Forsikring og personskadeavgifter koster ca. 5000 kroner i året. Det man sparer - ved siden av miljøet - er bompenger og parkering, samt tid når man bruker kollektivfeltet i rushet.

Bil nummer 2 - 3

Men er det nok til å lokke folk til å kjøpe en bil med såpass begrensede bruksegenskaper? Små bensinbiler som nesten ikke bruker bensin, men har langt større bruksområde får du fra under 130 000 kroner.

En skikkelig kul mikrobil som Smart ForTwo cabrio bruker enda mindre bensin, kjører bedre enn Think, kan parkeres på tvers og koster 170 000 kroner.

Nei, det er ikke lett. Selv miljøfordelene er diskutable. Man slipper ikke ut gasser der man kjører, men energi forbruker man - fylt på fra en helt vanlig stikkontakt. Det er ingen som kan garantere for verken at det er norsk vannkraft, svensk atomkraft eller dansk kullkraft vi bruker opp.

VERDT Å REDDE? I 2007 så det i hvert fall grønt ut. Nå har Think nok en gang samlet inn en kvart milliard kroner. Kanskje starter produksjonen opp i høst.
VERDT Å REDDE? I 2007 så det i hvert fall grønt ut. Nå har Think nok en gang samlet inn en kvart milliard kroner. Kanskje starter produksjonen opp i høst. Foto: Haakon Førde

En fordel er likevel elektromotorens effektivitet; nær 90 prosent av energien går til framdrift. En forbrenningsmotor utnytter ca. 30 prosent.

FULL TANK: Da har du opp til 180 km rekkevidde på en god dag.
FULL TANK: Da har du opp til 180 km rekkevidde på en god dag. Foto: Haakon Førde

Med andre ord kommer du tre ganger så langt på samme energimengde. Det betyr likevel ikke at Think er bilen du kjører til hytten med, for så stor er ikke "tanken".

---

Det skrev vi altså for to år siden. I mellomtiden har Think gjort lite, mens konkurrentene har gjort mye. Under finner du en liste over elbilsaker Klikk har laget bare de siste månedene.

Heller hybrid? Les om nye Prius III her.

Les mer om elbiler på Klikk:

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også