Til sammenlikning: 200EX er over 30 cm lengre enn den enorme Audi Q7 og den enda større Mercedes GL.

Under det lange panseret finner man en V12-motor, som på klassisk Rolls-Royce-vis skal by på tilstrekkelig med krefter. At bilen du her ser bilder av står på 20-tommershjul, sier også sitt om dimensjonene. For de ser jo slett ikke overdrevent store ut.

Se bildene over!

200EX vises for første gang på Genève-utstillingen, som starter rett over månedsskiftet. Bilen skal komme på markedet i 2010, og Rolls-Royce mer enn antyder at det endelige resultatet blir temmelig likt denne studien. "EX"-betegnelsen i modellnavnet viser at det dreier seg om en såkalt eksperimentmodell.

Les om flere nye luksusbiler:

Porsche Panamera på innsiden

Astons Martins raskeste

Bittelitt sportslig

Bildene viser at Rolls-Royce går et lite stykke i mer dynamisk retning hva gjelder formgivningen. Blant annet skal en fallende taklinje og smale sideruter gi bilen en ørliten sportslig hentydning.

Det samme ser man i fronten: Om grillen fortsatt er stor som et hus, så skal de smale LED-lyktene gi forparten aggressivitet.

Men vi snakker i høyeste grad fortsatt om en Rolls-Royce, og der i gården vet de at de ikke skal skremme konservative kunder med altfor dramatiske endringer. Sammen med gigantgrillen er de lange linjene definitivt i klassisk Rolls-stil.

Selvmordsdører

Studien er utstyrt med "selvmordsdører" (åpner motsatt retning av det normale), som skal gjøre det lett å stige inn og ut med ballkjole. Panser og A-søyler i blankt metall skaper kontrast til den mørke lakken.

Innvendig er det ingen ende på luksusen: Du finner edeltre, kasjmir og lær av høyeste kvalitet. Kupeen strekker seg langt bakover, og det skal gi nok av beinplass.

For dyrt for deg? Sjekk vår rikholdige testdatabase med biler i alle prisklasser.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!